وزیر بهداشت: برخی درطب سنتی به دنبال شروشور تجارت هستند

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت، درمان آموزش بهداشتی اظهار داشت: برخی در زمینه طب سنتی به دنبال شر و شور تجارت هستند که ما اجازه فعالیت به این افراد در زمینه درمان بیماری کرونما را نمی دهیم.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، سعید نمکی ظهر دوشنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا در استان اصفهان با اشاره به اینکه فردا واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در کشور شروع می شود، عنوان کرد: واکسن داخلی از ۱۵ اردیبهشت تولید و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: گروه هایی همچون کارکنان نیروی انتظامی و بعضی از گروه های پرخطر را در برنامه واکسیناسیون داریم.
وزیر بهداشت در زمینه استفاده از روش طب سنتی در درمان کرونا اظهار داشت: در این حوزه یکسری افراد تندرو در طب مدرن داریم که در صدد از بین بردن طب سنتی هستند و کار ما را سخت می کنند و ازاین رو باید رفتار حساب شده ای را داشته باشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه میز طب سنتی را در وزارت بهداشت راه اندازی کرده ایم، اظهار داشت: ما درب وزارت را برای فعالیت این افراد باز کرده ایم اما این جریان در شور و شر دنبال تجارت است و ما تنها به افرادی مجوز فعالیت می دهیم که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و بر اساس علم فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد در استان ها رفتار تندی در زمینه طب سنتی داشتند، اظهار داشت: ما در پیگیری امور از طب سنتی هم استفاده خواهیم کرد اما این رفتارها منجر به سخت تر شدن کار ما در ستاد ملی مقابله با کرونا شده است.
هیچ بیماری پشت در بیمارستان سرگردان نمانده است
نمکی در ادامه با اشاره به اینکه علیرغم شیوع رو به صعود بیماری کرونا در کشور تابحال هیچ بیماری در کشور پشت درهای بیمارستان سرگردان نمانده است، اضافه کرد: در این حوزه نه تنها بیماران کرونایی بلکه بیماران غیر کرونایی هم خدمات لازم را دریافت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه توفانی ترین حمله ویروس را با حداقل مرگ ممکن در کشور مدیریت کردیم، اظهار داشت: در مقطعی از زمان مرگ در کشور دو رقمی شد و اگر ویروس از خوزستان وارد نمی شد می‎ توانستیم مرگ ناشی از کرونا در کشور را به تک رقمی شدن برسانیم.
حق ما نیست که در زمینه مدیریت کرونا ببازیم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: حق ما نیست که در زمینه مدیریت کرونا ببازیم و همه توان خویش را بعنوان کوچک ترین عضو وزارت بهداشت به کار خواهم گرفت.
وی با اشاره به اینکه تاب آوری همکاران ما در نظام سلامت باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: اداره کردن نیم کلاجی محدودیت های کرونایی کشور را به وضعیت قرمز کشاند و باید این امر مدیریت شود.
نمکی در مورد چرایی موفقیت کشور چین در مهار کرونا اظهار داشت: چین با این که خیلی ها را واکسن زد اما محکم در زمینه رعایت پروتکل ها ایستاد و این در شرایطی است که در کشور در زمینه اعمال محدودیت های کرونایی آنطور که باید همکاری نمی گردد.
هیچ بلایی برای اقتصاد کشور بدتر از طولانی شدن مدت بیماری نیست
وی با اشاره به اینکه هیچ بلایی برای اقتصاد کشور بدتر از طولانی شدن مدت بیماری نیست، خاطرنشان کرد: باید بین مرگ و گرسنگی، گرسنگی را انتخاب نماییم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ما بعنوان نخستین کشور برای فعالیت بخش های مختلف برنامه نوشتیم، اظهار داشت: در طول ۱.۵ سال قبل ما حتی یک کارخانه را به علت انتشار کرونا تعطیل نکردیم و رعایت پروتکل ها را در این مراکز داشتیم.
وی با تکیه بر اینکه ما همراه معیشت مردم بودیم، افزود: ما در همه اتفاقات همراه فعالان اقتصادی بودیم.
حق نداریم به هر علتی با جان مردم بازی کنیم
وی اظهار داشت: پارسال برای برگزاری مراسم شبهای قدر شخصاً ورود کردم اما سال جاری در استان اصفهان هم تقاضا دارم ارق دینی و مذهبی را مدیریت نماییم و در ورود و خروج ها ترددها را مدیریت نماییم تا شاهد افزایش ابتلاء به این بیماری نباشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ما حق نداریم به هر علتی با جان مردم بازی نماییم و من بعنوان مسئول سلامت مردم با هر گونه رفتار ناشایست برخورد خواهم کرد.
طی ۳ هفته آینده مرگ و میر افزایش می یابد
نمکی در ادامه با اشاره به اینکه طی روزهای آینده مرگ و میر بیشتری به علت کرونا در کشور خواهیم داشت، اظهار داشت: این شرایط تا سه هفته آینده ادامه خواهد داشت و باید مدیریت خوبی را داشته باشیم.
وی همینطور به تأمین واکسن کرونا اشاره و افزود: ما از چهار مسیر برای این کار حرکت کردیم که یکی از آنها کوواکس بود که روش درست اما بی بنیه ای است و این مجموعه بین المللی، حریف قلدرهای جهان نمی گردد چونکه در زمان حاضر ۸۵ درصد واکسن ها در هفت کشور مصرف می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مقرر بود پیش از عید نورز سه میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن از کوواکس بگیریم، عنوان کرد: اما تا پانزدهم فروردین حدود ۷۰۰ هزار دُز به ما تخصیص دادند، دو میلیون دُز هم از روسیه خریدیم، تصریح کرد: کل واکسن های صادراتی این کشور ۱۳ میلیون بود و تا پیش از عید نوروز به ما ۴۲۰ هزار دُز تحویل دادند.
هند صادرات واکسن را ممنوع کرد
وی با اشاره به اینکه دو میلیون دُز هم از هند خریداری کردیم، افزود: این میزان به ۵۰۰ هزار کاهش پیدا کرد و به ما ۱۲۵ هزار دُز تحویل دادند و مابقی آن به دستور دادستان هند توقیف شد چونکه به صورت کلی صادرات واکسن را ممنوع کردند.
نمکی ضمن اشاره به اینکه در کنار این مسیرها به سمت تولید داخل حرکت کردیم، خاطرنشان کرد: مرحله سوم واکسن های برکت و پاستور شروع شد و مجموعه آنها به سمت و سوی خوبی می رود و در اردیبهشت وضعیت بهتر می شود.
همچنین در این نشست از عوامل کادر درمان، نیروهای نظامی و انتظامی استان اصفهان در زمینه مهار، غربالگری و پیگیری قضائی تخلفات حوزه کرونا قدردانی کرد.

منبع: