چطور می توان از مبتلا شدن به بیماری های منتقله از آب و غذا پیشگیری کرد؟

به گزارش طب اصیل بیماری های منتقله از غذا بیماری هایی هستند که از خوردن غذا و یا نوشیدنی های آلوده ناشی می شوند. افزایش مسافرت ها، افزایش مصرف غذا در بیرون از منزل، استفاده از غذاهای آماده طبخ منجر به افزایش شیوع این بیماری ها می شود که البته با رعایت نکاتی میتوان از بروز چنین بیماری هایی بخصوص در سفرهای نوروزی جلوگیری کرد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، راه انتقال بیماریهای منتقله از آب و غذا در تمام موارد گوارشی و اغلب به صورت مدفوعی _ دهانی است. علایم و نشانه های بالینی در اکثر بیماریهای منتقله از غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است. این نشانه ها به صورت متوسط در مدت ۴۸_ ۲۴ ساعت پس از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه می یابد.
بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، در کشور ما بر مبنای اطلاعات به دست آمده از اجرای نظام مراقبت بیماریهای منتقله از آب و غذا، در چند سال اخیر سالانه بیشتر از ۴۰۰۰ مورد طغیان بیماریهای منتقله از آب و غذا گزارش شده است. بررسی این طغیان ها نشان میدهد که سالانه حدودا ۲۲۰۰۰ نفر گرفتار علایم بالینی شده، ۳۰۰۰ نفر بستری و حدود ۴۰ مورد مرگ اتفاق افتاده است. در بیشتر از ۵۰ درصد موارد طغیان های گزارش شده به دنبال مصرف غذا بوده است. این طغیان ها در مناطق شهری و روستایی با نسبت تقریباً مساوی اتفاق افتاده و همینطور مبتلایان از همه گروههای سنی بوده اند.
برای پیش گیری از مبتلا شدن به بیماریهای منتقله از آب و غذا موارد زیر سفارش می شود:
_ شستن دست ها: پیش از تهیه غذا و یا هنگام سرو و مصرف غذا و قبل از خوراندن غذا به کودکان باید دست ها به دقت با آب وصابون شسته شوند. همینطور بعد از هر بار اجابت مزاج لازم است دست ها به دقت با آب و صابون شسته شوند.
_ استفاده از توالت های بهداشتی
_ استفاده از آب سالم و بهداشتی
_ سالم سازی صحیح سبزیجات بر مبنای ۴ مرحله همچون پاکسازی گل و لای، انگل زدایی، گندزدائی و شستشو با آب سالم
_ عدم استفاده از آب های ناسالم جهت آشامیدن، شستشوی ظروف، میوه و سبزی و استحمام.
_ استفاده از یخ های بهداشتی در زمان سفر و عدم استفاده از یخ های فله ای که ممکنست از آب ناسالم تهیه شده باشد.
_ مصرف غذاهای پخته شده در اسرع وقت، نگهداری غذای پخته شده در ظرف در بسته در یخچال
_ دور نگه داشتن ظروف و مواد غذایی از دسترس حشرات، برای اینکار لازم است موادغذایی در ظروف دربسته نگهداری شوند.
_ شستن تخته برش مواد غذایی (تخته سبزی و گوشت) با آب سالم
_ قرار ندادن بطری آب معدنی و نوشابه و… در حوضچه ها. باید به خاطر داشت که قرار دادن انواع نوشیدنی ها و میوه ها در حوضچه ها و برکه ها و…. جهت خنک کردن یا شستشو، باعث آلودگی بیشتر آنها و حتی ایجاد مسمومیت می شود. بیشتر افراد هنگامی که برای تفریح به خارج از شهر می روند یا در هنگام سفر، در صورت پیدا نکردن آب سالم و بهداشتی و یا بمنظور خنک کردن میوه هایی از قبیل هندوانه، خربزه و بطری های نوشیدنی و… آنها را در آب های طبیعی که در نزدیکی خود می یابند قرار می دهند. درصورت آلودگی این آب ها به ویروس یا انگل و… این آلودگی به میوه و بطری انتقال یافته و با مصرف آنها فرد بیمار می شود.

منبع: