سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: ابتلای کودکان به امیکرون در خراسان جنوبی نگران کننده است

به گزارش طب اصیل سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در رابطه با ابتلای کودکان به سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در استان خراسان جنوبی تا سن ۱۹ سال نگرانی جدی وجود دارد و آمار افزایشی است.
سید محمد موسوی میرزایی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی انجام شد اضافه کرد: آمار مبتلایان بالای ۵۰ سال روز به روز کمتر می شود که نشان از تاثیر واکسیناسیون دارد.
وی اظهار داشت: ابتلای اطفال و کودکان به کرونا که زیر ۲ سال هم مشاهده شده و با حالت بد مراجعه می کنند در استان نگران کننده است پس خانواده ها نقش تعیین کننده در کاهش این موارد دارند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: باتوجه به درگیری کودکان با کرونا طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت خانواده ها باید نسبت به واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۲ سال اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: در ۲ هفته اخیر که مدارس استان غیرحضوری شد آمار مبتلایان فرهنگی و دانش آموز به شدت پایین آمد در صورتیکه پیش از این مدارس به کانون های بی علامت تبدیل گشته بودند.
موسوی میرزایی اظهار داشت: در رابطه با مدارس پوشش واکسیناسیون بالای ۱۲ سال برای دز اول حدودا قابل قبول است اما برخی شهرستان ها به سبب ممانعت خانواده ها درصد پایینی دارند که باید اقناع عمومی صورت گیرد.
وی بیان کرد: واکسیناسیون محله به محله در استان شروع شده و آمادگی کامل داریم با بیان دستگاهها نسبت به حضور در محل و انجام واکسیناسیون اقدام نماییم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: هرچند میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در خراسان جنوبی نسبت به سایر استانهای کشور بالاتر است اما میزان بستری بالایی داریم که نگران کننده است.
وی گفت: در رابطه با رنگ بندی شهرستان های زرد امکان دارد همچنان زرد بمانند برای اینکه بیمارستانی ندارند یا امکانات بیمارستانی کم است بنا بر این بیماران کرونائی در مرکز استان بستری می شوند که و در رنگ بندی موثر است.
موسوی میرزایی اظهار داشت: روند بیماری در چند روز گذشته افزایشی نبوده اما میزان مرگ و میر باتوجه به ۶ فوتی در شبانه روز گذشته و ۲ فوتی مشکوک افزایش چشم گیر داشته است.
وی اضافه کرد: طبق آمار میزان بستری در خراسان جنوبی بالا است که استفاده از داروی “رمدسیویر” برای موارد بستری از با اهمیت ترین دلیلهای آنست.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: طبق پروتکل ها بیماران بستری و سرپایی باید از این دارو استفاده کنند اما از آنجائیکه قیمت بالایی دارد و بیمه در مورد بیماران سرپایی پوشش ندارد، بیماران ترجیح می دهند با بستری شدن از این دارو بصورت رایگان استفاده کنند پس باید تصمیمی گرفته شود که بیمه ها بیماران سرپایی را هم پوشش دهند.
وی افزود: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا تالارها و رستوران ها با ۲۰ درصد ظرفیت، برگزاری مراسم در فضای سربسته با حضور ۳۰ نفر و ۹۰ دقیقه زمان و برگزاری مراسم در فضای بزرگ با یک چهارم ظرفیت اجرا شود که متاسفانه در هفته گذشته پروتکلهای بهداشتی در بعضی مراسم و مکان ها رعایت نشد.
موسوی میرزایی اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا اصناف باید برای دریافت کد QR اقدام نمایند در غیر این صورت نسبت به پلمب آن واحد صنفی اقدام می شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار داشت: جلسات غیرضروری در استان برگزار نشود.
حجت الاسلام علی نسایی زهان اضافه کرد: برای کاهش شیوع ویروس کرونا باید برخی جلسات که نتیجه ای هم ندارد را برگزار نکرد تا زمینه ساز شیوع بیشتر نشود.
وی اظهار داشت: اطلاع رسانی در رابطه با کرونا و اهمیت واکسیناسیون باید تقویت شود تا خانواده ها نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام و تکمیل واکسیناسیون اقدام نمایند.
دادستان بیرجند گفت: برخی کارمندان از دولت حقوق می گیرند اما ­نسبت به قوانین خونسرد هستند.
وی اضافه کرد: کارمندان دولت باید به استقبال واکسیناسیون بروند در غیر این صورت با حکمی که به دستگاهها ابلاغ خواهد گردید حق ورود به ادارات را نخواهند داشت.
در حال حاضر از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هشت شهرستان در وضع قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.
براساس آخرین رنگ بندی کشور، ۲ شهرستان طبس و قاینات نیز از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و به جمع سایر شهرستان های قرمز استان شامل بیرجند، فردوس، نهبندان، سربیشه، سرایان و بشرویه پیوستند.
شهرستان های زیرکوه و درمیان در وضع نارنجی (پرخطر) هستند و در این استان فقط شهرستان خوسف در وضع زرد (خطر متوسط) است.
منبع: