رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد اشک تمساح آمریکا برای ایرانی ها

به گزارش طب اصیل رئیس سازمان غذا و دارو از سنگ اندازی های مستقیم آمریکا برای تأمین داروهای بیماران MPS اطلاع داد و اظهار داشت: آمریکایی ها مشخصا به شرکت کره ای تولیدکننده داروهای MPS اعلام نمودند که اگر با ایران کار کردید، دیگر نمی توانید با ما و کشورهای متحدمان کار کنید.

دکتر محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت داروهای MPS، اظهار داشت: داروی MPS جزو اقلامی است که به سبب مصرف بسیار پایین آن، در دنیا تعداد تولیدکنندگان محدودی دارد. بعنوان مثال در کشور خودمان گروه هدف این داروها نزدیک به ۳۰۰ نفر هستند.
تولیدکننده کره ای داروهای MPS تحت فشار آمریکایی ها
وی با اشاره به اینکه در دنیا تنها سه شرکت داروهای MPS را تولید می کنند که دو شرکت آمریکایی و یکی از شرکت ها کره ای است، اضافه کرد: متاسفانه شرکت کره ای هم تحت فشار آمریکایی ها و با وجود میل باطنی اش نتوانست به ما دارو دهد. البته ما داریم تلاش می نماییم تا از کانال های مختلف داروهای این بیماران را تأمین نماییم.

شانه ساز با اشاره به اینکه در ماه های گذشته بطور مرتب چالش هایی در حوزه تأمین داروهای مختلف داشته ایم و خوشبختانه داروها را تأمین کرده ایم، افزود: با پیگیری هایی که انجام می دهیم، داروهای بیماران MPS را هم تأمین می نماییم. در عین حال هنوز برای داروهای MPS ذخایری داریم و در عین حال برخی داروهای جایگزین آن هم وجود دارد که بیماران بتوانند آنرا مصرف کنند و با مشکل مواجه نشود.
اشک تمساح آمریکا برای ایرانیان
وی اشاره کرد: مجامع بین المللی باید این رفتار زشت آمریکا را ببینند. آمریکا فقط شعار می دهد و در ظاهر برای مردم ما اشک تمساح می ریزند، اما در باطن به چیزی غیر از نابودی کشور و مردم ما فکر نمی کنند.
وضعیت تأمین داروهای بیماران خاص
شانه ساز درباره تأمین سایر داروهای خاص هم اظهار داشت: همه داروهای بیماران خاص مانند بیماران ام اس، هموفیلی، تالاسمی و… را در اختیار داریم و حتی بخش اعظمی از آنها در داخل کشورمان تولید می شود. در حالی که تا ۱۰ الی ۱۵ سال قبل واردکننده صرف این اقلام بودیم، اما هم اکنون این داروها در کشورمان تولید می شود. در عین حال در زمینه تأمین داروی بیماران نقص ایمنی که تعدادشان کم بوده و تنوع بیماری شان زیاد است و شرکت های محدودی در دنیا داروهای آنها را تولید می کنند، مقداری معضل داشتیم که تابحال داروها را تأمین کردیم و از این به بعد هم ان شاءالله تأمین می نماییم.
پانسمان پروانه ای ها تأمین شد
وی با اشاره به ممانعت یک شرکت تجهیزات پزشکی آلمانی از ارائه تجهیزات پزشکی به کشورمان، اظهار داشت: این شرکت در زمینه ارائه پانسمان های میپلکس بیماران ای بی به ما مشکلاتی ایجاد کرد که البته هم اکنون پانسمان های مورد نیاز این بیماران را تأمین کردیم. در مجموع ذخایر دارویی و تجهیزاتی مان در زمینه بیماران خاص کافی است.

شانه ساز اشاره کرد: در عین حال سازمان هایی مانند هلال احمر و سایر سازمان ها و بخش ها یکسری از داروهای بیماران خاص را تأمین می کنند و دراین زمینه فعالیت می نمایند. البته به هر حال آمریکایی ها و غربی ها هر کاری که از دست شان برآمده انجام داده اند و هر سنگی را که توانسته اند می اندازند، اما ما هم تلاش می نماییم که داروهای مورد نیازمان را تأمین نماییم. آمریکایی ها به شدت سنگ اندازی می کنند و علاوه بر فشارهای بانکی که هر روزنه مبادلاتی که وجود داشته باشد را می بندند، از طرفی هم به شرکت ها اعلام می کنند که نباید به ایران دارو بدهند. بعنوان مثال آمریکایی ها مشخصا به همین شرکت کره ای تولیدکننده داروهای بیماران MPS اعلام نمودند که اگر با ایران کار کردید، دیگر با ما و کشورهای متحد ما نمی توانید کار کنید. شرکت هم نمی خواهد بازار چند میلیاردی اش را از دست بدهد. بدین سبب شرکت ها را مجبور می کنند که با ما کار نکنند.