به بهانه هفته ملی کودک؛ سفارش های کاربردی برای تقویت سلامت و تکامل کودکان

به گزارش طب اصیل خوزستان مدیرگروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن اشاره به چگونگی تقویت سلامت و تکامل کودکان، اظهار داشت: یک کودک دو ساله لذت زیادی از بازی های کثیف می برد و چیزهای زیادی از مخلوط کردن، ریختن، هم زدن و شکل دادن گِل و خاک یاد می گیرد ازاین رو والدین نگران کثیف کردن لباسش نباشند و به او اجازه بدهند این بازی ها را انجام دهد.

دکتر مژگان فطورچی در گفتگو با ایسنا، با اشاره هفته برگزاری ملی کودک در مورد روند رشد و تکامل کودکان زیر پنج سال، اظهار نمود: والدین باید نیازهای کودک را در هر مرحله از زندگی بدانند تا بتوانند او را به بهترین شکل پرورش دهند تا بدن و ذهنی نیرومند داشته باشد. کودکی که به دنیا می آید معجزه ای است در دستان والدین ازاین رو سلامت این کودک به مراقبت و توجه والدین پیش از تولد و در سالهای اولیه تولد بستگی دارد.

وی اضافه کرد: بعد از تولد و ترخیص نوزاد از بیمارستان، در سن سه تا پنج روزگی باید نخستین ویزیت برای ارزیابی سلامت نوزاد توسط پزشک در مراکز بهداشتی و درمانی صورت گیرد. از این سن باید نوزاد روزانه ۴۰۰ واحد مکمل ویتامین D و ۱۵۰۰ واحد ویتامین A دریافت کند.

فطورچی با اشاره به اینکه باید نوزاد را در آغوش گرفت و به چشمانش نگاه کرد، اظهار داشت: باید با نوزاد صحبت کرد و برای این کار، زمان تغذیه با شیر مادر فرصت خوبی است. او صورت مادر را می بیند و صدایش را می شنود. والدین باید با نوزاد تماس پوست با پوست هم داشته باشند و با ملایمت سر او را لمس کنند.

وی با تکیه بر ضرورت فراهم کردن آرامش نوزاد، اضافه کرد: هنگام گریه کردن باید نوزاد را بغل کرد و به حرکات و صدای او پاسخ داد.

مدیرگروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: کودک در سن شش تا هفت ماهگی تلاش می کند دستش را به اشیایی که در دسترس قرار دارند برساند؛ او مفهوم کلمه “نه” را درک نمی کند ازاین رو به جای استفاده از این کلمه، باید خانه برای او امن و عاری از هر گونه شرایط خطرناک شود.

وی بیان نمود: باید به نوزاد کمک کرد در یک محیط امن، سینه خیز از یک جا به جای دیگر برود؛ این کار کمک می نماید که در او حس اعتماد به نفس و قدرت که برای راه رفتن به آن نیاز دارد، ایجاد شود.

فطورچی با اشاره به اینکه کودکان تا آخر دو سالگی باید قطره آهن را به صورت روزانه به میزان ۱۵ قطره دریافت نمایند، اظهار داشت: اگر کودک با شیر مادر تغذیه می شود باید به این روند تا دو سالگی او ادامه یابد.

وی اضافه کرد: اگر کودک با شیر بطری تغدیه می شود باید از استفاده از شیر غنی شده با آهن اطمینان پیدا کرد. هنگام تغذیه با بطری حتما باید کودک در آغوش گرفته شود تا او و مادر یکدیگر را ببینند.

مدیرگروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هنگام تغذیه کودک، هیچ گاه بطری شیر به چیزی تکیه داده نشود چونکه این کار امکان دارد باعث خفگی کودک شود.

وی با اشاره به اینکه کودک در سن ۱۲ ماهگی به سه تا چهار وعده غذای اصلی و یک تا دو میان وعده نیاز دارد، بیان نمود: بر خلاف سال اول زندگی، در کودکان یک تا دو ساله بهتر است تغذیه با شیر مادر نیم تا یک ساعت پس از صرف غذای کودک صورت گیرد.

فطورچی افزود: باید اجازه داده شود کودک تصمیم بگیرد چه چیزی و چه میزان بخورد و هر گاه از خوردن دست کشید دیگر به او غذا داده نشود. حین غذا خوردن هم والدین باید کنار کودک بنشینند؛ این کار به رشد اجتماعی، احساسی و حرکتی کودک کمک خواهد نمود.

وی بیان نمود: از دادن غذاهای کوچک و سفت مانند آجیل، ذرت بو داده، دانه های انگور یا انار و سبزی های خام که می توانند باعث خفگی کودک شوند، پرهیز شود.

مدیرگروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه باید امنیت کودک هنگام استفاده از وسایل نقلیه تامین گردد، اظهار داشت: بی خطرترین روش سوار شدن کودک در خودرو، روی صندلی مخصوص کودک است. سفارش می شود تا سن دو سالگی از این نوع صندلی استفاده گردد.

وی اظهار داشت: هیچگاه کودک در حمام یا نزدیک آب تنها رها نشود. والدین کنار آب در فاصله ای قرار بگیرند که بتوانند با دست او را لمس کنند. باید توجه گردد کودکان حتی در آب با ارتفاع ۳ سانتی متر غرق می شوند یا گرفتار خفگی می شوند.

فطورچی با اشاره به اینکه کودک در سن ۱۲ ماهگی باید واکسن MMR سرخک – سرخجه – اوریون را دریافت کند، بیان نمود: کودک در این سن می تواند از عبارت های دو کلمه ای استفاده نماید. همینطور قادر به انجام دستورهای ساده است و می تواند استوار یا مستقل راه برود و می تواند کارها یا کلمات را هم تقلید کند.

وی اضافه کرد: در صورتیکه کودک نتواند هر یک از این موارد را انجام دهد باید پرسشنامه های ASQ از مراکز بهداشت / خانه های بهداشت دریافت و سپس موارد مربوط بررسی شوند.

مدیرگروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: در سن ۱۲ ماهگی باید به کودکان آواز، داستان و بازی یاد داده شود و با وی در مورد تصاویر کتاب ها صحبت کرد. همینطور باید تلاش کودکان در یادگیری مهارت های جدید تحسین شود.

وی بیان نمود: یک کودک دو ساله لذت زیادی از بازی های کثیف می برد و چیزهای زیادی از مخلوط کردن، ریختن، هم زدن و شکل دادن گِل و خاک یاد می گیرد ازاین رو والدین نگران کثیف کردن لباسش نباشند و به او اجازه بدهند این بازی ها را انجام دهد.

فطورچی در مورد چگونگی از شیر گرفتن کودک، اظهار داشت: بهترین روش از شیر گرفتن کودک در این سن، روش تدریجی است که باید همراه با عشق و علاقه و در چند ماه اتفاق بیفتد. میتوان به تدریج یک تا دو وعده شیر پاستوریزه را جایگزین شیر مادر کرد و با فنجان به شیرخوار داد.

وی خاطرنشان کرد: کودک در سه سالگی درحال یاد گرفتن استقلال است و یاد می گیرد که دکمه یا زیپ لباسش را باز و بسته کند و کفش هایش را بپوشد. همینطور می تواند یک توپ بزرگ را پرتاب کند یا به زمین بزند اما قادر به گرفتن آن نیست.

مدیرگروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: کودک در این سن روزانه حداقل ۸۰۰ میلی گرم کلسیم و ۴۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارد؛ شیر یک منبع غنی از این ویتامین است.

وی با تکیه بر ضرورت فراهم کردن محیط ایمن برای بازی کودک، اظهار داشت: در این سن، کودک کوچک تر از آن است که به تنهایی از خیابان رد شود ازاین رو هیچگاه کودک در خانه، اتومبیل و حیاط تنها رها نشود. همینطور باید تمامی داروها و مواد شوینده دور از دسترس کودک قرار بگیرد.

فطورچی با اشاره به اینکه باید کودک را به انجام فعالیتهای فیزیکی مانند دویدن تشویق کرد، اضافه کرد: تماشای تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری باید روزانه حداکثر به یک تا دو ساعت محدود شود.

وی اظهار داشت: باید به کودکان آموزش داده شود که چگونه دندان های شان را مسواک بزنند و از یک مسواک نرم استفاده کنند. هر شش ماه یک مرتبه هم باید برای کودک وارنیش فلوراید صورت گیرد.

مدیرگروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان نمود: همه کودکان هم باید در سن سه سالگی از نظر فشار خون توسط پزشک معاینه و غربالگری شوند.

منبع: