۲۳ فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

طب اصیل: ایرنا- برنامه های دولت برای تامین واکسن و تاکید متخصصان امر بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی سبب شده است تا روند شیوع ویروس کرونا در جامعه کنترل و شمار فوت شدگان کم شود بدین جهت دریافت واکسن و بکار بستن سفارش های بهداشتی برای مصون ماندن از بیماری ضرورتی انکارناپذیر برای اقشار مختلف جامعه است.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، انجام واکسیناسیون ضربتی و عمومی از سال قبل موجب شد تا حجم قابل توجهی از همه گیری به ویژه در موج ششم و مرگ و میرهای کرونائی کم شود، این تجربه نشان میدهد برای مقابله و مصون ماندن از موج های احتمالی بعدی باید نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود و خانواده اقدام نماییم.
رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و عادی انگاری ها به ویژه کوتاهی در تزریق واکسن علاوه بر این که درصد احتمال مبتلاشدن به کرونا را بالا می برد و شمار قربانیان و مبتلایان را بیشتر می کند و جامعه را در رسیدن سریعتر به ایمنی نسبی با تاخیر یا نقص مواجه می کند.
در سال قبل و با کوشش های صورت گرفته، دولت سیزدهم توانست با تامین واکسن مورد نیاز مردم، آمار جانباختگان کرونا را از ۷۰۰ نفر در روز به کمتر از یکصد نفر کم کند که می توان کارنامه و عملکرد دولت در مقابله با ویروس کرونا به ویژه در بخش واکسیناسیون عمومی را درخشان توصیف کرد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: دولت برای واردات انواع واکسن های کویید ۱۹ برای تزریق سه نوبت بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده است که در جای خود اقدام بزرگی شمرده می شود.
علیرضا نظری این اقدام باارزش دولت را عاملی مهم در بازگشت مردم به زندگی عادی، بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی عنوان نمود.
حسین صفوی رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران هم با اشاره به تولید چند نوع واکسن در داخل کشور از طرف مراکز علمی اظهار داشت: دانشمندان ما با تولید برندهای مختلف نشان دادند که می توانند نیاز آینده کشور در زمینه واکسن کرونا را برطرف کنند.
وی با بیان خرید ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا از واکسن سازان ایرانی به نیاز کشور به تزریق دز سوم واکسن اشاره نمود و اضافه کرد: پیش بینی خرید ۳۵ میلیون دز واکسن ایرانی دیگر برای سال ۱۴۰۱ انجام شده است، همین طور واکسن سازان ایرانی گامی موفق در حوزه صادرات واکسن برداشته اند که می توانند باتوجه به برطرف شدن نیاز کشور تولیدات خودرا نیز صادر کنند.
مروری بر آخرین وضعیت کرونا در استانها
هرمزگان/ با مرگ یک بانوی ۵۸ ساله در شهرستان میناب بر اثر مبتلاشدن به کرونا در شبانه روز گذشته، آمار قربانیان کرونا در هرمزگان به ۲ هزار و ۶۰۹ نفر رسید.
در زمان حاضر ۹۰ نفر مبتلا به این ویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار ۳۶ نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند و ۱۸ نفر از آنها به سبب وضعیت نامساعد جسمی در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۶ نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.
برمبنای گزاررش های اعلامی، حالا شهرستان بوموسی و جزیره هرمز در وضعیت نارنجی، شهرستان های بستک، بشاگرد، بندرعباس، بندر خمیر، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، رودان، سیریک، کیش و میناب در وضعیت زرد و دو شهرستان بندرلنگه و قشم نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
البرز/ در استان البرز هم ۲۷ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.
در شرایط فعلی ۱۴۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند، با فوت ۲ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته و کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۸۲۰ نفر رسید.
همچنین از شروع شیوع ویروس کرونا ۸۶ هزار و ۶۷۹ بیمار کووید ۱۹ در استان بستری شده اند که ۷۹ هزار و ۷۰۹ نفر از آنها بهبود یافته اند.
لرستان/ در استان لرستان نیز با شناسایی ۸۵ مبتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته شمار مبتلایان به ۲۱۷ هزار و ۸۲ نفر رسیده است.
همچنین با فوت یک نفر دیگر بر اثر کرونا در این بازه زمانی شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۸۱۹ نفر رسید. در زمان حاضر۱۴۲ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.
بر اساس آخرین رنگ بندی کرونائی در لرستان وضعیت در پلدختر و دلفان باردیگر نارنجی شد و دورود که هفته گذشته در وضعیت آبی قرار داشت به وضعیت زرد تغییر رنگ داد، ازنا، الیگودرز، بروجرد، چگنی، خرم آباد، دورود، سلسله و کوهدشت نیز در وضعیت زرد قرار دارند.
یزد/ طبق گزارش های رسیده اکنون۱۸۶ نفر مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد، ۴۲ نفر به سبب وخامت حالشان در بخش مراقبت های تحت درمان قرار دارند.
همچنین در شبانه روز گذشته، ۴۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد پذیرش شدند.
بر اساس رنگ بندی جدید شهرستان ها، حالا شهرستان های بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست در وضعیت قرمز، مهریز در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد کرونائی قرار دارند.
خوزستان/ در استان خوزستان هم ۲۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل از آن ۵۹ نفر بیشتر شده است.
همچنین سه هزار و ۶۹۹ نفر در شبانه روز گذشته به مراکز منتخب بهداشتی، کلینیک های تنفسی و بیمارستان های خوزستان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روزهای گذشته تغییری نکرده است.
بر اساس آمارها در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر از هم استانی ها بر اثر مبتلاشدن به کرونا جان باختند که این رقم نسبت به روز قبل از آن سه نفر بیشتر بود.
وی افزود: هر چند بعد از تعطیلات نوروزی، سیر بیماری در کشور و خوزستان تا حدودی افزوده شد اما روند بستری و مرگ به نسبت پایدار بوده و انتظار می رود در ایام آتی به ثبات بیشتری برسیم.
خراسان شمالی / گزارش های رسیده حاکیست که در شبانه روز گذشته هیچ موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان خراسان شمالی ثبت نشده است.
با بستری ۵۴ مبتلای جدید در شبانه روز گذشته، هم اینک ۱۸۹ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.
همدان/ با مرگ یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در استان همدان از شروع شیوع این ویروس تا حالا به سه هزار ۳۲۵ نفر رسید.
همین طور با شناسایی ۵۷ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۲۷۷ نفر رسید.
از مجموع ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان هم اینک شهرستان های فامنین و نهاوند در وضعیت نارنجی و هشت شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونائی قرار دارند.

روند واکسیناسیون در استان ها
زاهدان/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: چهار میلیون و ۱۶۱ هزار و ۸۰۹ دُز واکسن کرونا تا حالا در سیستان و بلوچستان تزریق شده که ۲۶۲ هزار و ۳۸۷ دُز آن به اتباع غیر ایرانی اختصاص داشته است.
دکتر حبیب غزنوی اظهارداشت: همین طور با تزریق ۵۹۴ هزار و ۹۰۳ دُز واکسن نوبت سوم به افراد بالای ۱۸ سال در سیستان و بلوچستان پوشش دُز سوم این واکسن در استان به ۳۷ درصد رسید.
در رنگبندی جدید کرونائی سیستان و بلوچستان دارای بیشترین شهر با وضعیت آبی در سطح کشور است و به جز شهرستان های زابل، هامون، زهک، هیرمند، هامون، میرجاوه، فنوج، سرباز، دلگان، تفتان و بمپور که در وضعیت زرد کرونائی قرار دارند سایر شهرستان ها در وضعیت آبی هستند.
بجنورد/ معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم اظهار داشت: تا حالا ۲۳ درصد دانش آموزان ۹ تا ۱۲ سال در استان دُز دوم واکسن کرونا دریافت کرده اند.
مهدی خطیب زاده با با اشاره به ادامه روند واکسیناسیون دانش آموزان استان گفت: ۹۸ درصد معلمان استان نیز واکسن کرونا دریافت کرده و این روند همچنان ادامه دارد.
براساس آخرین لیست رنگ بندی کرونائی شهرها که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، دو شهرستان جاجرم و شیروان در وضعیت قرمز کرونائی و شهرستان های بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان فاروج، گرمه و رازوجرگلان در وضعیت نارنجی کرونائی قرار دارند.
اهواز/ فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان هم انجام واکسیناسیون در مهار این بیماری را مهم برشمرد و اظهار داشت: واکسن تاخیری ها و نیز کسانی که نوبت سوم واکسن آنها فرا رسیده باید هر چه سریع تر واکسن خودرا دریافت نمایند.
ولی اله حیاتی اضافه کرد: انجام واکسیناسیون جامعه هدف سبب شده تا شرایط کشور نرمال و با چالش روبه رو نشویم و در نهایت بیماری نتوانست غلبه کند.
هم حالا ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، ۱۵ شهرستان زرد و ۱۰ شهرستان آبی کرونائی هستند.
خراسان شمالی /سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در مورد میزان واکسن تزریقی در استان اظهار داشت: افزون بر ۹۵ درصد جمعیت هدف استان دُز اول، ۸۶ درصد دُز دوم و ۵۰ درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
دکتر سید جواد پورنقی با درخواست از شهروندان بر رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی، تصریح کرد: همچنان به شهروندان سفارش می نماییم که پروتکلهای بهداشتی و به ویژه واکسیناسیون را جدی بگیرند تا شاهد بازگشت وضعیت کم خطر کرونائی به استان باشیم.
براساس آخرین لیست رنگ بندی کرونائی شهرها، دو شهرستان جاجرم و شیروان در وضعیت قرمز کرونائی و شهرستان های بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان فاروج، گرمه و رازوجرگلان نیز در وضعیت نارنجی کرونائی قرار دارند.
طبق آخرین آمار اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۴۱۰ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۷۴ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۱۶۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۹۴۷ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته ۹۷ هزار و ۱۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

گزارش کرونائی
کلاف سر در گم ترافیک صبحگاهی یزد؛ کرونا متهم ردیف اول
آمارهای جدید وزارت بهداشت / ۲۸ نفر دیگر قربانی کرونا شدند
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸ بیمار کووید۱۹ جان خودرا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۶۷۸ نفر رسید.
از روز گذشته تا امروز ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ و برمبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۷۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۷۸ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۵۰۵ نفر رسید. تا کنون ۶ میلیون ۹۲۷ هزار و ۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
یک هزار و ۴۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۰ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۵۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
اکنون ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران را تایید نمود.
محققان آفریقای جنوبی اینگونه جدید ویروس کرونا را شناسایی نمودند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می شود و دارای جهش های چندگانه است. سازمان بهداشت جهانی، اینگونه جدید را بعنوان یک گونه نگران کننده معرفی و برمبنای ترتیب الفبای یونانی، آنرا «امیکرون» نام گذاری کرده است.
کرونا تا حالا چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون تازه ترین نسخه جهش یافته این ویروس می باشد.

منبع: