دکتر عین اللهی تشریح کرد: جزئیات ۱۳ سند همکاری ایران و کوبا در حوزه فناوری، سلامت و امنیت غذایی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضای ۱۳ سند همکاری میان ایران و کوبا را نشان دهنده سطح بالای روابط دوکشور اعلام نمود و از گسترش این روابط در بعد تکنولوژی های جدید و امنیت غذایی اطلاع داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم اختتامیه هجدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و کوبا اضافه کرد: هجدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و کوبا طرحی نو و راهی جدید در گسترش همکاریهای دو کشور بود.
وی اضافه کرد: ایران و کوبا در بعد تکنولوژی های جدید همکاری مشترک داشته اند که این همکاری ها از تولید واکسن هپاتیت B آغاز شد و تا تولید واکسن ضد کووید ۱۹ ادامه یافته است.
عین اللهی ضمن اشاره به تفاهم ایران و کوبا برای توسعه همکاری ها در صنایع غذایی و غلبه بر بحران امنیت غذایی جهان در آینده، افزود: ایران ۶ سال است که ریاست کمیسیون های مشترک همکاریهای شانزدهم، هفدهم و هجدهم ایران و کوبا را در بُعد تجاری و اقتصادی بر عهده دارد و در کمیسیون هجدهم ۱۳ سند و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های مختلف به امضا رسیده که در پویاتر کردن فضای اقتصادی، فرهنگی و تجاری بین دو کشور نقش مهمی خواهد داشت.
وزیر بهداشت افزود: با وجود تحریم های ظالمانه و ناقض مقررات بین المللی توسط استعمارگران ضد ایران و کوبا این دو کشور در مهار کرونا موفق عمل کردند و حال آن که کشورهای اروپا و آمریکا چنین موفقیتی نداشتند. دکتر عین اللهی اظهار داشت: هجدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور در زمینه های مالی، تجاری، بهداشت و درمان، امور بانکی، انرژی، نفت، کشاورزی، ورزشی، راه، علوم، معدن و تجارت دستاوردهای خوبی برای دو کشور به همراه داشت.
وی از هیات کوبایی به ریاست «ریکاردو کابریساس لوییس» معاون نخست وزیر کوبا بابت حضور در ایران و همینطور معاونان و مدیران وزارت خانه های کشورمان برای همکاری در تنظیم اسناد و امضای توافقنامه ها قدردانی کرد.
برگزاری اجلاس نوزدهم در هاوانا
معاون نخست وزیر جمهوری کوبا هم در این مراسم از برگزاری نوزدهمین اجلاس همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و کوبا در سال ۲۰۲۳ در هاوانا اطلاع داد و اظهار داشت: از الان باید یک برنامه مشترک منسجم برای کمیسیون های بعدی تنظیم نماییم که تا سال ۲۰۲۶ قابل اجرا باشد.
ریکاردو کابریساس لوییس، اضافه کرد: دو کشور ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری ها و اجرای برنامه های دراز مدت تا سال ۲۰۵۰ دارند که بخشی از آن در کمیسیون هجدهم در چارچوب تفاهم نامه ها و اسناد همکاریهای مشترک به امضا رسید.
وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دستاوردهای بزرگ هجدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و کوبا، اظهار داشت: کوبا همیشه دوست متعهد ایران باقی خواهد ماند.
تشکیل سه کمیته تخصصی برای تنظیم اسناد همکاری ایران و کوبا
مدیر کل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت هم در این مراسم از تشکیل سه کمیسیون تخصصی برای تنظیم اسناد و تفاهم نامه های همکاری ایران و کوبا در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری ها اطلاع داد و اظهار داشت: کمیسیون A در حوزه های سلامت، فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون B در حوزه های انرژی، نفت و نیرو و کمیسیون C در حوزه های صنعت و تجارت به تنظیم اسناد همکاری ها پرداختند.
دکتر محمد حسین نیکنام اضافه کرد: سند اصلی همکاریهای دو کشور دارای ۱۸ پاراگراف، ۷۳ بند و دو ضمیمه است. ۱۳ سند همکاری هم بین وزارت خانه ها و دستگاههای مختلف دو کشور در زمینه های مختلف به امضا می رسد.
هجدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن همایش های هتل استقلال تهران برگزار شد.

منبع: