معاون مرکز بهداشت شهرستان قم: ۵ هزار کودک غیرایرانی در قم واکسن فلج اطفال زدند

ایرنا- معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم اظهار داشت: پنج هزار و ۳۷۳ دُز واکسن فلج اطفال در نوبت اول به کودکان غیرایرانی زیر پنج سال ساکن این استان تزریق شد.
محمدتقی سلطانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اضافه کرد: اولین مرحله این طرح در تاریخ های ۱۷ الی ۱۹ اردیبهشت ماه اجرا شد و مرحله دوم نیز در تاریخ های ۲۱ الی ۲۳ خردادماه با مراجعه خانواده ها به مراکز و پایگاه های سلامت در شهر و روستا انجام می شود.
وی افزود: در این طرح کارشناسان مرکز بهداشت با مراجعه حضوری در مکان های تجمعی اتباع غیرایرانی همچون شهرک لبن، دامشهر، شهر قایم، روستاهای جمکران و لنگرود، مرغداری ها و کوره های آجرپزی مبادرت به خوراندن واکسن فلج اطفال به کودکان می نمایند.
وی با اشاره به اینکه در ۲ سال قبل به سبب شیوع کرونا، واکسیناسیون فلج اطفال انجام نشده بود، افزود: آخرین طرح واکسیناسیون فلج اطفال در اوایل سال ۹۸ صورت گرفت که حدود هفت هزار کودک زیر پنج سال غیرایرانی در روستاها، بخش ها و شهر قم واکسینه شدند.
سلطانی اشاره کرد: از سال قبل تا حالا باتوجه به ورود قانونی و غیرقانونی تعداد زیادی از اتباع به استان قم، ضرورت انجام واکسیناسیون کودکان مقابل فلج اطفال بیش از گذشته احساس شد.
به گفته ی ایشان، کارشناسان مرکز بهداشت در مناطقی از استان قم که اتباع متمرکز هستند با نصب بنر و خودرو های بلندگودار نسبت به لزوم واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال مقابل فلج اطفال اطلاع رسانی می کنند.
وی اشاره کرد: در این طرح یک هزار و ۲۹۲ کودک ایرانی زیر پنج سال نیز که واکسن فلج اطفال را بصورت ناقص دریافت کرده بودند و در نقاطی همچون بخش کارگری و سرایداری دامداری ها و مرغداری ها ساکن بودند، واکسینه شدند.
معاون مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به اینکه واکسن فلج اطفال بصورت قطره خوراکی به کودکان خورانده می شود، اشاره کرد: کشور ایران در مرحله حذف و ریشه کنی فلج اطفال است، ولی باتوجه به اینکه حذف این بیماری در کشورهای افغانستان و پاکستان در دستور کار نیست، هر ساله تعدادی بیمار مثبت که وارد کشور می شوند مورد شناسایی قرار می گیرند.
وی اشاره کرد: همشهری ها و هم استانی ها باید نسبت به واکسیناسیون کودکان بموقع اقدام نمایند و تحت تاثیر تبلیغات نادرست قرار نگیرند، تا شاهد بروز این بیماری و سایر بیماریهای ویروسی نباشیم./