توسط محققان هنگ کنگی ساخته شد ربات هزارپایی که به داخل بدن دارو می رساند

طب اصیل: محققان هنگ کنگی موفق به تولید میلی رباتی با ظاهری شبیه به هزارپا شدند که می تواند در درون بدن خزیده و به نقاط مختلف بدن دارورسانی کند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان هنگ کنگی موفق به تولید میلی رباتی با چندین پا شدند که می تواند به قسمت های مختلف درونی بدن دارو برساند.

به قول محققان این پروژه، ربات ساخت آن ها بسیار قدرتمند است و می تواند نیروی بسیار زیادی را متحمل شود.

این ربات می تواند با محیط اطراف سازگار شود و در سطح بدن حرکت کرده و بخزد. همینطور می تواند درون مایعات بدن همچون خون یا مخاط به صورت کامل غوطه ور شده و شنا کند.

ظاهر این ربات که شبیه به یک هزارپا است، آن را قادر می کند که با سطح بدن تماس کمتری داشته باشد و به نحوی اصطکاک با سطح را می کاهد، چونکه صدها پای این ربات اندازه ای کوچکتر از یک میلی متر دارند.

محققان پروژه معتقدند: وجود چندین پا در ربات سبب می گردد که نسبت به ربات های دیگر ۴۰ برابر اصطکاک کمتری با محیط داشته باشد.

آزمایش ها نشان داده است که ربات ساخت آن ها قادر بود وزنی ۱۰۰ برابر سنگین تر از وزن خودش را تحمل کند. نیروی ربات هم با “مورچه” که یکی از قوی ترین جانداران در طبیعت است، مقایسه می گردد.

تحقیقات قبلی که در مورد میلی ربات های شبیه هزارپا صورت گرفته بود، نشان داد که بیماران ربات را می بلعیدند یا با استفاده از تولید یک حفره روی پوست، آن را دریافت می کردند.
هدف محققان از تولید این گونه فناوری ها این است که بتوانند به نقاطی از بدن که دسترسی به آن ها پیچیده است، راه یابند.

این پروژه توسط محققان دانشگاه “سیتی” هنگ کنگ(CityU) صورت پذیرفت. محققان این دانشگاه ساختار پای صدها جانور با دو، چهار، هشت و تعداد بیشتری از پا را بررسی کردند.

ضخامت بدن ربات حدود ۰.۱۵ میلی متر است. هر پای ربات ۰.۶۵ میلی متر طول دارد و فاصله میان پاها حدود ۰.۶ میلی متر است.

دکتر “شن”( Shen) رهبر مطالعه اظهار داشت: یکی از نکات حائز اهمیت در این فناوری، ماده ای است که ربات را تشکیل می دهد.

این ربات از یک ماده سیلیکونی به نام ” پلی دی متیل سیلوکسان” (PDMS) تشکیل شده است.
ربات ساخت این محققان دارای خاصیت مغناطیسی است که سبب می گردد ربات با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی از طریق دور کنترل شود.
خاصیت پلاستیکی ربات آن را به رباتی منعطف تبدیل می کند که می تواند به هر شکل و اندازه ای درآید.

محققان سازنده این ربات مدعی شدند، این ربات می تواند وظیفه رساندن دارو به نقاط مختلف بدن را به خوبی انجام دهد و با افزایش فرکانس الکترومغناطیسی، با سرعت بیشتری در درون بدن بخزد.

این ربات می تواند در تمام نقاط بدن حرکت نماید، بعنوان مثال می تواند به دستگاه گوارش راه یابد و وظیفه دارورسانی را انجام دهد.

نتایج این پژوهش در مجله ” Nature Communications” منتشر شد.