آیا افراد بهبودیافته از کرونا به واکسن نیاز دارند؟

از زمان انتشار خبر توزیع واکسن کرونا در انگلیس، سؤالات بسیاری در مورد نحوه توزیع آن، مطرح شده و بیشترین سؤالی که این روزها پرسیده می شود این است که آیا افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند، نیازی به دریافت واکسن دارند یا به شکل طبیعی در بدن آنها مصونیت بوجود آمده است؟
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، به صورت منطقی به نظر می آید بدن افرادی که سابقه مبتلا شدن به کرونا را دارند، باید آنتی بادی های لازم را در خود داشته باشد. این نظر با عنایت به تحقیقات موسسه راکفلر در آمریکا تایید شده است.
در واقع بدن افرادی که بعد از مبتلا شدن به کرونا بهبود پیدا کردند در صورت مواجهه باردیگر با بیماری، دفاع موثرتری از خود بروز می دهد.
با این وجود سخنگوی وزارت بهداشت انگلیس در گفتگو با پایگاه خبری “هاف پست” اظهار داشت: این وزارتخانه حتی افرادی را که از بیماری همه گیر کرونا بهبودیافته اند به دریافت واکسن تشویق می کند.
البته آزمایش های واکسن کرونا روی افرادی که قبلا در معرض ویروس قرار نگرفته اند، تمرکز داشته است و ازاین رو هنوز معلوم نیست که چگونه یک فرد بهبودیافته نسبت به واکسن واکنش نشان داده است.
در همین رابطه شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارش کرد: به نظر نمی رسد کارشناسان نگران این مورد باشند، چونکه سارا فورچون، رئیس گروه ایمنی شناسی و بیماری های عفونی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می گوید که “هیچگونه شواهدی در خصوص عدم ایمنی این واکسن برای افرادی که از کرونا بهبود می یابند، وجود ندارد.” با این وجود این کارشناس دانشگاهی تاکید می کند که تحقیقات بیشتری در این حوزه لازم است.
همینطور “النور رایلی”، استاد ایمونولوژی و بیماری های عفونی در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، می گوید کسانی که از این اپیدمی بهبود می یابند، دارای سطح متفاوتی از آنتی بادی و فعالیت خنثی سازی (از بین بردن اثرات عفونت از سلول ها) هستند و ازاین رو محافظتی که این افراد از آن برخوردار می باشند، دارای محدودیت زمانی متفاوت می باشد و بعضی از آنها امکان دارد نسبت به دیگران، مدت بیشتری در مقابل اپیدمی مصون بمانند.
وی افزود که امکان دارد گروهی از افراد بهبودیافته باردیگر در معرض خطر مبتلا شدن به این بیماری همه گیر قرار بگیرند.
از این رو واکسن ها سبب تحریک پادتن ها در بدن می شوند که به آنها کمک می نماید تا برای مدت طولانی تری از آنها محافظت کند.
مقرر است در انگلیس توزیع واکسن از روز سه شنبه آغاز شود که اولویت با پزشکان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن خواهد بود. جوانان و سایر اقشار کمتر صدمه پذیر هم به تدریج از این واکسن بهره مند می شوند.
به گزارش ایندیپندنت، هفته گذشته دولت این کشور موافقت نمود که این واکسن را به افراد بالای ۱۶ سال ارائه نماید. البته کودکان و زنان آبستن فعلا شامل این گروه نمی شوند.

منبع: