دومین پیوند موفقیت آمیز قلب در تبریز انجام شد

طب اصیل: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از انجام دومین پیوند موفقیت آمیز قلب در مرکز آموزشی و درمانی شهید مدنی تبریز اطلاع داد.
دکتر «حجت پورفتحی» در گفت وگو با ایسنا، در تشریح این خبر اظهار داشت: دومین عمل پیوند قلب از مورد مرگ مغزی که مردی ۳۵ ساله بود، روز یکشنبه (اول مهر) به صورت موفقیت آمیزی بر روی مرد ۳۹ ساله ای انجام گرفت.
وی ادامه داد: وضعیت عمومی بیمار گیرنده عضو تا به این لحظه مساعد گزارش شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به حساسیت عمل پیوند قلب، تصریح کرد: قلب تنها عضوی است که احتمال پس زدن (reject) در آن بالا بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، سن، جنس و وزن دهنده و گیرنده هم در عمل پیوند قلب باید متناسب باشد.
پورفتحی در بخش دیگری از سخنانش از کاهش چشمگیر تعداد افراد منتظر در فهرست نوبت دریافت عضو در استان اطلاع داد و اظهار داشت: در طول ۱۰ ماهی که بعنوان معاون درمان، مشغول به کار هستم، تلاش های بسیاری در جهت جلب رضایت خانواده های بیماران مرگ مغزی و ترویج فرهنگ اهدای عضو کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، تعداد خانواده هایی که برای اهدای اعضای بیمارشان رضایت داده بودند، حدود ۱۰ مورد بود که امسال به بیش از ۱۰ مورد رسیده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با تاکید بر این که می کوشیم تا پیوند عضو از فرد زنده را به حداقل برسانیم، تصریح کرد: هم اکنون تنها پیوند کبد از مورد زنده به زنده امکان پذیر بوده و در تلاش هستیم تا این مورد را هم راه اندازی نماییم، کبد تنها عضوی است که تا ۹ برابر امکان افزایش حجم داشته و قابل پیوند از مورد زنده است.
پورفتحی تصریح کرد: در صورت اهدایی بودن اعضا در عمل های پیوند، همه اعمال و خدمات اعم از بستری و ترخیص، مجانی انجام می گردد.