مطالعات محققان ایتالیایی نشان می دهد؛ داروی روماتیسم در بهبود بیماری کووید ۱۹ موثر است

طب اصیل: پژوهشگران در مطالعه ای کوچک دریافتند داروی روماتیسم مفصلی در بهبود بیماری کووید-۱۹ موثر است.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، داروی anakinra به تسکین واکنش ایمنی بدن موسوم به «توفان سیتوکینی» که جان برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حاد را به خطر می اندازد، کمک می نماید.
دکتر «لورنزو داگنا»، سرپرست تیم تحقیق در بیمارستان سن رافائل ایتالیا، در این زمینه می گوید: «درمانی نظیر anakinra که آزمایش های ایمنی را با موفقیت سپری کرده اند و به مقادیر کافی موجود هستند در شرایط کنونی ایده آل هستند.»
اکثر افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ تنها دارای علایم خفیف هستند اما در موارد شدید ابتلاء به این بیماری، فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی سبب بروز توفان پروتئین های سیستم ایمنی موسوم به سیتوکین ها می شود.
توفان سیتوکینی سبب التهاب بیش از اندازه زیادی می شود که منجر به سندروم حاد ناراحتی تنفسی شده و میزان اکسیژن خون را می کاهد. سندروم حاد ناراحتی تنفسی علت اصلی مرگ در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.
محققان بمنظور پی بردن به تأثیر داروی ضدالتهابی anakinra در کنترل سیستم ایمنی، ۲۹ بیمار مسن مبتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ را بررسی کردند.
این بیماران سه گروه درمانی داروی مالاریا hydroxychloroquine، داروهای ضدویروسی lopinavir/ritonavir، و تزریق روزانه با دوز بالا anakinra را دریافت نمودند.
این گروه ۲۹ نفری با ۱۶ بیمار تحت درمان مشابه بجز عدم استفاده از anakinra قرار گرفتند.
نتایج مطالعه نشان داد پس از سه هفته، افزودن تزریق با دوز بالا anakinra با کاهش علایم توفان سیتوکینی مرتبط بود و عملکرد تنفسی ۲۱ بیمار از ۲۹ بیمار (۷۲ درصد) بهبود یافت. ۲۶ بیمار از ۲۹ بیمار زنده ماندند. و ۵ بیمار نیاز به تهویه مکانیکی داشتند.
در حال حاضر داروی anakinra برای درمان آرتروز مفصلی استفاده می شود. این دارو سبب توقف سیتوکین IL-۱ عامل التهاب می شود.

منبع: