واکسیناسیون، همه گیری کرونا را کنترل کرد

به گزارش طب اصیل واکسیناسیون در کنترل همه گیری کرونا در کشور بسیار اثرگذار بوده و الان با کاهش تلفات کرونایی شرایط آرامی را شاهد می باشیم اما باید در کنار آن شیوه نامه های بهداشتی هم رعایت شود.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، طی هفته های اخیر تلفات کرونا روندی کاهشی داشته، روز دوشنبه ۱۳ دیماه تلفات روزانه کرونا ۲۲ نفر اعلام گردید و به تایید وزارت بهداشت بعد از گذشت ۶۶۶ روز، تعداد فوتی روزانه در کشور به کمتر از ۲۵ نفر رسید.
تاکنون ۵۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۵۰ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۲۷۶ نفر دُز دوم و ۸ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۴۴دُز رسیده است.
سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک هم روز سه شنبه ۱۴ دیماه اعلام نمود: محموله های ۸۸ و ۸۹ واکسن به میزان ۴۰۰ هزار دز و ۲ میلیون دز از نوع سینوفارم در ایام اخیر از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به صورت حمل یکسره ترخیص شد که با اضافه شدن این میزان، واردات واکسن به ۱۵۲ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۳۰۸ دز رسید.
وی با اشاره به اینکه این دو محموله آمار واکسن سینوفارم را به ۱۳۵ میلیون و چهار هزار و ۴۹۸ دز رساند، اظهار داشت: بعد از آن، واکسن استرازنکا به میزان ۱۳ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۱۰ دز، اسپوتنیک چهار میلیون و ۹۱ هزار و ۲۰۰ دز و باهارات با یک میلیون و ۱۲۵ هزار دز از مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده اند و به صورت حمل یکسره و بدون توقف ترخیص شد.
سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: به علت تولید مناسب واکسن در داخل، میزان بالای واکسیناسیون و واردات مناسب در چند ماه اخیر، احتیاج به واردات واکسن کرونا کاسته شده است.
وی تصریح کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران از آغاز فراگیری کرونا، اقدامات ویژه ای را برای ترخیص فوری اقلام مقابله با کرونا در دستور کار قرار داده و هم اکنون هم این رویه ادامه دارد و بمحض ورود واکسن یا کالاهای مرتبط، با تصمیم ستاد ملی کرونا یا مسئولان وزارت بهداشت، محموله های وارده با حداقل اسناد و کمترین ایستایی ترخیص خواهد شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۱۲ دیماه با اشاره به اینکه تابحال بیشتر از ۱۲۰ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده، اظهار داشت: در این زمان ۸۷ درصد جمعیت هدف حداقل یک دز واکسن و ۷۶ درصد دو دز واکسن دریافت کرده اند ضمن آنکه نوبت سوم واکسیناسیون هم در حال انجام می باشد.
بهرام عین اللهی اظهار نمود: امروزه این امکانات در کشور فراهم شده که هر سویه جدید کرونا در جهان شیوع پیدا کند، زمینه برای ساخت واکسن آن در ایران داریم.
مردم پروتکل ها را جدی بگیرند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکیه بر انجام واکسیناسیون در کشور توسط مردم خاطرنشان کرد: انتظار می رود مردم با رعایت پروتکلهای بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمعات مانع گسترش «اومیکرون» در کشور شوند و انجام دز سوم واکسن کرونا ۷۰ تا ۸۰ درصد از مبتلا شدن به اومیکرون جلوگیری می کند.
سعید کریمی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم روز دوشنبه ۱۳ دیماه در نشستی خبری اظهار داشت: با انجام واکسیناسیون، تعداد افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه به ۲۶۵۸ نفر در کشور کاهش پیدا کرده است و تعداد رجوع کنندگان سرپایی با علایم مشکوک به کرونا ۱۲۵۰ مورد است که در ایام اخیر رفتن به مراکز درمانی روند افزایشی نداشته است.
افرادی که واکسن تزریق نمی کنند، مسئولیت اجتماعی خویش را نادیده می گیرند
احسان شمسی اپیدمولوژیست هم درباره تأثیر واکسیناسیون کرونا بر کنترل اپیدمی در کشور اظهار داشت: واکسیناسیون در کنترل همه گیری کووید۱۹ در کشور، قاعدتا تأثیر بسیار جدی داشته و شرایط آرامی که هم اکنون در کشور شاهدیم، حاصل همین واکسیناسیون گسترده ای است که اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون فقط یک اقدام فردی نیست، اضافه کرد: واکسیناسیون یک جنبه فردی دارد و دارای جنبه مشارکت اجتماعی هم هست. بر این اساس افرادی که واکسن تزریق نمی کنند، نوعی مسئولیت اجتماعی را که برای این مورد برعهده دارند، نادیده می گیرند.
شمسی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن یک مسئولیت اجتماعی و وظیفه ای اخلاقی در برابر خود و سایرین است چونکه تا زمانیکه واکسیناسیون عمومی ضد کووید ۱۹ انجام نشود، چرخش این ویروس متوقف نمی گردد. زمانی هم که چرخش کرونا متوقف نشود، جهش یافتن این ویروس متوقف نمی گردد. این مورد در سطح جهان هم مطرح است و همانطور که می بینیم سویه اومیکرون از آفریقای جنوبی آمده یعنی از کشورهایی که میزان واکسیناسیون در آنها بسیار پایین بوده است.
وی افزود: وقتی میزان واکسیناسیون در یک جای دنیا پایین است، سبب می شود که مردم بیشتر با این بیماری درگیر شوند. در آن جامعه ویروس به صورت مرتب جهش می یابد، ویروس جهش یافته به کشورهای دیگر منتقل می شود و نتیجه همین بساطی می شود که شاهدیم. البته این که کشورهای آفریقایی واکسن در اختیار ندارند، ناشی از عدم عدالت در توزیع واکسن در دنیاست که مبحث دیگری است، اما در جامعه ای که واکسن در دسترس می باشد و دولت واکسن را مجانی به مردم می دهد، به نظر می آید که تزریق واکسن از جانب همه افراد حائز شرایط، رعایت حقوق دیگران است و باید صورت گیرد.
نقش مهم واکسیناسیون در کنترل کرونا
وی تصریح کرد: ازاین رو واکسیناسیون ضد کرونا نقش مهمی در کنترل همه گیری در دنیا و در ایران داشته است. خوشبختانه واکسن ها تا حد زیادی ایمن و اثربخش هستند. ازاین رو مردم نباید نگران باشند. خیلی از استدلال هایی که ضد واکسیناسیون عرضه می شود، فاقد شواهد علمی و بر مبنای حدس و گمان های غیر واقعی و دور از ذهن است که درباره هر مداخله ای میتوان آنها را بیان نمود. کسانی که مردم را از تزریق واکسن منصرف می کنند، به شکلی مسئولیت جدی اخلاقی دارند.
اثربخشی مناسب واکسن های کرونایی که در ایران تزریق شده اند
عضو کمیته ی علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اینکه واکسن های کرونایی که در ایران درحال تزریق هستند، اثربخشی مناسبی دارند، اظهار داشت: اگر اثربخشی یک واکسن در مراحل کارآزمایی بالینی کمتر از آستانه مشخصی باشد، اصولا آن واکسن مجوز دریافت نمی نماید. ازاین رو داده های همه واکسن های موجود در کشور، با دقت و وسواس در چندین نهاد کشور شامل کمیته ملی اخلاق و سازمان غذا و دارو بررسی شده و کسانیکه در این کمیته ها حضور دارند، بخشی از مردم هستند و خانواده هایشان در همین جامعه زندگی می کنند، ازاین رو وقتی یک واکسن تایید می شود، واقعا تایید شده است. کسانیکه در نهادهای کارشناسی مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو کار می کنند، هیچگاه بر روی سلامت مردم مصالحه نمی کنند. ازاین رو واکسن هایی که تایید شده حتما قابل اطمینان است و مردم باید این را بدانند.
شمسی اضافه کرد: در عین حال باید بدانیم که میزان اثربخشی هم بسته به سویه هایی که ایجاد می شود، بالا و پایین دارد، اما به نظر می آید که در خیلی از موارد اثربخشی واکسن هایی که در ایران ساخته شده، کمتر از واکسن های خارجی تزریق شده نیست.
وی درباره میزان اثربخشی واکسن های کرونا بر روی سویه اومیکرون اضافه کرد: هنوز درباره میزان اثربخشی واکسن های کرونا بر روی سویه اومیکرون، اطلاعات زیادی در دنیا وجود ندارد، اما میتوان اظهار داشت که واکسن بر روی سویه اومیکرون هم موثر است و این بسیار مهم می باشد، اما میزان این اثر و این که با تزریق چند دز باشد، محل بحث است. آخرین داده ای که به نظر می آید که هم اکنون قابل توجه است، این است که کسانیکه دز بوسترشان را تزریق کردند، سویه اُمیکرون کمتر آنها را آزار داده است.
کنترل جریان کرونا به همکاری همه نیاز دارد
شمسی خاطرنشان کرد: سفارش می شود کسانی که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، نوبت دز سوم یا دز بوسترشان است، حتما به مراکز واکسیناسیون مراجعه نموده و واکسن خویش را تزریق کنند. افرادی که دز اول را تزریق کرده اند و الان موعد تزریق دز دوم شان رسیده، اگر به هر علتی هنوز برای تزریق دز دوم رجوع نکرده اند، هم مبادرت به این کار کنند و اگر بخواهیم جلوی موج بعدی کرونا در کشور را بگیریم، حالا زمانش است.
وی تصریح کرد: وقتی نقشه کرونایی کشور قرمز می شود، دیگر کاری نمی گردد انجام داد با بستری زیاد در بیمارستان ها و آی سی یو و تعداد بالایی مرگ ومیر مواجه می شویم. ازاین رو حالا زمان جلوگیری از موج بعدی است.
این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: ماسک بزنیم، واکسن را سروقت بزنیم، اگر در خانواده و اطرافیان کسی وجود دارد که واکسن نمی زند، با او صحبت و وی را به تزریق واکسن تشویق نماییم. اگر کسی خودش تردید دارد، با پزشکش صحبت کند.
شمسی اظهار نمود: مسئله واکسن برای موقعیت کنونی نیست، ۱۰۰ سال است که بشر دارد واکسن تزریق می کند و در این ۱۰۰ سال واکسیناسیون جواب داده، اگر امروز کودکان ا به فلج اطفال مبتلا نمی شوند، به علت واکسیناسیون بوده است.
وی با اشاره به اینکه افتخار می کنم که درصد واکسیناسیون ایران بسیار بالاست، اظهار داشت: درصد بالای واکسیناسیون ضد کرونا در کشور نشان داده است که ما جامعه فهیمی داریم، تزریق واکسن یک تکلیف اخلاقی است و باید صورت گیرد.
منبع: