شناسایی مسیر جدید برای درمان تومور مغزی

به گزارش طب اصیل خراسان رضوی در تحقیق جدید به سرپرستی مرکز سرطان ییل ایالات متحده، محققان نشان دادند که انتقال دهنده نوکلئوزید ENT۲ امکان دارد راهی غیرمنتظره برای دور زدن سد خونی مغزی و امکان درمان هدفمند تومورهای مغزی با خود پادتن ضد دی ان ای نافذ سلولی را عرضه نماید.
به نقل از مدیکال اکسپرس، دکتر جیمز ای. هانسن، استادیار رادیولوژی درمانی، رئیس تومورشناسی پرتوی ییل در بیمارستان سرطان اسمیلو، آمریکا اظهار داشت: «این یافته ها بسیار دلگرم کننده است، چونکه سد خونی مغزی از نفوذ بیشتر پادتن ها به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری و نگاههای متداول مبتنی بر پادتن در تومورهای مغزی را محدود می کند.»
Deoxymab-۱ (DX۱)، پادتن نفوذپذیر سلولی غیر معمول است که در هسته سلول زنده قرار می گیرد، ترمیم دی ان ای را مهار می کند و از نظر مصنوعی برای سلول های سرطانی دارای نقص، در پاسخ به صدمه دی ان ای کشنده است.
محققان حالا دریافتند که ناقل ENT۲ نفوذ سلول های اندوتلیال مغز و انتقال سد خونی مغز توسط DX۱ را تسهیل می کند. در مطالعات کارآیی آن در مدلهای موش، DX۱ از سد خونی مغز عبور کرد تا گلیوبلاستوما ارتوتوپیک (شایع ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی که در نخاع یا مغز بروز می کند) و متاستازهای مغزی سرطان پستان را سرکوب کند.
جیانگینگ ژو، دانشیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی ییل و محقق دیگر این تحقیق اظهار داشت: «داده های ما توانایی DX۱ در عبور از سد خونی مغز و سرکوب تومورهای مغزی را در چندین مدل نشان داده است و ما بخصوص تحت تأثیر قرار گرفتیم که DX۱ توانست این نتایج را بعنوان یک عامل واحد در این معضل برای درمان تومور مدلها به دست آورد.»
هانسن اضافه کرد: «ما معتقدیم که سازوکار در رابطه با ENT۲ که DX۱ را از راه سد خونی مغز به تومورها منتقل می کند، می تواند به چندین راهبرد جدید در درمان تومور مغزی کمک نماید.»
وی ادامه داد: حالا در این تحقیق، علاوه بر اثبات این ایده جهت استفاده عامل واحد از DX۱ در مدلهای تومور مغزی، ما توانایی DX۱ در هدف قرار دادن مولکول های بار پیوندی به تومورهای مغزی یا قابل استفاده بودن DX۱ بعنوان بستری برای طراحی پادتن های اضافی که تومور مغزی را هدف گذاری می کنند، ازجمله پادتن های اختصاصی مبتنی بر DX۱ را هم شناخته ایم.»
نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در Journal of Clinical Investigation Insight انتشار یافته است.