واکسن آنفلوآنزای ایرانی در انتظار حمایت وزارت بهداشت

درحالی که وزارت بهداشت وعده خرید ۴۰۰هزار دوز از این واکسن را داده بود، در نهایت فقط ۴۰هزار دوز خریداری و ما بقی را از محل واردات تأمین کرد! واکسن هایی وارداتی که در داروخانه ها در دسترس مردم قرار گرفته در حالیکه واکسن های داخلی در انبارها مانده و به تاریخ انقضایشان نزدیک می شوند.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، واکسن ایرانی آنفلوآنزا که توسط یکی از شرکتهای داخلی ساخته شده در حالی در انبار مانده که واکسن های مورد نیاز از مسیر واردات تأمین شده و همین مبحث منجر به گلایه های تولیدکننده این واکسن داخلی شده است.
یک شرکت دانش بنیان واکسن آنفلوآنزا را در کشور تولید کرده و این در شرایطی است که سازمان غذا و دارو فقط ۴۰ هزار دوز از این واکسن را خریداری نموده است. به قول مسؤلان این شرکت دانش بنیان، بقیه واکسن های ساخته شده با وجود نیاز بازار، در انبارها مانده است.

نکته دیگر اینکه واکسن آنفلوآنزای مورد نیاز از مسیر واردات تأمین شده و این در شرایطی است که پیش از این گفته شده بود که واکسن های ایرانی آنفلوآنزا هم در مراکز بهداشت موجود خواهد بود.

امیرحسین عبدالغفاری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در این حوزه اظهار داشت: شرکت ما بعنوان نخستین شرکت خصوصی در عرصه تولید واکسن از سال ۱۳۹۷ فعالیت خویش را شروع کرده و تمرکز خویش را در زمینه تولید واکسن هایی گذاشته که تولید داخلی ندارند و صرفاً وارداتی هستند و ارز بسیار بالایی را به کشور تحمیل می کنند. این شرکت برای نخستین قدم واکسن آنفلوآنزای فصلی نوترکیب ۴ ظرفیتی را به بازار عرضه نموده است.

وی درباره خصوصیت های این واکسن ایرانی بیان نمود: این واکسن، یک واکسن نوترکیب ۴ ظرفیتی است و اغلب واکسن های آنفلوآنزای وارد شده به کشور بر مبنای تکنولوژی تخم مرغی هستند که از این منظر واکسن تولیدی شرکت نیواد فارمد دارای تکنولوژی تولید جدیدتری بوده و دارای عوارض و حساسیت کمتری است. همینطور حساسیت به تخم مرغ را هم در افرادی که این حساسیت را دارند در این واکسن نخواهیم داشت.
عبدالغفاری اضافه کرد: سال جاری طبق گفته متخصصین عفونی، آنفلوآنزا بسیار شایع تر از سالهای پیش بود و تعداد بسیار زیادی از بیماری های تنفسی سال جاری آنفلوآنزا بودند. با این وجود که سالهای پیش معاونت بهداشت و مرکز بیماری های واگیر تأمین واکسن آنفلوآنزا را در دستور کار قرار می دادند، سال جاری این اتفاق نیفتاد. با وجود تمام مشکلاتی که پیش از ورود این واکسن به بازار بوجود آمد و تابحال هم ادامه دارد، ما برای فصل پاییز سال جاری، تعداد یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا تولید کردیم و تمام مطالعات زیر نظر وزارت بهداشت انجام شده و مورد تایید آنها بود، اما بعد از گذراندن مراحل بسیار سخت، از آبان ماه مرکز مدیریت بیماری های واگیر، ما را درگیر هزاران ادعا و نقطه نظر کردند که برای هر کدام از آنها هم پاسخ مستند را ارسال کردیم و پس از آن هم هر روز بهانه جدیدی آوردند که در تمام مکاتبات ما با وزارت بهداشت وجود دارد. در عین حال، همانند همه سالهای گذشته، واکسن خارجی را وارد کردند و مشکلی نداشتند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو همیشه حمایت کرده و معاونت بهداشتی و بخصوص مرکز مدیریت بیماری های واگیر، همکاری مناسبی نداشتند. این در شرایطی است که ما این میزان نیاز کشور را با این تکنولوژی بالا تأمین می نماییم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان داخلی اظهار نمود: یک شرکت دانش بنیان داخلی بعد از سال ها و صرف هزینه های بسیار، واکسن داخلی آنفلوآنزا را تولید کرده و نباید این طور برخورد شود. ما بارها درخواست جلسه دادیم، ولی زمان به هدر رفت.

وی در ادامه از وزارت بهداشت خواست: خواسته ما، مشخص و منطقی است. آن هم اینکه با این واکسن مطابق قانون و معادل واکسن های معادل آن برخورد شده و جهت مصرف در افراد نیازمند این واکسن تهیه و خریداری شود. همان گونه که در سالهای گذشته درباره واکسن های خارجی آنفلوآنزا این اقدام انجام شد.

عبدالغفاری اظهار داشت: تمام مستندات ما مشخص و آماده است.
انتهای پیام/

منبع: