فوت ۳۱ نفر بر اثر مبتلاشدن به کرونا

به گزارش طب اصیل مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: ۳۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر مبتلاشدن به کرونا فوت کردند و در این بازه زمانی ۲۲۹۲ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شده اند.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، از دیروز(شنبه) تا امروز یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ و برمبنای معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۴ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۳۳ نفر رسید.
طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱ بیمار کووید۱۹ جان خودرا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۷۵ نفر رسید.
تا کنون ۶ میلیون ۶۴ هزار و ۶۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
همچنین یک هزار و ۳۴۵نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۴۳ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
همچنین تا کنون ۶۰ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۰۸ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۲۱۵ نفر دُز دوم و ۱۲ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۸۵۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۵ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۱۷۹ دُز رسیده است.
در شبانه روز گذشته نیز ۴۱۳ هزار و ۱۴۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، تلفات کرونا طی هفته های اخیر و بعد از عبور خیز پنجم کرونا از کشور باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری روندی کاهشی داشته است.
روز جمعه ۱۷ دی ماه تعداد فوتی روزانه کرونا به ۱۹ نفر و بعد از ۲۲ ماه رسید.
آخرین بار ۱۶ اسفند سال ۹۸ شمار فوتی کرونا زیر ۲۰ نفر و ۱۷ نفر اعلام شده بود.
همچنین در حالی که روز ۱۸ دی ماه بعد از ۶۱۴ روز شمار موارد مبتلایان شناسایی شده سه رقمی شد و به ۷۰۱ نفر رسید اما روز یکشنبه ۱۹ دی ماه موارد شناسایی افزایشی شد و به عدد ۱۰۰۲ نفر رسید.
این در حالیست که روز دوشنبه ۲۰ دی ماه شمار موارد شناسایی با ۹۳۰ مورد افزایش، در عدد ۱۹۳۲ توقف کرد.
روز سه شنبه نیز موارد شناسایی شده مبتلاشدن به کرونا ۱۹۶۱ نفر اعلام گردید.
واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال قبل در کشور شروع شد.
ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.
خیز پنجم کرونا از شروع تیر ماه در کشور شروع شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور آگاهی داد.
این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.
همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در طول این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از شروع شیوع ویروس کرونا در کشور رسید.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید نمود.
محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز ۲۳ دی ماه در توییتی درباب آخرین وضعیت موارد مثبت شناسایی شده اُومیکرون در کشور نوشت: بیماران شناسایی شده مبتلا به امیکرون به ۷۳۳ نفر رسیده و رو به افزایش است.
وی همین طور روز یکشنبه ۲۶ دی ماه اظهار داشت: سه فوتی «اُومیکرون» در ایران سالمند بودند.
هاشمی اضافه کرد: متاسفانه در هر یک از شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد، شاهد یک فوتی مبتلا به اُومیکرون بوده ایم و یک مورد بدحال هم در اهواز تحت مراقبت است.
وی اشاره کرد: این افراد سالمند بوده و واکسیناسیون خودرا بطور کامل (در سه نوبت) انجام نداده بودند.
هاشمی اظهار داشت: بااینکه قدرت مرگ باری اُومیکرون اندک است اما باید پروتکل ها را رعایت و در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام نمود.
سعید کریمی معاون درمان وزیر بهداشت روز شنبه ۲۵ دی ماه اظهار داشت: هم اکنون میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست های مثبت بالا رفته و این یک زنگ خطر است، بدین جهت تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.
محققان آفریقای جنوبی گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی نمودند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می شود و دارای جهش های چندگانه است.
سازمان بهداشت جهانی، اینگونه جدید را بعنوان یک گونه نگران کننده معرفی و برمبنای ترتیب الفبای یونانی، آنرا «اومیکرون» نام گذاری کرده است.
کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون تازه ترین نسخه جهش یافته این ویروس می باشد.
۱۰۷۱

منبع: