وزیر بهداشت تشریح کرد کرونا، امتحان برای کشورها بود

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به مقاله ای که اخیرا از جانب یک موسسه آمریکایی منتشر و به موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا و واکسیناسیون اذعان کرده است، اظهار داشت: این توفیقات بزرگ از چشم جهان پنهان نمانده و نخواهد ماند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) عنوان کرد: مسئله کرونا یک امتحان برای کشورها بود چون در همه کشورها صورت گرفت و تمام ملت های جهان با آن روبرو شدند. از نظر تهاجم ویروس، کرونا در شرایط یکسان رخ داد اما از نظر مقابله با کرونا، شرایط یکسان نبود.
وی ادامه داد: نظام استکبار در تحریم هایی که ضد ایران بوجود آورده بود، ذره ای عقب نشینی نکرد و کارشکنی اش ادامه داشت.
دکتر عین اللهی افزود: با این وجود و در شرایط تحریم های ناجوانمردانه، دانشمندان و عاشقان انقلاب بخصوص ستاد اجرایی با سوابق درخشان خود به صحنه آمدند. در جریان تولید واکسن کووایران بوده و هستم و می دانم که شبانه روز تلاش شد تا خوشبختانه این فعالیت انقلابی به نتیجه رسید.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در شرایط موج کرونا با دلتا، بیشتر از ۷۰۰ نفر در روز فوت می کردند و هر روز بیشتر از ۵۰ هزار بیمار جدید شناسایی می شدند اما ستاد اجرایی در مهار این شرایط بخصوص در زمینه تولید دستگاههای اکسیژن ساز و داروی رمدسیویر کمک بسیار بزرگی کرد به صورتی که تولید واکسن، این فضا را در دنیا ایجاد کرد که ایران می تواند خودکفا باشد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیشتر از یک هفته است که آمار مرگ روزانه کرونا در ایران تک رقمی است در صورتی که در کشور آمریکا ۱۹۰۰ نفر و کشورهای اروپایی، چند صد نفر تلفات روزانه دارند و این نشانگر قدرت جمهوری اسلامی ایران است که باوجود تحریم های ناجوانمردانه، می تواند موفق باشد.
وزیر بهداشت ضمن اشاره به مقاله ای که اخیرا از جانب یک موسسه آمریکایی منتشر و به موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا و واکسیناسیون اذعان کرده است، اضافه کرد: این توفیقات بزرگ از چشم جهان پنهان نمانده و نخواهد ماند.
عین اللهی اظهار داشت: از آغاز انقلاب تا کنون مورد تهاجم یا تحریم بوده ایم و برخی محرومیت ها به ما تحمیل شده که برای جبران این محرومیت ها، ستاد اجرایی در توسعه زیرساخت ها و عرضه خدمات پزشکی از راه دور، نقش موثری ایفا کرده است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اولویت اساسی ما، تقویت شبکه بهداشت و جلوگیری از بیماری هاست، اضافه کرد: بعضی از مسؤلان کشور تصور می کنند وظیفه وزارت بهداشت، صرفاً درمان است و به دنبال راه اندازی مراکز درمانی با ظرفیت پایین تخت بیمارستانی هستند که کار موفقی نیست چونکه باید به دنبال کارهای زیرساختی مانند تقویت شبکه های بهداشتی، درمانی و پیشگیری باشیم بدین منظور سال جاری ۶ هزار مرکز بهداشتی ایجاد می شود و هدف ما، جلوگیری از بیماری هاست.
وی ادامه داد: مراکز درمانی باید به سمت تجمیع پیش بروند در عین حال، با توسعه زیرساخت های بهداشتی باید مانع از بیماری و احتیاج به حوزه درمان شد و همینطور امیدواریم ستاد اجرایی در این حوزه به ما کمک نماید.
عین اللهی ضمن اشاره به وضعیت کنونی حوزه دانش بنیان ها و تولید داروها، اظهار داشت: تولید مواد اولیه دارویی، اولویت اول ما است و با این که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز در داخل تولید می شود اما مواد اولیه بعضی از آنها وارداتی است و باید ماده اولیه را هم در داخل کشور تولید نماییم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه شهرک دارویی برکت، مجموعه ای موفق و الگوست و باید تسهیلاتی برای شرکتهای دانش بنیان در نظر بگیریم؛ به صورتی که دانشگاه های علوم پزشکی با همکاری بخش خصوصی، نیازهای دارویی کشور را رفع کنند.
عین اللهی در حاشیه این مراسم اظهار داشت: خدمات ستاد اجرایی در دوران کرونا در حوزه درمان و تولید داروها، تجهیزات و واکسن، به نجات مردم کشورمان کمک کرد. نخستین واکسن کرونا در ایران توسط ستاد اجرایی تولید شد که امروزه یکی از بهترین واکسن ها است.
وی ادامه داد: به علت واکسیناسیون گسترده، میزان مبتلا شدن و مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در ایران به شدت کاسته شده است. ستاد اجرایی همواره در محرومیت زدایی بخصوص ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق محروم و خدمات پزشکی از راه دور نقش داشته و تفاهمنامه ای هم که امروز در زمینه همکاریهای مشترک با این ستاد به امضا رسید، اقدامی در همین مسیر است.
کنار وزارت بهداشت هستیم
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در ادامه، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: ستاد اجرایی در دهه اخیر گام های خوبی در حوزه بهداشت و درمان برداشته و کماکان در کنار وزارت بهداشت و نظام سلامت هستیم و به تکالیف خود ادامه خواهیم داد.
عارف نوروزی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری ستاد اجرایی و وزارت بهداشت عنوان کرد: امروز تعهد ما به حوزه سلامت بیشتر است چونکه افراد و اقشار ضعیف و نیازمند جامعه در نقاط محروم و مرزی، نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی گسترده تری هستند.
وی ادامه داد: با نظر وزارت بهداشت، حدود ۲۸۰ مرکز بهداشتی و درمانی به صورت کامل یا بعنوان تکمیل پروژه های نیمه ساخته در مناطق مختلف کشور همچون ۱۷ پروژه بیمارستانی توسط ستاد اجرایی ساخته شده که ۱۵ پروژه آن به بهره برداری رسیده است. همینطور در دو سه سال گذشته، ستاد اجرایی قوی تر وارد عرصه مقابله با کرونا شد.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: تا کنون حدود ۶۰ میلیون دُز واکسن کووایران برکت تولید و بخشی از آن به وزارت بهداشت تحویل شده و قسمتی دیگر هم در بخش صادرات استفاده می شود. به دانش فنی ساخت واکسن دست یافته ایم که این ارزشمندتر از محصول است؛ بخصوص که واکسن کووایران در یک سایت کاملا مدرن ایجاد می شود و این مایه مباهات است.
دکتر نوروزی اضافه کرد: ستاد اجرایی در تولید ۶ داروی ضد کرونا اقدامات قابل توجهی انجام داد و نخستین تولید کننده داروی رمدسیویر در منطقه بود که ابتدا ماهانه ۳۰ تا ۴۵ هزار ویال و بعد از آن حدود ۲۰۰ هزار ویال در ماه تولید کرد. این ستاد همینطور در ساخت و داخلی سازی تجهیزاتی مانند اکسیژن ساز و کیت های تشخیصی اقدامات موفقی داشت.
وی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی با هدف داخلی سازی، تولید انواع داروهای استراتژیک را در دستور کار دارد و اقدامات سه چهار سال گذشته، سبب صرفه جویی ارزی حدود ۸ و نیم میلیون دلاری در ۴۷ قلم مواد اولیه دارویی شده است. همینطور دانش فنی ۶ آنزیم دارویی مورد تحریم بوجود آمده که قبلا کامل وارداتی بوده و سالانه ۴۳ میلیون دلار، ارز بری داشته است.
وی افزود: به زودی کارخانه تولید واکسن ضد سرطان دهانه رحم یا HPV و داخلی سازی واکسن پنتاوالان با حضور وزیر بهداشت، رئیس جمهور یا معاون اول وی، افتتاح می گردد. یکی از اقدامات بزرگ ستاد اجرایی، ایجاد شهرک دارویی برکت و ۵۰ واحد صنعتی بوده و هم اکنون شرکتهای داروسازی در این شهرک تمرکز یافته اند.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از اجرای تله مدیسین یا پزشکی از راه دور توسط این ستاد در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: این طرح در ۷ شهر محروم سیستان و بلوچستان و ۵ شهرستان پاوه، زهک، کلیبر، اسکو و لنده با پوشش حدود ۳۵۰ هزار نفر و ۲۰ نوع خدمت در ۵۱۷ نقطه روستایی اجرا شده است.
نوروزی در حاشیه این مراسم هم اظهار داشت: ستاد اجرایی امروز تفاهمنامه ای با وزیر بهداشت امضا کرد تا فعالیتهای بهداشتی و درمانی در زمینه های ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، فرهنگسازی سلامت، غربالگری بیماری های چشمی نوجوانان، درمان زوجین نابارور، اجرای سیاست های جمعیتی، تقویت شتاب دهنده ها برای توسعه دانش بنیان ها و کاشت حلزون در مناطق محروم و مرزی گسترده تر ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی تا کنون در حوزه مقابله با کرونا حدود ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گزاری نموده و متناسب با طرح های مورد تفاهم با وزارت بهداشت، اعتبارات لازم اختصاص می یابد. بازه زمانی این تفاهمنامه ۴ ساله است و در صورت نیاز، قابل تمدید خواهد بود. در این تفاهمنامه علاوه بر پشتیبانی از داروهای های تک، کمک به وزارت بهداشت در تولید واکسن ها و کشت گیاهان دارویی، تولید داروهای گیاهی و توسعه فرهنگ طب سنتی هم پیشبینی شده است.

منبع: