رییس کمیته اپیدمیولوژی کرونای وزارت بهداشت: کشور ما در منطقه بسیار پرمخاطره ای قرار دارد

بوشهر رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونای وزارت بهداشت اظهار داشت: برای تأمین سلامت سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان احتیاج به مدیریت واحد است.
حمید سوری در بازدید و بررسی وضعیت استان بوشهر اظهار نمود: بیماری کرونا متأسفانه درد مشترکی است که حدود ۱۸ ماه است کشور را درگیر کرده و این فقط مشکل وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیست بلکه یک مشکل عمومی است که همه بخش های کشور را با چالش روبرو کرده است.
رییس هیئت بازدیدی وزارت بهداشت از استان بوشهر اظهار داشت: هدف از این بازدید بررسی برنامه های مراقبتی استان بوشهر در مورد کووید ۱۹ بوده است.
وی اضافه کرد: متأسفانه ویروس کرونا تمامی ابعاد جامعه را درگیر کرده و مرگ ها و بیماری های ناشی از این بیماری سبب انتشار نگرانی در جامعه شده است.
رییس هیئت بازدیدی وزارت بهداشت اظهار نمود: تلاش همه سازمان ها و دستگاههای درگیر در مبارزه با این بیماری جای تقدیر دارد ولی جایگاه وزارت بهداشت در این بین بسیار مهم و حیاتی می باشد.
دکتر سوری با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه بسیار پرمخاطره ای هم از حیث بیماری های همه گیر هم حوادث طبیعی قرار دارد، اضافه کرد: با عنایت به خصوصیت های خاص سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان نیاز است این سه استان در تأمین سلامت مدیریت واحدی داشته باشند.
همه چالش های مدیریت کرونا در استان بوشهر
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم اظهار داشت: پاندمی (همه گیری) کرونا پدیده ای بود که هیچ کس سابقه مدیریت چنین بیماری با این وسعت و مدت نداشت و ما بر مبنای دانش و تجربه های قبلی با این وضعیت روبرو شدیم.
سعید کشمیری اضافه کرد: در بوشهر بمحض اعلام مثبت شدن دو مورد بیماری در قم، در مورد این بیماری نشستی با تمام مسؤلان مربوطه برگزار کردیم.
این مقام مسئول بیان نمود: در همان روزهای اول اعلام کردیم پیش از هر اقدامی حفظ جان پرسنل سلامت و مردم برای ما در اولویت قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه دقت نظر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سبب شد استان بوشهر آخرین استانی باشد که از وضعیت سفید بیرون برود، اظهار داشت: در بوشهر از موج اول بیماری را به سلامت عبور کردیم ولی متأسفانه به علت عادی انگاری که صورت گرفت، گرفتار موج دوم شدیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار نمود: حدود پنج ماه وضعیت بیماری در استان کاملاً در کنترل بود که متأسفانه با سفرهای عید نوروز ما وارد موج بعدی شدیم.
سعید کشمیری با تاکید بر این که بالا بودن سواد سلامت در استان بوشهر نقطه اتکای ما در روند مبارزه با بیماری است، اضافه کرد: با این وجود وجود اسکله های مختلف در استان بوشهر و ارتباط با خارج از کشور و همینطور مجتمع های بزرگ صنعتی مانند عسلویه و بازارهای بزرگ در گناوه و دیلم از چالش های مدیریت بیماری کرونا در استان است.
بوشهر، خوزستان و هرمزگان شرایط ویژه ای دارند
اسماعیل مطلق، مشاور وزیر بهداشت هم که در این بازدید حضور داشت، اظهار داشت: ایران از نظر جغرافیایی جزو ۱۰ کشور مخاطره آمیز جهان است؛ با این وجود متأسفانه برنامه های ما بیشتر برای پس از مخاطره است و کمتر به جلوگیری از خطرات توجه شده است.
وی افزود: سه استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان به علت وجود دریا خصوصیت های خاصی دارند، و لازم است برای مدیریت همه گیری بیماری نگاهی متفاوت به آنها بشود.
عبدالمحمد خواجه ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم گزارش کاملی در مورد اقدامات انجام شده از آغاز انتشار کرونا تابحال و همینطور وضعیت فعلی بیماری عرضه داد.
گفتنی است هیئتی از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به منظور بررسی برنامه های مراقبتی در مورد کووید ۱۹ از استان بوشهر بازدید کردند.
در حاشیه این بازدید نشست رئیس و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با رئیس کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت و هیئت همراه برگزار شد که دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان و خوزستان هم به صورت مجازی حضور داشتند.