۱۷ آبان و مهم ترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش طب اصیل ایرنا- کرونا نه به شدت قبل اما همچنان در کشور قربانی می گیرد و برخی از کارشناسان اخطار می دهند که اگر روند افزایشی شهرهای قرمز به سرعت مهار نشود، با خطر جدی موج ششم کرونا مواجه خواهیم شد.
به گزارش گروه اخبار استان ها، بر مبنای آخرین رنگ بندی انتشار یافته از شهرهای مختلف کشور، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که شهرهایی در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، خراسان های جنوبی، رضوی، و شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، و یزد را شامل می شوند.
همچنین هم اکنون ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان در وضعیت زرد، و ۱۰۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. رنگ بندی مناطق در شرایطی اعلام شده است که به قول کارشناسان، احتمال جابه جایی آنها و تغییر رنگ مناطق کم خطر به پرخطر بسیار زیاد است.
در رنگ بندی های جدید تعداد شهرهای نارنجی افزایشی بوده است که حکایت از افزایش بیماران بستری در آن شهرها دارد. ولی از آنجاییکه شهرهای بزرگی همچون تهران هنوز روند کاهشی دارند، در مجموع در کشور هنوز هم روند بیماری افزایشی نشده است.
در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تزریق ۹۵ میلیون دز واکسن به مردم اطلاع داده است
به گفته بهرام عین اللهی، از ۹۵ میلیون دز واکسن تزریق شده، ۸۲ درصد دز اول و ۳۸ درصد هم ۲ دز را دریافت کرده اند و تا آخر آبان ماه سالجاری، آمار تزریق ۲ دز واکسن به ۸۰ درصد می رسد.
وی با بیان این کهبزودی جشن تزریق واکسن به ۸۰ درصد جامعه را خواهیم گرفت، تصریح کرد که باید به زندگی با کرونا عادت نماییم.
به واقع تسریع در واکسیناسیون سبب شده تا حدودی بیماری کووید ۱۹ در کشور کنترل شود و کاهش آمار مبتلا شدن و فوتی ها نشان دهنده همین مسئله است اما این بدان معنا نیست که بیماری از بین رفته است.

آخرین وضعیت کرونایی استان ها
بر اساس اعلام معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دامغان ، روند مبتلا شدن به ویروس کرونا در این شهرستان افزایشی نیست و ثابت و به مرور رو به کاهش است.
علی خرسندی اضافه کرد: از زمان ورود دامغان به شرایط قرمز کرونایی از اوایل هفته گذشته تاکنون، شرایط نسبتا کنترل شده و تعداد مراجعات و مبتلا شدن کاسته شده است.
طبق جدید ترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان دامغان در کنار شاهرود قرمز تیره، شهرستان های سمنان و گرمسار در وضعیت نارنجی و شهرستان های مهدیشهر، آرادان، سرخه و میامی هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم در همین ارتباط اظهار داشت: با افزوده شدن ۲۱۱ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۹ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.
دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشد.
از استان اردبیل گزارش شده است که آمار جان باختگان کرونا در این استان برای هفتمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوت شدگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۳۶ نفر باقی ماند.
به رغم کاهش شمار فوت شدگان کرونا در استان اردبیل، شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به صورت آرام درحال افزایش بوده و در شبانه روز گذشته به ۱۹۳ رسیده است.
بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که از پنج هفته پیش شروع شده بود، متوقف شده و شمار مبتلایان جدید، رفتن به مراکز درمانی و بستری همزمان مبتلایان در این استان هم به صورت نسبی در حال افزایش می باشد.
دکتر شهرام حبیب زاده اظهار داشت: شمار مبتلایان جدید بستری در مراکز درمانی استان بسیار نوسان دارد به صورتی که طی یک هفته اخیر بین ۱۶ تا ۴۵ فرد مبتلا متغیر بوده است.
در همین حال در گلستان، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان از تزریق بیشتر از ۲ میلیون دز واکسن در استان اطلاع داد و اظهار داشت که این تعداد دست کم ۷۷۵ هزار نفر دز دوم واکسن را دریافت نمودند.
علی باقری اظهارداشت: امروز مجموع تزریقات نوبت اول و دوم و سوم واکسن کرونا در استان گلستان به ۲ میلیون و ۴۳ دُز رسیده است.
وی روند انجام واکسیناسیون در منطقه مطلوب ذکر و افزود: تابحال یک میلیون و ۲۰۴ هزار نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت نمودند و نوبت سوم واکسن به یک هزار و ۶۳۹ گلستانی تزریق شده است.
از رشت هم گزارش شده است که ۸۸.۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان رشت به تعداد ۶۹۷ هزار و ۵۸۵ نفر دز یک واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
علی فتح اللهی فرماندار رشت در این خصوص اظهار داشت که ۶۹ درصد جمعیت شهرستان به تعداد ۵۴۶ هزار نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با بیان این که ۸۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اظهار داشت: ۶۷ درصد جمعیت استان هم هر ۲ دُز واکسن را تزریق کرده اند و برای رسیدن به ضریب ایمنی بالا باید ۸۰درصد جمعیت هر ۲ دُز را دریافت نمایند.
دکتر بهمن نقی پور اظهار نمود: ۸۱ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال آذربایجان شرقی واکسینه شده اند و آماده رفتن به مدرسه هستند.
بر اساس مصوبات ستاد کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها از اول آذر ماه سال جاری فاصله اعلام شده برای چینش صندلی های دانش آموزان و دانشجویان ۱.۵ متر بوده و ساعت حضور در کلاس ها هم کاهش پیدا کرده است.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم از ۲۷ هزار و ۷۶۴ نفر جمعیت روستایی شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان که باید ضد کرونا واکسینه شوند تابحال ۱۶ هزار و ۵۳۰ نفر دُز اول واکسن را دریافت نمودند.
ساسان قربانی عنوان کرد: تابحال ۶۰ درصد از جمعیت روستایی در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان ضد کرونا واکسینه شدند.
وی ضمن اشاره به استقبال اندک جمعیت روستایی جنوب غرب خوزستان از دُز دوم واکسن اضافه کرد: از تعداد ۱۶ هزار و ۵۳۰ نفری که دُز اول واکسن کرو نا را دریافت کرده اند فقط ۹ هزار و ۳۰۶ نفر برای دریافت دُز دوم واکسن اقدام نمودند.
همچنین بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در اماکن و مراکز این استان ۴۴.۸۵ درصد رسیده است و در این میان از آغاز انتشار کرونا تابحال نانوایی ها و مسافربرهای درون شهری پایین ترین میزان رعایت پروتکل ها را به خود مختص کرده است.
دکتر پرویز قزلباش ضمن اشاره به این که میزان مراجعات افراد مشکوک و مبتلا به کرونا به مراکز ۱۶ ساعته استان در هفته سوم مهرماه هفت هزارو ۶۴۱ نفر بوده است، افزود: این رقم در هفته چهارم مهر روند کاهشی ۶ هزار و ۱۵۱ نفری را ثبت کرد، اما در هفته دوم آبان روند افزایشی ۶ هزارو ۷۵۹ نفری داشت.
این مسئول با اشاره به اینکه یک سناریو پیش رو این است که روند افزایش بیماران سرپایی طی هفته های آینده یک زنگ خطر جدی برای استان به حساب می آید، اظهار داشت: به فاصله نه چندان دور، احتمال افزایش بستری های کرونایی در استان وجود دارد و به طور طبیعی تأثیر مستقیمی بر رنگ بندی شهرهای استان خواهد داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم اظهار داشت: از آغاز طرح واکسیناسیون عمومی تابحال ۸۶ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان ضد بیماری کرونا واکسینه شده اند.
حسنعلی اصغری تعداد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله را ۱۲۶ هزار نفر اعلام نمود و اضافه کرد: البته بازگشایی مدارس منوط به انجام واکسیناسیون دانش آموزان نیست.
بر اساس گزارش رئیس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ، بستری شدگان روزانه سندرم حاد تنفسی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۶ نفر رسید که کمترین رقم طی ۱۵ هفته ( سه ماه و نیم) اخیر بوده است.
علی احمد آقاپور اضافه کرد: در این زمان تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۴۶۰ نفر هم رسیده بود ولی طی روزهای اخیر، کاهش خوبی داشته به صورتی که در ۲۴ ساعت گذشته به یک چهارم دوره اوج رسیده است.
بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۱۱ نفر رسید.
مریم کوشکی اظهار داشت: همینطور ۲۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان هم به ۱۹۳ هزار و ۱۴۹ نفر رسیده است.
کرونا در شبانه روز گذشته چهار خانواده ایلامی را عزادار کرد و با احتساب این چهار مورد مجموع فوت شدگان استان به یک هزار و ۱۴۱ نفر افزوده شد.
همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۵ مورد ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۶۴ هزار و ۶۸۴ نفر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد نیز از تزریق ۸۴۱ هزار و ۶۱۵دُز واکسن در این استان اطلاع داد و اظهار داشت: با تلاش شبانه روزی کادر درمانی تابحال ۷۶.۳ درصد واکسن تحویلی تزریق شده است.
مهدی بانشی عنوان کرد: یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۳۲۸ دُز واکسن از آغاز شروع واکسیناسیون تابحال به استان کهگیلویه و بویراحمد وارد شده است.
روند افزایشی کرونا در این استان از حدود سه هفته پیش به دلیل کاهش دستورالعمل های بهداشتی شتاب گرفته و در راه صعودی قرار دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با بیان اینکه یک هزار و ۴۰۸ نفر از کادر درمان این استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت نمودند، اظهار داشت: بزودی افراد بالای ۶۰ سال هم می توانند دُز سوم را تزریق کنند.
محمدرضا قدیر اضافه کرد: تابحال یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۳۵۵ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده که ۷۳۲ هزار و ۹۷۳ نفر دُز اول و ۴۳۷ هزار و ۹۷۴ نفر هم دُز دوم را دریافت کرده اند.
وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر انتشار کرونا قرار گرفته بود، بر مبنای رنگ بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

کرونا جان ۱۴۰ هموطن دیگر را گرفت
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: ۱۴۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خویش را بر اثر کرونا از دست دادند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ و بر مبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۶۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۱۵۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ جان خویش را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۴۳۹ نفر رسید.

همینطور تا کنون ۵ میلیون ۶۱۵ هزار و ۴۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۶۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

۳۶ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۷۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ هم تا کنون در کشور انجام شده است.
تا کنون ۵۵ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر دُز اول، ۳۹ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۵۸ نفر دُز دوم و ۱۹۸ هزار و ۶۳۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۸۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۷۸۳ هزار و ۱۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.