نسخه جدید سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر منتشر گردید

طب اصیل: ایران – نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر با از انتشار ویراست دوم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط آگاهی داد.
به گزاترش روز چهارشنبه ایرنا از وبدا، باقر لاریجانی اظهار داشت: این سند توسط کارگروه های مختلف کمیته با همراهی معاونت های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به روز رسانی شده است.
وی دستاوردهای ایران در زمینه سلامت را طی دهه های اخیر قابل توجه دانست و اضافه کرد: بااینکه کشور در بعضی حوزه های سلامت همچون کاهش سریع میزان مرگ ومیر مادران و کودکان و افزایش امید به زندگی موفقیت های شایان توجهی نسبت به خیلی از کشور های منطقه به دست آورده است ولی با این وجود بار بیماریهای غیرواگیر و همین طور بار مالی منتسب به این بیماریها باعث شده که سیستم سلامت کشور، بیماریهای غیرواگیر را بعنوان تهدیدی جدی در نظر بگیرد.
لاریجانی اضافه کرد: بمنظور کاهش بار بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آنها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آن شد تا سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر را تهیه و تدوین نماید.
نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر گفت: این سند دارای سیزده هدف ملی است و تاکید اصلی آن بر بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان، دیابت، بیماریهای تنفسی و همین طور سوانح و حوادث و بیماریهای روانی می باشد. به علاوه، عوامل خطر اصلی بیماریهای غیرواگیر مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت فیزیکی را نیز شامل میشود.
مشاور وزیر بهداشت اشاره کرد: شناخت عوامل خطر و سیاست گذاری برای مقابله با آنها، میتواند تاثیر به سزایی در کاهش بیماریهای غیرواگیر داشته باشد.
وی همکاری بین بخشی و فرا بخشی را یکی از خاصیت های سند حاضر خواند و اضافه کرد: در این سند کلیه ذینفعان داخلی و خارجی وزارت بهداشت شامل معاونتهای مختلف وزارت بهداشت و وزارتخانه های ذینفع، سازمانهای دولتی که همکاران اصلی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر می باشند، در نظر گرفته شده اند.
لاریجانی اضافه کرد: با توجه شرایط فعلی جامعه و پر رنگ شدن خطر هم زمانی همه گیری بیماریهای غیرواگیر و بیماریهای واگیر نوپدید، تمامی فصول این سند در امتداد سیاست گذاری و مدیریت این بیماریها در کشور، بروز رسانی شده است.
کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر متشکل از خبرگان سیستم سلامت کشور در زمینه بیماریهای غیرواگیر بوده که با هدف کاهش بار بیماریهای غیرواگیر تشکیل شده است.

منبع: