چند رفتار اشتباه در استفاده از ماسک

به گزارش طب اصیل رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، به سوالاتی درباره استفاده از ماسک در هنگام فعالیتهای ورزشی، شایعات مربوط به کاهش اکسیژن خون با بهره گیری از ماسک و… پاسخ داد.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا و بنا بر اعلام وزارت بهداشت، دکتر فرشید رضایی _رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درباره استفاده از ماسک در هنگام کارهای ورزشی، شایعات مربوط به کاهش اکسیژن خون با بهره گیری از ماسک و… توضیحاتی ارائه کرد.

– آیا استفاده از ماسک به تنهایی می تواند در پیشگیری مبتلاشدن به ویروس کرونا موثر باشد؟

هرچند ماسک زدن یکی از روش های پیش گیری از بیماری کرونا است، اما در کنار ماسک زدن باید سایر روش های پیش گیری از بیماریهای تنفسی مانند تزریق واکسن (در مورد آنفلوانزا، کرونا و…)، شستشوی دست، حفظ فاصله ۲ متر با دیگران، تهویه مناسب، عدم تردد در مکان های شلوغ را به کار گرفت.

– آیا می توان در هنگام کارهای ورزشی از ماسک استفاده کرد؟

باید توجه کرد که استفاده از ماسک در مورد کارهای ورزشی مانند شنا، مجاز نیست و رعایت فاصله اجتماعی اهمیت بیشتری دارد. در مورد ورزش هایی نظیر فوتبال نیز باتوجه به این مهم که این ورزش ها باید در فضاهای باز انجام شوند، استفاده از ماسک در حین این فعالیت ها ضرورتی ندارد.

– چرا برخی افراد در طول زمان ماسک زدن احساس ناراحتی می کنند؟

شاید برای تعدادی از افراد استفاده طولانی مدت از ماسک کمی ناراحت کننده باشد، ولی باتوجه به مزایای آن در حفظ سلامت جامعه، مفید می باشد. اگر جنس لایه درونی ماسک از پارچه مناسب تهیه شده باشد تحمل آن بر روی صورت بسیار قابل تحمل تر می شود. برخلاف برخی شایعات استفاده طولانی مدت از ماسک به هیچ عنوان سبب تجمع دی اکسید کربن بازدمی یا کاهش اکسیژن خون یا لطمه مغزی نمی گردد.

برخی افراد تصور می کنند که افزایش بیش از اندازه تعداد لایه ها، حفاظت بیشتری را خواهند داشت. در حالی که اگر ماسک از لایه های استاندارد و جنس مناسب و سایز مناسب صورت باشد و بخصوص به نحو مناسب استفاده شود، نیاز به افزایش لایه و ضخیم تر کردن ماسک نیست. برای اینکه زیاد از حد ضخیم بودن ماسک می تواند خستگی و ناراحتی بوجود آورد و تنفس را سخت کند.

برخی نیز از درد لاله گوش در اثر استفاده از کش نگهدارنده ماسک شکایت دارند که برای حل این مشکل میتوان بندهای ماسک را بجای پشت گوش، پشت سر، گره زد یا از بندهای متناسب با اندازه سر خود استفاده کنند.

همچنین برخی از مردم نیز مه گرفتگی شیشه های عینک در هنگام ماسک زدن را نارحت کننده می دانند که این مشکل نیز با شستشوی شیشه های عینک با آب و صابون و خشک کردن آن پیش از استفاده از ماسک حل می شود.

برخی از افراد نیز اذعان می کنند که استفاده از ماسک سبب تحریک و حساسیت پوستی در آنها می شود، در صورتیکه استفاده از جنس پارچه مناسب و استاندارد مشکل را حل می کند.

– آیا شیلدها یا محافظ های صورت می تواند جایگزین ماسک شود؟

استفاده از محافظ های صورت بعنوان جایگزین ماسک سفارش نمی گردد. این محافظ ها همراه با ماسک زدن به شرطی که اطراف صورت را بطور کامل پوشش دهند در تماسهای نزدیک با دیگران می توانند استفاده شوند. استفاده از محافظ صورت برای صیانت از مخاط چشم ها بعنوان یک راه ورود ویروس و عوامل بیماری زا است.

-در هنگام ماسک زدن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

قبل و پس از استفاده ماسک لازم است دست ها به نحو صحیح شستشو داده شوند. ماسک باید از پل بینی تا چانه و اطراف صورت را در بر گیرد. در موقع درآوردن، ماسک باید از بند گرفته شود و در سطل زباله یا در کیسه مخصوص نگهداری شود.

در مدت زمان پوشیدن ماسک، افراد باید از تماس دست با سطح ماسک اجتناب کنند و در صورت نیاز به تنظیم ماسک با دست، به سبب احتمال بالای آلودگی میکروبی سطح جلوی ماسک، دست های خودرا با محلول ضدعفونی دست، ضدعفونی کرده و در صورت فراهم بودن شرایط شستشو در فواصل کاری با آب و صابون بشویند.

بیرون ماندن بینی و چانه از ماسک، شل بودن ماسک، دست زدن به سطح ماسک، نپوشاندن کامل صورت از طرفین یا بالا و پایین از مهم ترین رفتارهای غلط و رایج در هنگام ماسک زدن است.

پوشانده ماندن بینی بسیار بالاتر از سایر نقاط اهمیت خاص دارد؛ چونکه گیرنده های مخصوص ویروس کرونا در سلول های مژک دار بینی تعداد بسیار زیادی دارند. از آنجائیکه بجز ماسک هیچ وسیله ای برای پوشاندن ورودی مجرای بینی وجود ندارد، پس در صورت عدم استفاده به هنگام و صحیح از ماسک همیشه احتمال مبتلاشدن به بیماری کووید۱۹ و سایر بیماریهای تنفسی وجود دارد.

از آنجا که واکسن و روش های دیگر هیچکدام نمی توانند با پوشاندن بینی مانع از ورود ویروس به بدن شوند، پس ماسک همیشه جایگاه ویژه خودرا در جلوگیری از مبتلاشدن دارد و بدون ماسک حتی افراد واکسینه شده هم بمحض ورود ویروس از دهان و بینی احتمال دارد که مبتلا شوند.

منبع: