کرونا در ایران تمام نشده است

به گزارش طب اصیل دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: حداقل در ۱۴ کشور جهان، مبتلایان به کرونا در هفته گذشته دو برابر شده و این یک هشدار است اما در ایران مبتلایان کرونا نسبت به هفته های گذشته کم شده است اما نمی توان اظهار داشت که پاندمی کرونا در یک کشور(ایران) تمام شده و در کشورهای دیگر درحال افزایش است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: کاهش موارد کرونا در هفته گذشته در کشور، موجب خوشی است اما در بعضی کشورها مانند هند، موارد مبتلاشدن صعودی بوده که این برای ما هشدار دهنده است. پاندمی کرونا در ایران هنوز اختتام نیافته چونکه متاثر از سایر کشورهای دنیا هستیم و هنوز در بسیاری از کشورها، موارد ابتلا، بستری و فوت بیماران کرونائی وجود دارد بدین سبب نمی توان اظهار داشت که پاندمی کرونا در یک کشور تمام شده و در کشورهای دیگر درحال افزایش است.
روند نامطلوب واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله ها
وی اضافه کرد: باتوجه به شرایط موجود، هنوز هم تاکید ما بر رعایت پروتکلهای بهداشتی خصوصاً استفاده از ماسک و تکمیل واکسیناسیون است. در کشور ما باید بصورت فعال و غیر فعال واکسیناسیون تکمیل شود. متاسفانه تا حالا فقط ۲۷ میلیون نفر نوبت سوم را تزریق کرده اند و روند واکسیناسیون در کودکان به ویژه ۵ تا ۱۱ ساله ها نیز مطلوب نمی باشد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: در نشست اخیر کمیته علمی تاکید شد که باتوجه به شرایط موجود در هر شهرستان، یک مرکز سرپایی و یک بیمارستان بعنوان دیده بان برای ویزیت و بستری بیماران کووید۱۹ در نظر گرفته شود.
افزایش مبتلایان کرونا در سایر کشورها
جماعتی تصریح کرد: حتما باید بررسی ژنتیکی و توالی یابی ویروس های در چرخش در جامعه بطور مستمر صورت گیرد تا اگر سویه جدیدی شناسایی شد، اقدامات لازم را در کشور انجام دهیم. هم اکنون در چین و هند، موارد مبتلاشدن و بستری بالا رفته و موجب ایجاد لاک داون در شانگهای شده است و احتمال لاک داون پکن نیز وجود دارد بدین سبب باید رعایت احتیاط های بهداشتی و بررسی های توالی یابی ویروس در چرخش در جامعه را داشته باشیم.

وی اظهار نمود: اعضای کمیته علمی کشوری کرونا تاکید دارند که عملکرد کشور در طول بیش از دوسال گذشته در مدیریت این بیماری و نقاط ضعف و قوت سیستم سلامت در موج های مختلف را بررسی و ارزیابی کرده تا نقاط ضعف و پروتکل ها با برنامه ریزی و اقدامات لازم به نقاط قوت تبدیل گردد.
احتمال بروز موج جدید کرونا با سرد شدن هوا/لزوم تولید واکسنهای چند ظرفیتی
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اشاره کرد: پیش بینی می شود که در فصول سرد سال ممکنست با یک یا دو موج بیماری کرونا روبرو باشیم بدین سبب حتما نیاز است که علاوه بر تکمیل واکسیناسیون، برای انجام واکسیناسیون مجدد گوش به زنگ باشیم. شرکت های واکسن ساز داخلی نیز باید برمبنای سویه های جدید واکسن های چند ظرفیتی تولید کنند تا اگر سویه های جدیدی غالب شد به افزایش ایمنی کمک نماید.

جماعتی اظهار داشت: نیاز است برای تقویت واکسیناسیون، واکسن بصورت غیرفعال با کمک سازمان های مردم نهاد و جامعه پزشکی و هم بصورت فعال و در قالب طرح هایی مانند طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بصورت خانه به خانه تزریق شود. از طرفی پروتکلهای جدید برای انجام تست تشخیصی کرونا توسط کمیته علمی کرونا تهیه می شود.
لامبوردی؛ سویه جدید شناسایی شده کرونا در ایتالیا
وی اشاره کرد: برخی سویه های جدید که تا کنون غالب نشده اند مانند لامبوردی در ایتالیا شناسایی شده که از زیرسویه های اُمیکرون است و تعداد کمی به این سویه مبتلا شده اند و نسبت به سویه های غالب، اهمیت چندانی ندارد.
امکان تولید داروی پکسلووید در کشور دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اشاره کرد: از ماه، های پیش در مورد داروی پکسلووید در کمیته علمی کرونا بررسی هایی انجام شد و هم اکنون یکی دو شرکت داخلی، ماده اولیه این دارو را تهیه کرده و درحال ساخت این دارو هستند که بصورت کارآزمایی بالینی مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت مشاهده نتایج آن شاید به میزان زیاد در کشور تولید شود و در وضعیت بحرانی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.
بنابر اعلام وبدا، جماعتی در آخر اظهار داشت: کمیته علمی کشوری کرونا متشکل از ۵۰ نفر از بالاترین و اساتید برجسته کشور است و برمبنای یافته ها و مطالعات خودشان و سایر کشورها، بحث های کارشناسی و علمی را مطرح می کنند. مصوبات این کمیته در بسیاری از موارد، همزمان و گاهی قبل از سازمان ها و مجامع بین المللی است و در تصمیمات علمی، پیشرو هستیم.

منبع: