نتایج مطالعه محقق ایرانی در آمریکا نشان می دهد؛ استاتین ها تاثیری در بهبود عوارض کووید ۱۹ ندارند

طب اصیل: استاتین ها دارای تاثیرات ضدالتهابی هستند و مصرف آنها پس از بستری شدن در بیمارستان سبب کاهش ریسک لخته شدن خون، سندرم حاد تنفسی یا مرگ نمی گردد.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از اوری دی هلث، در اوایل پاندمی کووید ۱۹، پزشکان گزارش دادند که بنظر می رسد در بیماران مبتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹، خطر لخته شدن خون بیشتر است. حدس و گمان هایی هم وجود داشت که استاتین ها- نوعی داروی کاهش دهنده کلسترول- می توانند به کاهش این مشکل کمک کنند.
از اینرو پژوهشگران بیماران کرونائی بستری در بیمارستان را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند چگونه استاتین ها می توانند بر دو عارضه کووید ۱۹ تأثیر بگذارند: لخته شدن خون و سندرم حاد تنفسی.
این آزمایش شامل تقریباً ۶۰۰ نفر در ایران بود که به سبب کووید ۱۹ در ۱۱ بیمارستان در بخش های مراقبت ویژه بستری شده بودند. به نیمی از بیماران روزانه ۲۰ میلی گرم (میلی گرم) استاتین موسوم به آتورواستاتین داده شد در صورتیکه به نیمی دیگر دارونما داده شد. در آخر ۳۰ روز، پژوهشگران مواردی از لخته شدن خون، استفاده از اکسیژناسیون برای درمان سندرم حاد تنفسی یا مرگ و میر ناشی از آنرا در ضمن ۳۰ روز از شروع آزمایش ثبت کردند.
هنگامی که بیماران بعد از بستری شدن در بیمارستان آغاز به مصرف دارو کردند، دوز اولیه سفارش شده یک استاتین- ۲۰ میلی گرم- تفاوتی در عوارض بیماران ایجاد نکرد.
دکتر «بهنود بیکدلی»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، در این زمینه می گوید: «استاتین درمانی در وضعیت حاد بیماری، برای درمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ مناسب نمی باشد، اما همچنان برای درمان بهبود چربی خوب است.»
محققان بر انجام تحقیقات بیشتر دراین زمینه تاکید دارند.

منبع: