مراقبت های حمایتی، اصلی ترین درمان برای کودکان مبتلا به امیکرون

به گزارش طب اصیل فوق تخصص عفونی کودکان از مراقبت های حمایتی بعنوان اصلی ترین درمان برای کودکان مبتلا به اُمیکرون نام برد و اظهار داشت: شناخت علایم امیکرون می تواند در درمان سریع تر بیماری به کودکان کمک نماید.
دکتر محسن محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: احتمال ابتلای کودکان در هر سنی به ویروس کرونا وجود دارد و اینکه در معرض خطر کمتری نسبت به بزرگسالان هستند نباید مورد بی توجهی قرار بگیرند.
وی با اظهار اینکه علایم بروز کرونا بخصوص اومیکرون در کودکان مشابه بزرگسالان و در بعضی موارد شدید می باشد، از تب، آبریزش بینی، گلودرد، بدن درد و سرفه خشک بعنوان مهم ترین علایم بالینی کرونا با سویه اومیکرون در کودکان یاد کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با تکیه بر اینکه کودکان به صورت موثر در انتقال ویروس کووید ۱۹ نقش دارند و از آنان بعنوان ناقلان خاموش هم یاد شده، اضافه کرد: از این لحاظ هم نباید نسبت به علایم کرونا در کودکان بی توجه بود و یا با سهل انگاری با آن برخورد کرد.
وی با بیان اینکه استفراغ، اسهال و تغییر حس بویایی یا چشایی هم دیگر علائمی است که از احتمال ابتلای کودکان به کرونا خبر می دهد، اظهار داشت: بیماری های ژنتیکی، اعصاب، ریوی، متابولیک، قلبی مادرزادی، چاقی، دیابت ملیتوس، آنمی داسی شکل و نقص سیستم ایمنی و به احتمال سن کمتر از یک سال در شدت بیماری کرونا در کودکان تأثیر گذار است.
دکتر محمدی تشخیص قطعی ابتلای کودکان به کرونا را همانند بزرگسالان در انجام تست پی س آر دانست ولی تصریح کرد: انجام این تست برای تمامی کودکان سفارش نمی گردد چون نیازی نیست و فقط در صورتیکه کودک دارای بیماری زمینه ای است و یا پزشک دستور بدهد میتوان از این روش بهره برد.

فوق تخصص عفونی کودکان بیان داشت: مراقبت های حمایتی اصلی ترین درمان برای بیماران مبتلا به کرونا است و استفاده از داروهای ضد تب مجاز برپایه سن و وزن کودک و مصرف مایعات در موارد خفیف کاربرد دارد.
وی اضافه کرد: در صورت مشاهده علائمی مثل تنفس تند، تنفس سخت، افت اشباع اکسیژن کمتر از ۹۴ درصد در هوای اتاق، کبودی لب ها، افت هوشیاری، بی قراری شدید، ناتوانی در خوردن، نداشتن اشک یا کاهش حجم ادرار، استفراغ مکرر، اسهال خونی، تشنج، بوثورات پوستی و خونریزی از نقاط مختلف بدن، باید کودک را هرچه سریع تر به اورژانس یا مرکز تخصصی کودکان رساند و در غیر این صورت با مراقبت های حمایتی کودکان دوره بیماری را پشت سر می گذارند.
دکتر محمدی بر لزوم آموزش دادن کودکان برای رعایت موارد بهداشتی و نظارت والدین بر آن تصریح کرد و اظهار داشت: مهم تر از همه اینها، رعایت پروتکل ها توسط والدین و دیگر اعضای بزرگسال خانواده مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها است چون کودک آموزش اصلی را از رفتار بزرگسالان می گیرد و نهادینه می کند ضمن اینکه دورهمی ها و حضور در شلوغی ها کودکان را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.
وی تصریح کرد: یکی از مواردی که والدین و بزرگسالان در ارتباط با ابتلای کودکان به کرونا باید رعایت نمایند، رعایت پروتکلهای بهداشتی برای مراقبت از کودک است.
طبق گزارش های رسمی که مراجع علمی و بهداشتی منتشر نموده اند و در استان مازندران هم با آمار و ارقام ثابت شد، سویه اومیکرون تهدید جدی برای کودکان به حساب می آید چون با شیوع این سویه تعداد زیادی از بستری های بیمارستان ها را کودکان می سازند.
منبع: