قارچ سیاه از دیگر علایم مبتلا شدن به کرونا

ویروس کرونا با جهش ها و علایم متفاوتی خویش را نشان داده است از آبریزش بینی و تنگی نفس گرفته تا ناراحتی های گوارشی، اما حالا به قول بعضی از متخصصان، قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه ای و نقص سیستم ایمنی دارند با مبتلا شدن به کرونا دیده شده است.
دکتر صالح محبی متخصص گوش و حلق و بینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا در اینباره اظهار داشت: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و پس از شیوع ویروس کرونا، در بعضی از مبتلایان بیشتر ظاهر می شود و با علایم تورم چشم و افتادی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علائم مغزی بروز می کند.
وی عنوان کرد: قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می یابد و با عنایت به این که کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، زمینه بروز این بیماری هم افزایش می یابد، حدود ۱۲ نفر در کشور به قارچ سیاه مبتلا شدند و برخی از آنها جان خویش را از دست دادند.
این پزشک خاطرنشان کرد: قارچ سیاه بیماری مسری نیست و افرادی را هدف قرار می دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند و نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد، فقط اینکه مردم از مصرف خودسرانه کورتون اجتناب کنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: میزان مبتلا شدن به قارچ سیاه با انتشار کرونا در هند بسیار افزایش یافت و در واقع یک عفونت قارچی است که در میان بیماران کرونایی شناسایی شده و به سرعت درحال گسترش است، اما این بیماری قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام میتوان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.
محبی ضمن اشاره به این که کرونا چالش های زیادی را بوجود آورده است، ابراز امیدواری کرد با واکسیناسیون عمومی، این چالش ها کمتر شود و از مردم خواست پروتکلهای بهداشتی را به صورت کامل رعایت نمایند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایرنا، مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های عفونی آمریکا هم می گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از راه استنشاق یا بریدگی و زخم های پوستی وارد بدن انسان می شود و روی سینوس ها تأثیر می گذارد.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می تواند این باشد که قارچ از راه مرطوب کننده ها یا دستگاههای اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت اما از راه فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری هم آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می گیرد.

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر مبتلا شدن به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام نموده که رقمی اخطار دهنده است.

در مورد علائم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس ها، مغز و ریه ها تأثیر می گذارد و می تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که امکان دارد ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می رود وجود داشته باشد. به طور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی بشدت ضعیف هستند، مثلاً بیمارانی که پیوند عضو داشته اند یا بیماران سرطانی، احیانا نمی توانند در مقابل آن مقاومت کنند.

منبع: