رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی تاکید کرد؛ لزوم ردیابی چرخش ویروس هندی

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، افزایش ظرفیت آزمایشگاهی با هدف بررسی و شناسایی واریانت های جدید کرونا را ضروری دانست.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، علیرضا ناجی ضمن اشاره به این که تفاوتی بین نحوه درمان کرونای کلاسیک با انواع جهش یافته آن وجود ندارد، اظهار نمود: واریانت های مختلف می توانند خصوصیات و رفتارهای مختص به خویش را داشته باشند.
وی ضمن اشاره به این که تابحال واریانت های متفاوتی از کووید ۱۹ مشاهده شده اضافه کرد: امکان دارد بین گونه های مختلف کرونا جهش های مشترکی وجود داشته باشد اما هرکدام از واریانت ها تغییرات مخصوص به خویش را دارند.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهمیت شناسایی واریانت های مختلف کووید را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: این مورد که بدانیم چه نوع گونه ی ژنتیکی درحال چرخش است، در نحوه مداخلات پیشگیرانه و تعریف پروتکلهای درمانی به میزان قابل توجهی اثرگذار خواهد داشت.
وی تصریح کرد: درمان مبتلایان به کرونا به نوع واریانتی که به آن مبتلا شده اند ارتباطی ندارد و اصلاً برای انتخاب نحوه درمان بیماران، شناسایی نوع ویروس لزوم ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه، شناسایی این مورد که چه نوعی از ویروس در کشور درحال چرخش است را وظیفه ای ملی و حاکمیتی عنوان نمود.
ناجی با اشاره به اینکه کیت های آزمایشگاهی قادرند دو هدف ژنی مختلف را همزمان در نواحی مختلف مورد شناسایی قرار دهد به متداول ترین روش شناسایی جهش های ویروسی اشاره نمود و افزود: سکانس کردن ترادف ژنومیک در سه مرکز پاستور، آزمایشگاه ملی آنفلوانزا و مرکز ژنتیک دانشگاه توانبخشی درحال بررسی و آزمایش است.
وی افزایش ظرفیت آزمایشگاهی با هدف بررسی و شناسایی واریانت های جدید کرونا را ضروری ذکر کرد و اظهار داشت: این پایش ها باید به سرعت، مؤثر و مناسب صورت گیرد چون که اطلاعات و داده های این بررسی ها کمک قابل توجهی به سیاست گذاران برای اتخاذ روش های پیشگیرانه و مقابله با این ویروس خواهد نمود.
رئیس مرکز ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به موج چهارم کرونا اشاره نمود و توضیح داد: واریانت بریتانیایی، ویروس غالبی بود که در موج چهارم در گردش بود اگر درصورتیکه این گونه جهش یافته بموقع شناسایی می شد اساسا با اعمال محدودیت های سخت گیرانه تر و قرنطینه با خسارات کمتری از این پیک خارج می شدیم.
ناجی با اشاره به اینکه هم اکنون واریانت هندی و آفریقای جنوبی در دنیا درحال چرخش است، تصریح کرد: باید ردیابی و گستردگی چرخش ویروس هندی را بیشتر از پیش مورد توجه قرار دهیم چون که این داده ها می تواند در روند شکل گیری دقیق پیک و اوج بیماری کمک کننده باشد.

منبع: