طرح وزارت بهداشت برای الزامی شدن آموزش کمک های اولیه هنگام ستاندن گواهی نامه رانندگی

طب اصیل: معاون حقوقی و پارلمانی وزات بهداشت از برنامه این وزارتخانه برای الزامی کردن آموزش کمک های اولیه در کلیه مدارس کشور و همین طور برای ستاندن و تمدید گواهی نامه رانندگی آگاهی داد.

دکتر کریم همتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به طرح وزارت بهداشت برای الزامی شدن آموزش کمک های اولیه در مدارس و همین طور جهت دریافت گواهی نامه رانندگی، اظهار داشت: در وزارت بهداشت در چارچوب یک لایحه بر روی این مساله کار می نماییم. باید توجه کرد از آنجایی که پیشگیری بر درمان مقدم است، برنامه ریزی کردیم که با شناسایی یک گروه هدف، بحث آموزش کمک های اولیه را پیش بریم. بر همین مبنا در وهله اول مدارس بعنوان گروه هدف تعیین شدند و مقرر است کار تدوین قانون آموزش الزامی کمک های اولیه در کلیه مدارس کشور را با همکاری وزارت بهداشت، هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش پیش برده و این اقدام را انجام دهیم.

همتی با اشاره به اینکه در انگلستان هم طرح مشابهی در مدارس شان اجرا شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است، اضافه کرد: بدین سبب ما هم روی این لایحه کار می نماییم و آنرا طی ماه های آینده تقدیم دولت می نماییم تا مراحل قانونی خودرا طی نماید.

وی اشاره کرد: در عین حال بحث الزامی شدن آموزش کمک های اولیه برای ستاندن گواهی نامه و یا تمدید گواهی نامه راهنمایی و رانندگی نیز در دستور کار است که تدوین طرح آن نیز با همکاری وزارت بهداشت، هلال احمر و راهنمایی و رانندگی پیش می رود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت همین طور اظهار داشت: متاسفانه حدودا سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور به سبب حوادث رخ می دهد که ۱۶ هزار موردش ناشی از حوادث جاده ای بوده و بخش عمده ای از حوادث جاده ای هم به سبب خطاهای انسانی رخ می دهد. بدین سبب اگر بتوانیم بحث آموزش و فرهنگسازی و آموزش کمک های اولیه را خصوصاً در سطح مدارس اجرایی نماییم، قدم مهمی در امتداد کاهش مرگ های ناشی از تصادفات برداشته خواهد شد. بدین سبب پس از تدوین طرح های الزامی شدن آموزش کمک های اولیه در مدارس و همین طور برای ستاندن و تمدید گواهی نامه، آنها را در چارچوب لایحه ای به دولت ارائه خواهیم کرد.

منبع: