لزوم استفاده از ظرفیت مراکز مراقبت در منزل برای مدیریت کووید ۱۹

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم به کارگیری توانمندی و ظرفیت مراکز مراقبت در منزل در مدیریت بیماری کووید ۱۹ اظهار داشت: این مراکز می توانند کاهش بار مراجعات بیمارستانی را تا حد قابل قبولی به دنبال داشته باشند.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا دکتر مریم حضرتی در اولین روز سفر خود به استان آذربایجان غربی که با هدف بررسی وضعیت بهداشت و درمان و نیروی انسانی و بررسی فرآیندهای مدیریت کووید ۱۹ به همراه تیمی متشکل از نمایندگان معاونت پرستاری و معاونت بهداشت انجام گرفت از بیمارستان شهید قلی پور شهر بوکان و بیمارستان امام خمینی (ره) شهر مهاباد بازدید نمود.

وی ضمن بازدید از بخش های تریاژ، اورژانس سرپایی و بستری، بخش بیماران کووید۱۹ و بخش مراقبت های ویژه دو بیمارستان با مبتلایان به کووید ۱۹ و پرستاران فعال در این بخش ها به گفتگو پرداخت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن ابراز قدردانی از زحمات تمامی عرضه دهندگان مراقبت همچون پرستاران، بهره گیری از ظرفیت مراکز مراقبت و مشاوره پرستاری در منزل را از نقاط قوت بهداشت و درمان بوکان دانست و اظهار داشت: با عنایت به این که بیماری کووید ۱۹ یک بیماری کاملا مراقبتی است بنابراین به کار گرفتن ظرفیت مراکز مراقبت در منزل یکی از راهکارهای کاهش مراجعات بیمارستانی است.

حضرتی در پاسخ به دغدغه پرستاران این دو بیمارستان نسبت به کمبود نیرو اظهارکرد: جبران کمبود نیرو یکی از موضوعات مهمی است که همواره مورد تاکید و پیگیری وزیر بهداشت و معاونت پرستاری بوده و در یک سال قبل بیشتر از ۷۰۰۰ نیروی پرستار جذب شده و مجوز جذب ۷۰۰۰ نیروی دیگر هم دریافت شده که بخشی از آن در ارتباط با پرستاران است.

وی اضافه کرد: نسبت پرستار به تخت در استان آذربایجان غربی نسبت به میانگین کشوری در وضعیت مطلوبی است اما هنوز با استاندارد فاصله داریم که برای حل آن در تلاش هستیم.

حضرتی در مورد مطالبات و معوقات پرستاران اظهار داشت: هم اکنون پرداخت کارانه از ۱۸ ماه به شش ماه و پرداخت اضافه کار هم به سه ماه کاهش پیدا کرده است البته در بعضی از دانشگاه ها اضافه کار به روز است و در تلاش هستیم که بخش دیگری از معوقات پرستاران پرداخت گردد.
مراکز مراقبت در منزل و مراکز ۱۶ ساعته بهداشت متصل می شوند
معاون پرستاری وزیر بهداشت از اتصال مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با مراکز ۱۶ ساعته بهداشت اطلاع داد.

حضرتی همچین در حاشیه بازدید از مرکز ۱۶ ساعته بهداشت شهر مهاباد، ضمن قدردانی از تلاشهای انجام شده در مورد کنترل کووید-۱۹ از نزدیک نحوه غربالگری و عرضه خدمات به مراجعان به این مرکز را مورد ارزیابی و پایش قرار داد.

وی در ادامه اظهار داشت: با ابلاغ معاونت بهداشت، مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل و مراکز ۱۶ ساعته بهداشت به هم متصل می شود و این اقدام بزرگ و ارزشمندی است که با عنایت به بحران کووید ۱۹ با شناسایی مبتلایان و اقدامات مراقبتی برای آنان در منزل و آموزش خانواده این بیماران از انتقال این بیماران به مراکز درمانی جلوگیری می کند و با عرضه آموزش های خود مراقبتی و ایجاد حساسیت در مردم سبب قطع زنجیره این ویروس می شود.

به گزارش وبدا، معاون پرستاری همینطور بر لزوم اطلاع رسانی وسیع و عمومی جهت ارتقای آگاهی مردم در مورد راه های پیشگیری و روشهای خود مراقبتی در مبارزه با کرونا تصریح کرد.