سازمان غذا و دارو اعلام کرد تهدید سلامت مردم با عرضه بی رویه مکمل ها در دیجی کالا و اسنپ دکتر

به گزارش طب اصیل سازمان غذا و دارو اعلام نمود: باوجود این که مطابق قانون، مکمل ها در گروه داروها دسته بندی شده و باید در داروخانه ها عرضه شوند، اما پلت فرم های دیجی کالا و اسنپ دکتر با عدم تمکین به این قانون، سازمان های غذا و دارو و نظام پزشکی را به دریافت مجوز برای عرضه این فراورده ها از نهادهای دیگر تهدید می کنند.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، روابط عمومی سازمان غذا و دارو با انتشار خبری اعلام نمود: « جلسه ای باحضور نمایندگان سازمان غذاودارو، نظام پزشکی، اتاق ایران، دبیر کمیته پشتیبانی از کسب و کار، اتحادیه واردکنندگان مکمل و دیجی کالا و اسنپ دکتر درمورد عرضه مکمل ها در پلت فرم های مذکور برگزار شد.

در جریان این جلسه باوجود توضیحات نماینده سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی در مورد تخصصی بودن عرضه مکمل و دارو و خطرات احتمالی ناشی از بی قانونی و تخلف های انجام شده در بستر دو پلت فرم دیجی کالا و اسنپ دکتر، اصرار بر عدم احتیاج به مجوز سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت همچنان ادامه داشت.

باآنکه مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانون خوراکی و آشامیدنی ۱۳۳۴ مکمل ها و ویتامین ها، دارو محسوب می شوند و محل عرضه آنها صرفاً باید داروخانه باشد و مبحث تقلب و عرضه خارج از قیمت متعارف مکمل ها در این دو پلت فرم مورد تاکید قرار گرفته و تخلفات مذکور خلاف تبصره ۵ ماده ۵ قانون ۱۳۳۴ یادآوری شد.

بعد از طرح مبحث اهمیت سلامت مردم و ضرورت توجه به نحوه ارائه، حمل و حتی احتمال ایجاد تقاضای القایی و تشویق به مصرف غیرمنطقی مکمل ها توسط نمایندگان سازمانهای نظام پزشکی و غذا و دارو، متاسفانه مواضع نمایندگان پلت فرم های دیجیتال به سمت تهدید تغییر نمود.

در ادامه با اصرار نمایندگان سازمان غذا و دارو بر ضرورت رعایت شرایط و ضوابط دقیق در مورد عرضه مکمل تحت نظارت مستقیم دکتر داروساز، باعث شد تا نمایندگان این دو پلت فرم مدعی شوند که با عنایت به عدم همکاری سازمان غذا و دارو و سختگیری های موجود در این سازمان باید به دنبال دریافت مجوز از محل دیگری بود.

لازم به ذکر است، سازمان غذاودارو برپایه رسالت خود در خصوص نظارت بر محصولات سلامت محور، هیچگونه نرمش و مماشاتی با افراد ذینفع نخواهد داشت و با ابراز نگرانی نسبت به خطر جدی تهدید سلامت مردم، یادآور می شود که امکان دارد به بهانه کرونا و ضرورت عرضه خدمات دیجیتال، سلامت مردم به دست سوداگری سپرده شود و درصورتیکه انجمن داروسازان بیشتر از این منفعل عمل کند، سیلاب سوداگری سلامت جامعه را با خود ببرد و سد حضور داروسازان در سنگرهای دفاع از سلامت مردم به سرعت نابود شود.»

منبع: