۱۳ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونائی استانها

به گزارش طب اصیل ایرنا- خبرها حکایت از آن دارد که مسئولان با افزایش شمار واکسیناسیون فعالیت حضوری مدارس را بلامانع دانسته و تلاش دارند شرایط لازم را برای حاضر شدن دانش آموزان در کلاس درس فراهم نمایند.
در این میان مدارس و واحدهای آموزشی در نقاط مختلف کشور با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات خود آمادگی بازگشایی حضوری مدارس را اعلام نموده و به خانواده ها اطمینان خاطر داده اند که تمامی موارد بهداشتی در زمان حضور فرزندان آنها رعایت خواهد شد.
امروز این مطلب را احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش کرمان اعلام نمود که آمادگی کامل برای بازگشایی همه مقاطع تحصیلی در مدارس این استان وجود دارد و مدارس متوسطه دوم طبق بخشنامه، از شنبه هفته آتی بازگشایی می شوند.
پرویز حیدری راد رئیس اداره آموزش و پرورش کیش هم اعلام نموده است که ۹ دبیرستان در این جزیره قابلیت برگزاری کلاس درس های تخصصی بصورت حضوری را دارد و شورای سلامت کیش برمبنای مصوبات ستاد ملی کرونا هفته گذشته جلسه ای را برای برگزاری کلاس های حضوری پایه دوازدهم دوره متوسطه دوم برگزار و در مصوبات خود بازگشایی این مدارس را منوط به رعایت پروتکل ها کرده است.
وی با اعلان اینکه تعدادی از مدارس زودتر از موعد مبادرت به برگزاری کلاس های حضوری کرده اند، اضافه کرد: تذکرهای لازم به مدیران مدارس داده شده و آموزش و پرورش با بهره گیری از اختیارات قانونی درحال رسیدگی به این تخلف است.
قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم فعالیت رانندگان سرویس مدارس را منوط به واکسیناسیون آنها برای شروع خدمات رسانی به دانش آموزان اعلام نموده و گفته است: باتوجه به موضوع بازگشایی تدریجی مدارس و جدول زمان بندی بازگشایی برمبنای مصوبات ستاد ملی کرونا و ابلاغ وزارت آموزش و پرورش، ارائه خدمت سرویس مدرسه نیز جزء نیازها خواهد بود.
شاید یکی از دلیلهای تصمیم گیری در بازگشایی مدارس این باشد که آموزش های مجازی با وجود فواید بسیار نمی تواند جای حضور دانش آموز در کلاس درس و ارتباط با همکلاسی ها را بگیرد و اینک کارشناسان، خانواده ها و حتی دانش آموزان هم معتقدند که حاضر شدن در مدرسه بهتر می تواند به پروسه یاددهی و یادگیری کمک نماید اما در این میان نگرانی هایی نیز برای در کنار هم قرارگرفتن بچه ها در کلاس های با جمعیت بالا وجود دارد.
البته مسئولان خصوصاً وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نموده که تزریق واکسن کرونا برای ایمن سازی جامعه حالا به همت دولت از مرز ۹۱ میلیون دز فراتر رفته است که این سخنان می تواند امیدبخش روزهای بدون کرونائی و حضور دانش آموزان در مدارس بدون دغدغه باشد.
بهرام عین اللهی این را هم گفته است که در سه ماه گذشته مشکل اصلی کشور کرونا بود و روزانه ۷۰۰ نفر عزادار می شدند که با اقدامات دولت، حمایت مردم و نیروهای نظامی، انتظامی و امدادی امروز شاهد روند مطلوب واکسیناسیون هستیم.

از دیگر خبرهای کرونائی امروز می توان به این عناوین اشاره کرد:
– تسریع در واکسیناسیون همگانی جمعیت استان اصفهان و رسیدن به رقم ۸۵ درصد افراد واکسینه شده نیازمند عزم همگانی، تبلیغاتی و اجرائیست.
– شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی حدود ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد و تا حالا افزون بر ۱۰۲ هزار دُز واکسن کرونا برای گروه هدف بالای ۱۸ سال به بالا و دانش آموزان در این شهرستان تزریق شده است.
– تا حالا از جمعیت ۱۴۰ هزار نفری دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان کردستان ۹۲ هزار نفر یعنی ۶۵ درصد واکسن کرونا دریافت کرده اند.
– تا حالا ۷۰ درصد گروه سنی بالای ۱۸ سال در شهرستان شیروان خراسان شمالی مقابل بیماری کرونا واکسن تزریق کرده اند.
– در صورتیکه اول آبان ماه جاری، آمار واکسیناسیون در استان از سه میلیون دُز گذشته بود، طی ۱۲ روز اخیر بیش از نیم میلیون دُز دیگر در استان تزریق شد و این رقم از سه و نیم میلیون دُز فراتر رفت.

اما در کنار این خبرها، ذکر این مطلب هم لازم است که وضعیت کرونائی در بعضی شهرها مناسب نمی باشد و تعداد مبتلایان رو به افزایش است همچون در استان خراسان رضوی که رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی ستاد اجرائی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته است: روز گذشته ۲۴۳ نفر بر اثر مبتلاشدن به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری شدند که نسبت به ۱۰ روز گذشته بیشترین آمار روزانه بوده است.
دکتر محمد پهلوان اضافه کرد: اکنون ۷۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که حال ۱۷۰ نفر وخیم است و الان چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم اظهار داشت: با افزوده شدن ۱۸۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تا حالا به ۱۲۹ هزار و ۲۳۳ نفر رسیده است.
دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه روز گذشته با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۱ نفر رسیده و هم اینک ۲۱۳ بیمار حاد تنفسی و ۵۷ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام نمود: سه نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته جان باختند و مجموع فوتی های بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۵۲۹ نفر رسید.
دکتر شهرام حبیب زاده، وضعیت شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل را پایدار اعلام نمود و با اشاره به نوسان شمار مبتلایان کرونا و احتمال اوج گیری آمار مبتلایان اظهار داشت: روند نزولی شیوع این بیماری که تا چند روز اخیر ادامه داشت، متوقف شده و نگرانی از اوج گیری باردیگر شیوع این بیماری بالا رفته است.
درباره وضعیت کرونائی استان البرز هم دکتر شهرام صیادی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام نمود که ۷۳ بیمار کووید ۱۹ بدحال به خاطر وخامت حال عمومی در بیمارستان های استان پذیرش و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند، ۴۷۷ بیمار کووید ۱۹ بدحال در مراکز درمانی استان بستری هستند و پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خودرا از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزار و ۳۵۲ نفر رسید.
شمار جانباختگان کرونا در استان لرستان نیز بنابر اظهارات مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان با فوت ۲ بیمار به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده و ۱۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده است و الان وضعیت کرونائی شهرستان های ازنا، چگنی، سلسله، دلفان، الیگودرز و رومشکان زرد، خرم آباد، بروجرد، کوهدشت و دورود نارنجی و پلدختر قرمز است.
دکتر محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم درباره وضعیت کرونائی این استان توضیح داد: سه فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت گردید و مجموع فوتی های استان تا این لحظه یک هزار و ۱۳۴ نفر است و ۱۵۰ مورد ابتلای جدید کرونا شناسایی شده و الان شهرستان های چرداول و دره شهر، در وضعیت قرمز، ایلام، آبدانان و ایوان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

آخرین آمار مبتلایان و فوتی های کرونائی کشور طی ۲۴ ساعت گذشته
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: ۱۵۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خودرا بر اثر کرونا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۹۲۱ نفر رسید.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز گذشته (چهارشنبه) تا امروز پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ و برمبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۸۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۵۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۸۲۴ نفر رسید.
تا کنون ۵ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند و ۳ هزار و ۷۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا حالا ۳۵ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۸۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در زمان حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.