دکتری تخصصی تغذیه : کمبود ویتامین دی در بدن موجب وضعیت شدید کرونا می شود

به گزارش طب اصیل دکتری تخصصی تغذیه اظهار داشت: بر طبق نتایج تعدادی از تحقیقات و مشاهدات پزشکی، ابتلاء به کرونا در صورت کمبود ویتامین دی در بدن موجب وضعیت شدید بیماری خواهد شد.
خدیجه رحمانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اضافه کرد: ویتامین دی بعنوان یکی از ویتامین های محلول در چربی که بعنوان هورمون هم شناخته می شود، از ویتامین های موردنیاز و ضروری بدن است که نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا می کند.
وی اشاره کرد: امروزه نقش این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن و همین طور ارتباط با بیماریهای مزمن همچون بیماریهای ریوی، عفونی و برخی سرطان ها نیز در سراسر دنیا شناخته شده است.
این رژیم درمانگر اضافه کرد: منبع غذایی عمده ویتامین دی روغن کبد ماهی است که بعنوان یک منبع طبیعی شمرده می شود. همین طور تابش آفتاب در زیر پوست که پیش ساز ترکیب ویتامین دی شده و در بدن به این ویتامین تبدیل می شود.
رحمانی افزود: امروزه به سبب مشکلات در تابش و جذب آفتاب، آلودگی های محیطی در هوا (که مانع از ورود و جذب اشعه آفتاب به بدن می شود) و همین طور زیان تابش مستقیم اشعه آفتاب برای پوست، این ویتامین باید بوسیله منابع غذایی و گاه مکمل ها تامین گردد.
وی اشاره کرد: کمبود ویتامین دی موجب افزایش جذب کلسیم شده و این افزایش جذب یکی از عوامل صدمات استخوانی، بیماریهای در رابطه با استخوان همچون پوکی استخوان خواهد شد. کلسیم یونیزه (میزان کلسیم آزاد موجود در خون) هم با فشار خون مرتبط و کمبود آن سبب پرفشاری خون می شود.
نقش ویتامین دی در پیش گیری از کرونا
رحمانی افزود: درباب بیماری کووید۱۹ هم باید گفت، بر طبق مطالعات پزشکی کمبود ویتامین دی در بدن موجب وضعیت شدید این بیماری و همین طور مرگ ومیر شده است. به عبارت دیگر، برخی گروههای جمعیتی که به نوع شدید کرونا مبتلا شده و گاه جان باخته اند، گرفتار کمبود ویتامین دی بوده اند.
وی اشاره کرد: نمی توان اظهار داشت که کمبود این ویتامین بطور مستقیم موجب ابتلاء به بیماری می شود، اما نتایج برخی یافته ها نشان میدهد که بیماران سرطانی و… از کمبود ویتامین دی در بدن رنج می برند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: امروزه بخش اعظمی از مواد غذایی را هم با این ویتامین غنی می کنند. بطور مثال، برخی روغن ها، لبنیات خصوصاً شیر با ویتامین دی غنی شده و بدین سبب مصرف این گروههای غذایی نیز می تواند مانع از کمبود ویتامین دی در بدن شود.
ماهانه یک عدد مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی مصرف شود
این دکتری تخصصی تغذیه افزود: در وضعیت نرمال (عدم کمبود ویتامین دی) ماهانه یک عدد مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی برای جلوگیری از کمبود و همین طور حفظ سطح نرمال این ویتامین در بدن مصرف شود.
به گفته رحمانی، سطح خونی ویتامین دی بمنظور حفظ سطح ویتامین دی بوسیله مکمل باید نرمال باشد.
وی تصریح کرد: ویتامین دی از ویتامین های محلول در چربی است. به عبارت دیگر این ویتامین همراه با چربی جذب می شود و بر این اساس بمنظور جذب بهتر باید بعد از وعده ناهار یا شام مصرف شود. همین طور از مصرف این ویتامین با معده خالی و همراه با وعده های غذایی بدون روغن پرهیز شود. ویتامین دی از ویتامین های محلول در چربی است. این ویتامین همراه با چربی جذب می شود و بر این اساس بمنظور جذب بهتر باید بعد از وعده ناهار یا شام مصرف شود. همین طور از مصرف این ویتامین با معده خالی و همراه با وعده های غذایی بدون روغن پرهیز شود.
رحمانی اشاره کرد: بمنظور جلوگیری از کمبود هر یک از ویتامین ها، پروتئین ها و… باید روزانه از هر ۴ گروه اصلی غذایی مصرف شود. بعنوان مثال، روزانه بطور متوسط حداقل ۲ لیوان شیر یا از گروه لبنیات سه واحد باید برای جلوگیری از پوکی استخوان و کمبود ویتامین دی بهره برد.
عوارض خودسرانه مصرف مکمل ها چیست؟
رحمانی اشاره کرد: از مصرف خودسرانه مکمل ها نیز پرهیز شود. استفاده بیش از حد این مکمل ها عوارض مختلفی همچون مسمومیت کبدی به همراه داشته و بدین سبب هر ۶ ماه یکبار برای ارزیابی شاخصهای خونی آزمایشات پزشکی صورت گیرد.
وی گفت: آزمایش خون بلافاصله بعد از مصرف قرص ویتامین دی نیز انجام نشود، میزان ویتامین در بدن بلافاصله بعد از مصرف قرص واقعی نبوده و حداقل یک هفته باید از استفاده قرص گذشته باشد. مکمل بعد از مصرف وارد بدن و بوسیله گردش خون به تمام سلول های موردنیاز بدن وارد خواهد شد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، خدیجه رحمانی قبل از این نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشته بود: بر طبق یک رژیم غذایی صحیح باید روزانه از هر ۴ گروه اصلی غذایی استفاده شود؛ از گروه نان و غلات حداقل ۶ تا ۱۱ واحد، گروه پروتئین (گوشت، تخم مرغ و حبوبات) روزانه ۲ تا ۳ واحد، منبع تامین ویتامین ها و مواد معدنی شامل میوه جات و سبزیجات رنگین نیز حداقل ۵ واحد در طول شبانه روز (به صورت خام و پخته) باید مورد استفاده قرار بگیرد.
انواع ریزمغزها نیز بعنوان منابع اصلی تامین ویتامین ها باید روزانه ۳۰ تا ۵۰ گرم (یک مشت)، از گروه میوه ها نیز حداقل ۲ تا ۳ واحد در طول ۲۴ ساعت و گروه لبنیات نیز حداقل سه واحد در طول شبانه روز باید مصرف شود.
منبع: