رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشریح کرد جولان سویه های جدید کرونا در سایه مدیریت ضعیف کشورها

به گزارش طب اصیل رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گسترش ویروس کرونای هندی در دنیا، اظهار داشت: به هرمیزان که عملکرد کشورها در مقابل کرونا، غیرعلمی تر، آزادانه تر و ضعیف تر باشد، به همان میزان هم خاصیت های جدید ویروس بیشتر جولان خواهند داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این که ویروس جهش یافته هندی خطرناک تر و کشنده تر از سایر گونه های دیگر کروناست، اظهار نمود: همانطور که از نام این ویروس مشخص است خاستگاه اولیه آن هندوستان است.
وی با اشاره به اینکه در ویروس جهش یافته هندی برای نخستین بار، دو موتاسیون همزمان شناسایی شده اند اضافه کرد: پیش از این هم سابقه ترکیب موتاسیون ها وجود داشته، ولی هیچ گاه بطور همزمان یک ویروس در یک ویروس ادغام نشده بود.
هندوستان؛ کشوری مدفون زیر بار اپیدمی کرونا
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شرایط اپیدمی کووید ۱۹ در هندوستان را بحرانی و خطرناک توصیف کرد و اضافه کرد: این اصطلاح که هندوستان زیر بار اپیدمی کرونا مدفون شده توصیف بی راهی نیست.
وی از گسترش وسیع جغرافیای کرونای هندی در دنیا خبرداد و اضافه کرد: اینگونه در بیشتر قاره های جهان به آسانی در حال تبدیل شدن به اکثریت جمعیت مبتلایان به کروناست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به کرونا در هندوستان به گونه جهش یافته ویروس مبتلا شده اند.
ناجی با اشاره به خاصیت های نوع جهش یافته کرونای هندی اشاره کرد: این نوع جهش یافته که از نوامبر ۲۰۲۰ انتشار یافت، می تواند به سرعت به سویه غالب در کشورهای مختلف تبدیل گشته و مقاومت در مقابل آنتی بادی ها را بوجود آورد.
رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه اشاره کرد: بررسی ها بر نگرانی ها درباره کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس جهش یافته کرونا دامن می زند.
وی اظهار داشت: در ویروس جهش یافته هندی با نوعی از بیماری روبه رو هستیم که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و در عین حال ممکنست روند واکسیناسیون و یا موارد ابتلای مجدد به بیماری در این نوع جدید را شاهد باشیم.
ناجی افزود: در اطلاعات اولیه ای که از ویروس جهش یافته هندی انتشار یافته مشخص شد، میزان سرایت پذیری و تلفات در ویروس جهش یافته هندی بمراتب بیشتر از سایر ویروس های جهش یافته کروناست.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه بنظر می رسد سویه های جهش یافته هندی روند واکسیناسیون را نیز تحت تاثیر قرار می دهد اشاره کرد: اینگونه جدید ممکنست مقاومت بدن در مقابل عفونت های طبیعی و یا ایمنی در مقابل واکسن ها را تحت تاثیر قرار دهد.
رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه نحوه پیدایش ویروس های جهش یافته کرونا را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: کرونا از قانون ویروس ها تبعیت می کند، قانون مبارزه با کرونا قانونی می باشد که در کشورهای پیشرفته ای همانند کره جنوبی، چین، نیوزلند، تایوان و ویتنام اجرا می شود.
این استاد دانشگاه اشاره کرد: گونه های جهش یافته کرونا معمولا در کشورهایی ایجاد می شود که ویروس کرونا بصورت لجام گسیخته در حال گردش است.
ناجی اظهار داشت: بطور مثال کانون ایجاد واریانت برزیلی و یا آفریقایی در کشورهایی به وجود آمد که در خیلی از نقاط گردش ویروس کاملا از کنترل خارج شده بود.
وی در مورد جهش های ویروس در انگلستان نیز توضیح داد: انتشار اینگونه جهش یافته نیز حاصل تفکر اشتباه انگلستان در خصوص ایجاد ایمنی گروهی بود که تلفات جبران ناپذیری به دنبال داشت.
رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه افزود: به هرمیزان که عملکرد کشورها در مقابل مقابله با کرونا، غیرعلمی تر، آزادانه تر و ضعیف تر باشد به همان میزان هم سویه های جدید ویروس بیشتر جولان خواهند داد.
ناجی سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون در مقابل کرونا را خواهان شد و افزود: باید واکسیناسیون بعنوان دستورالعملی درست و علمی در دستور کار باشد؛ چونکه ممکنست واکسن ها در مقابل سویه های جدید ویروس ها ضعیف تر عمل کنند ولی واکسن ها می توانند از بیماری زایی شدید و یا مرگ بر اثر کووید پیشگیری کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اقدام قطعی برای کنترل کرونا از طرف دولت ها را واکسیناسیون عمومی دانست و عنوان کرد: رعایت بهداشت، شناسایی و درمان مناسب موارد مبتلاشدن به کرونا می تواند به این بحران جهانی اختتام دهد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ناجی در آخر کنترل کرونا را موضوعی جهانی دانست و اشاره کرد: کرونا همانند کشتی بزرگی است که تمامی کشورها را تحت تاثیر قرار داده بدین سبب تمام کشورهای دنیا باید به این دیدگاه کلی برسند که در کنار یکدیگر می توان به کرونا خاتمه داد.

منبع: