درمان های خانگی سرماخوردگی

طب اصیل: سرماخوردگی همچون بیماری های شایع در فصل سرد سال است که علایم آن از احتقان بینی گرفته تا احساس خستگی و بدن درد، آزاردهنده و مختل کننده روند عادی زندگی هستند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در کنار اهمیت رفتن به پزشک و اقدام برای درمان صحیح بخصوص در موارد شدید بیماری، درمان های خانگی هم برای تسکین علایم سرماخوردگی وجود دارند که به خواب بهتر و کوتاهتر شدن دوره بیماری کمک می کنند.
در اینباره سایت firstpost، به بعضی از این راهکارهای خانگی اشاره کرده که به شرح زیر است:
– استفاده از دستگاه رطوبت ساز در فضای اتاق: در فصل زمستان و با خشک شدن هوا شرایط برای رشد ویروسها فراهم می شود و بنابراین احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی افزایش می یابد. استفاده از دستگاه رطوبت ساز حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد به از بین رفتن میکروبها در هوا کمک می نماید. علاوه بر این، هوای مرطوب میزان احتقان و گرفتگی بینی و دیگر علایم سرماخوردگی را بهبود می دهد.
– حمام آب گرم: بخار حمام آب گرم گرفتگی بینی و گلو را از بین برده و ماهیچه ها را آرام می سازد.
– نوشیدن چای گرم: نوشیدنی چای گرم همچون مرهمی در گلو عمل می کند و از خشکی ناشی از سرماخوردگی می کاهد. مصرف چای سیاه یا سبز همراه با زنجبیل و عسل سفارش می شود.
– غرغره آب نمک: غرغره آب نمک از روش های قدیمی و موثر در کاهش التهاب گلو است. همینطور از داروهای ضداحتقانِ غیرنسخه ای برای باز کردن مجاری تنفسی و شست وشو با آب نمک برای کاهش خارش گلو می توان بهره برد.
– استفاده از تصفیه کننده هوا هنگام شب: دستگاه تصفیه کننده هوا ذرات گرد و غبار را از فضای اتاق پاک می کند. این دستگاه مانع از سرماخوردگی نمی گردد اما میتواند به خواب بهتر هنگام بیماری کمک نماید. تنفس در هوای پاک به این مفهوم است که علایم بیماری تشدید نمی گردد.
– مصرف مکمل های ویتامین ث: بررسی ها نشان داده است مصرف ویتامین ث به هنگام سرماخوردگی اثربخشی چندانی ندارد اما مصرف آن در جلوگیری از سرماخوردگی موثر است.
– مصرف داروهای مُسکن: “داروهای مسکنِ غیرنسخه ای” در کاهش تب خفیف و بدن درد موثر هستند و همینطور به خواب پیوسته در بیمار که برای بهبودی امری ضروری است، کمک می کنند.