ضرورت استفاده از ظرفیت های قانونی در جهت ارتقای سلامت مردم

طب اصیل: عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی استفاده از ظرفیت های قانونی سازمان نظام پزشکی را در جهت ارتقای سلامت مردم ضروری دانست.
اشکان آذر کیش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا اضافه کرد: طی ۵ سال قبل یکسری از این ظرفیت ها جنبه اجرائی بیشتری به خود گرفت که مهم ترین آن، تعیین حدود و صلاحیت های حرفه ای حرف پزشکی بود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: بعد از آن که اعضای کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرف پزشکی و شورای معین آن تعیین و مورد تأیید وزیر بهداشت قرار گرفتند، دبیرخانه این کمیسیون در نظام پزشکی قرار گرفت و در حقیقت یک نقش حاکمیتی در تعیین حدود و صلاحیت های حرف مختلف پزشکی را بر عهده دارد.

آذرکیش اظهار داشت: یکی دیگر از ظرفیت های نظام پزشکی بحث نسخه الکترونیک است که هرچند حالا به روش اجرای طرح نسخه الکترونیک ایراداتی وارد است اما با توجه به این که اصلاحاتی در حال انجام می باشد امیدواریم در آینده سازمان نقش پر رنگ تر و مؤثرتری در اجرای آن ایفا کند.

وی، هدف از ایجاد نسخه الکترونیک را دسترسی پزشکان به پرونده های الکترونیک بیماران، خارج شدن از حالت نسخه نویسی سنتی، تسریع و بهبود مکانیزم های اقتصاد سلامت عنوان نمود.
این فیزیوتراپیست اشاره کرد: امیدواریم این طرح، با رفع ایرادات آن، بزودی اجرائی شود برای اینکه در طولانی مدت به نفع سیستم سلامت و اقتصاد کشور خواهد بود و حقوق مردم هم بهتر رعایت می شود.

عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران اظهار داشت: نظام پزشکی به لحاظ ساختاری به این طرح ورود کرده و نظرات خودش را ارایه داده و یکسری پیشرفت هایی حاصل شده و امیدواریم این قضیه ادامه دار باشد تا بتوانیم در شورای عالی بیمه سلامت بحث هایی که حول محور مشکلات تعرفه ای با بیمه ها وجود دارد در کنار همین نسخه الکترونیک حل شود و طبیعتاً حضور نمایندگان مختلف در سازمان دراین زمینه خیلی مهم می باشد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی ظرفیت های بسیاری دارد و اخیراً در حیطه تبلیغات موسسات پزشکی و جلوگیری از مداخلات گروه های فاقد صلاحیت در حیطه درمان هم اتفاقات مثبتی انجام شده و توافق هایی صورت گرفته که کارگروه تبلیغات پزشکی و هر گونه تبلیغات حوزه سلامت در رسانه که بخواهد اتفاق بیافتد باید مجوز از کارگروه تبلیغاتی بگیرد که دبیرخانه اش در سازمان نظام پزشکی قرار دارد و این اتفاق از شروع سال افتاده و در شرف تدوین بخشنامه ها هستیم و این کار به ارتقای سلامت مردم کمک می نماید.

وی اظهار داشت: شاهد می باشیم در برنامه های تلویزیونی و رادیویی و سایر رسانه ها، افرادی تبلیغ می شوند که فاقد صلاحیت هستند و موجب گمراه شدن مردم می شوند.

آذر کیش گفت: نقشی که سازمان نظام پزشکی در حیطه رسیدگی به تبلیغات پزشکی دارد پذیرفته شده و کارگروه دبیرخانه هم در سازمان است و سایتی درحال طراحی است که به زودی رونمایی می شود و امیدواریم این کار بزودی اجرائی شود که این کار موجب حفظ صیانت از حقوق مردم و جامعه پزشکی است و از گمراه شدن و احیاناً تبلیغات نادرستی که در حیطه سلامت وجود دارد و لطمه های جبران ناپذیری بعضاً ایجاد می کند، می تواند پیشگیری کند.

او در آخر اضافه کرد: امیدوارم در دوره جدید فعالیت سازمان نظام پزشکی، مواردی که مغفول مانده اجرائی شود. زیرا، اگر این اتفاق بیافتد می توان گفت سازمان نظام پزشکی یک نهاد صنفی با یک اقتدار خوب و برگرفته از جامعه پزشکی است برای رسیدگی به اهدافش که شامل سلامت مردم و صیانت از حقوق صنفی است، قدم برداشته است.

منبع: