باورهای اشتباه درباره سیگارهای کم قیر و دست ساز

استعمال دخانیات دارای اثرات در رابطه با سلامتی و غیرسلامتی برای شما و اطرافیان شما است. باید بدانید مواد دخانی نیمی از مصرف کنندگان خودرا می کشد برای اینکه محصولات دخانی از مواد کاملا سمی تولید می شوند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در حقیقت دود دخانیات حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که حداقل ۲۵۰ مورد از آن مضر و حداقل ۶۹ مورد از آن بعنوان عامل سرطان شناخته شده است. تعدادی از مواد شیمیایی موجود در دود دخانیات عبارتند از اسید استئاریک (برای ساختن موم شمع استفاده می شود)، بوتان (گاز داخل فندک)، متانول (گازی که بطور معمول برای سوخت جت استفاده می شود)، اسید استیک (جزء مهمی از سرکه)، هگزامین (یک جز مشترک در روشن کننده های کباب پزی)، متان، نیکوتین (ماده ای اعتیادآور که بطور معمول در حشره کش ها استفاده می شود)، کادمیوم (ماده اصلی باتری ها)، آرسنیک (سم)، تولوئن (حلال صنعتی)، آمونیاک (جزء سمی مواد شوینده)، مونواکسید کربن (گاز خروجی از اگزوز) که تاثیر مستقیم بر کاهش سلامتی افراد دارند.
سیگار کشیدن علت طیف وسیعی از بیماریها از قبیل تنگی نفس، تشدید آسم، عفونت های تنفسی، سرطان (حنجره، دهان، حلق، مری، نای، نایژه ریه، سرطان خون حاد میلوئیدی، معده، لوزالمعده، کلیه، حالب، روده بزرگ، دهانه رحم و مثانه)، بیماری عروق کرونر قلب، حملات قلبی، سکته، بیماری انسداد مزمن ریوی، پوکی استخوان، کوری، آب مروارید، التهاب لثه، بیماری عروق محیطی آترواسکلروتیک، شکستگی های لگن، ناباروری (برای کسانی که حامله هستند یا اهتمام در حاملگی دارند، مصرف دخانیات فرد را در معرض خطر زیاد تولد نوزاد با وزن کم قرار می دهد) و ناتوانی جنسی است.
باورهای اشتباه در مورد خطرات سلامتی سیگار کشیدن
بنابر اعلام وزارت بهداشت، خیلی از افراد سیگاری، خصوصاً در کشورهای درحال توسعه، به سبب این که داده های گمراه کننده شرکت های دخانیات حقایق واقعی مربوط به سیگار را تحریف می کنند، خطرات سیگار کشیدن را بطور کامل درک نمی کنند تعدادی از باورهای اشتباه در مورد استعمال دخانیات عبارتند از:
– «سیگارهای کم قیر مضر نیستند.» اما چیزی به نام سیگار بی خطر وجود ندارد. سیگارهای کم قیر به اندازه سایر سیگارها مضر هستند. بااینکه سیگارهای کم قیر در یک مدت زمانی طولانی کمتر به ریه های شما لطمه می رسانند، مشخص شده است افرادی که از این نوع سیگارها استفاده می نمایند پک های عمیق تر و با تعداد دفعات بیشتری می کشند. در مقایسه با فواید زیاد ترک سیگار، استفاده از سیگارهای کم قیر فایده ی کمی برای سلامتی دارد.
– «سیگارهای دست ساز بی خطر هستند». اما مواد دخانی که مصرف کننده خود آنرا آماده می کند یا مواد دخانی رولی حاوی خیلی از مواد شیمایی مشابه سیگارهای تولید شده در کارخانه است. مطالعات نشان می دهد که مواد دخانی دست ساز حداقل به اندازه سیگارهای تولید شده در کارخانه یا احیانا بیشتر از آن مضر هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف کنندگان سیگارهای دست ساز تمایل دارند سیگارهایی بسازند که می تواند مقادیر زیادی قیر و نیکوتین تولید نماید. حتی ممکنست که آنها از فیلتر نیز استفاده نکنند. مصرف کنندگان سیگارهای دست ساز و آنهایی که هر دو نوع سیگار دست ساز و سیگارهای ساخت کارخانه را مصرف می کنند استنشاق های عمیق تری را در مقایسه با مصرف کنندگان سیگارهای ساخت کارخانه گزارش می کنند. برای تعیین سطح مواد شیمیایی استنشاق شده توسط سیگاری های دست ساز تحقیقات بیشتری لازم است.
– «کاهش تعداد سیگار می تواند خطرات سلامتی را کاهش دهد». اما هیچ سطح امنی برای مصرف سیگار وجود ندارد. تعدادی از افراد می کوشند که با کاهش تعداد سیگارهای مصرفی عادت سیگار کشیدن خودرا کم خطرتر کنند، اما این کار برای بیشتر افراد دشوار است و سریعا به عادت قبلی خود برمی گردند. بااینکه کاهش مصرف سیگار کمی خطر را می کاهد، اما ترک سیگار تنها راه برای مزایای سلامتی طولانی مدت است.
– «فقط سه نخ سیگار در روز می تواند موجب بیماری قلبی کشنده شود، زنان بطور ویژه در معرض خطر هستند و فقط افراد مسن به خاطر سیگار کشیدن مریض می شوند». اما هرکسی که مواد دخانی استعمال می کند در معرض خطرات سلامتی استعمال دخانیات است. تمام گروه های سنی از نتایج کوتاه مدت استعمال دخانیات رنج می برند. این پیامدها شامل کاهش عملکرد ریه، تنگی نفس، سرفه و خستگی سریع در حین ورزش است. سیگار کشیدن همین طور قدرت بویایی و چشایی را کاهش داده و موجب پیری زودرس پوست می شود. بیماریهای مربوط به سیگار کشیدن اغلب طی چندین سال پیش از تشخیص ایجاد می شوند. هرچه مدت بیشتری سیگار بکشید، خطر مبتلاشدن به سرطان، قلب، ریه و سایر بیماریهای قابل پیشگیری بیشتر می شود. از آنجائیکه این بیماریها بعد از گذر یک عمر از زندگی ایجاد می شوند، ظاهرا بنظر می رسد که فقط افراد سالخورده تحت تاثیر استعمال دخانیات هستند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، با این وجود، افرادی در دهه دوم و سوم زندگی خود در اثر سکته هایی به خاطر کشیدن سیگار جان خودرا از دست داده اند. لازم به یادآوری است که صنعت دخانیات این عقاید غلط را منتشر و ترویج می کند تا شما را گیج و گمراه کند، اما اینها غلط است و باید بدانید استعمال دخانیات در هر شرایطی مضر است.