در گفت وگو با طب اصیل تشریح شد اولویت برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در فضای باز

طب اصیل: سخنگوی وزارت بهداشت جزییات پروتکلهای بهداشتی و تدابیر اتخاذ شده برای حفظ سلامت عوامل انتخابات و رای دهندگان را تشریح نمود.

دکتر سیما سادات لاری در گفت و گو با ایسنا، درباره تدابیر اتخاذ شده برای تامین سلامت عوامل برگزاری انتخابات، شامل خبرنگاران، عوامل نظارتی و اجرائی و… اظهار داشت: مهم ترین عامل انتقال ویروس کرونا، قطرات ریز تنفسی است که به وسیله عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن از فرد بیمار به سایر افراد منتقل می شود. بدین سبب عدم رعایت فاصله گذاری یک و نیم تا دو متری میان افراد می تواند به انتقال ویروس کمک نماید.

وی اضافه کرد: برمبنای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل هایی با همکاری وزارت کشور، وزارت بهداشت و شورای نگهبان بمنظور حفظ سلامت مردم در پروسه برگزاری انتخابات، تدوین و ابلاغ گردیده است.
مسئول نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در انتخابات پیش رو
لاری افزود: باید توجه کرد که ستاد انتخابات کشور با همکاری استانداران و فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه، مسئول نظارت و مراقبت از اجرای ضوابط پروتکلهای بهداشتی را بر عهده دارند. همین طور مسئولیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در انتخابات ریاست جمهوری بر عهده ستاد انتخابات کشور و ستادهای استانی است. مسئولیت رعایت این دستورالعمل ها در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بر عهده مسئول اجرائی انتخاباتی هر محل است. نظارت عالی بر اجرای صحیح و کامل پروتکل ها نیز بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود.
جانمایی صندوق های رای و شعب ستاندن رای با نظر بازرسان وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلان اینکه جانمایی صندوق های رای و شعب ستاندن رای با نظر بازرسان وزارت بهداشت انجام می شود، اظهار داشت: اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. همین طور هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط کاندیداهای انتخابات و هواداران آنها ممنوع می باشد.
بررسی سلامت عوامل انتخابات بوسیله سامانه ماسک
لاری با اعلان اینکه از تجمع رای دهندگان در روز رای گیری در صف ها و پای صندوق رای بدون رعایت فاصله گذاری حداقل ۲ متری باید جلوگیری شود، اظهار نمود: سلامت کلیه خبرنگاران، عوامل نظارتی و اجرائی و سایر افراد دخیل در پروسه انتخابات در طول مدت شروع تا اختتام انتخابات، از نظر بیماری کووید ۱۹ با بهره گیری از کد ملی آنها در سامانه ماسک بررسی می شود.
راه اندازی کارناوال های انتخاباتی و ستاندن اثرانگشت؛ ممنوع
وی با تاکید بر این که برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه اندازی کارناوال ها، میتینگ های تبلیغاتی و هرگونه تجمع در فضای سربسته مطلقا ممنوع می باشد، اظهار داشت: همین طور ستاندن اثر انگشت در فرآیندهای مختلف انتخابات به ویژه در روز رای گیری ممنوعست.

لاری با اعلان اینکه بازرسی و نظارت بر گندزدایی دفاتر نظارت، شعب ستاندن رای و سایر اماکن در رابطه با پروسه انتخابات توسط بازرسان وزارت بهداشت انجام می شود، اظهار داشت: همین طور حفظ تهویه و تامین هوای تازه در فضاهای سربسته الزامی است. در عین حال استفاده از ماسک بصورت مستمر توسط رای دهندگان، خبرنگاران، مسئولان اجرائی، نظارتی و حفاظتی در محل های برگزاری انتخابات الزامی است. همین طور کنترل ورودی و خروجی بمنظور جلوگیری از تجمع رای دهندگان باید به صورتی صورت گیرد که فاصله حداقل ۲ متری در ترددها نیز رعایت شود.

وی اشاره کرد: در صورت عدم توجه کاندیداهای انتخابات یا عوامل شعب به دستورالعمل های بهداشتی، استانداران و فرمانداران در مرحله اول باید تذکر کتبی به مسئولان و نامزدها بدهند و در مرحله دوم و در صورت تکرار تخلف، ممنوعیت و قطع ارائه هرگونه خدمات به نامزدها اعلام گردد. تشخیص تخلف از طرف نامزدها بر عهده قاضی است.

لاری اظهار داشت: به هر حال دراین زمینه پروتکلهای بهداشتی لازم تدوین و ابلاغ گردیده و با همکاری وزارت کشور و سایر ارکان برگزاری انتخابات، امیدواریم بطور کامل رعایت شود.

منبع: