مخملک و نشانه های مبتلا شدن به آن

به گزارش طب اصیل در حالیکه مخملک یک بیماری مرگبار در گذشته بود، امروزه فقط یک بیماری خفیف بشمار می رود. این بیماری بیشتر کودکان کم سن را گرفتار می کند و امروزه به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود با این وجود در مواردی نادر امکان دارد عوارضی همچون عفونت گوش، ذات الریه، مننژیت و تب روماتیسمی را به وجود بیاورد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، این بیماری با یک باکتری به نام اِی استرپتوکوک که بیشتر در بینی و گلو یافت می شود و علت عفونت هایی مانند زرد زخم و گلودرد چرکی هم است، به وجود می آید.
معمولاً دو تا پنج روز طول می کشد تا کسی که با باکتری تماس داشته است، مخملک بگیرد.
این بیماری با قطره های تنفسی موجود در هوا که امکان دارد با سرفه یا عطسه منتشر شوند، منتقل می شود همینطور امکان دارد افراد با تماس مستقیم با خلط، بزاق یا پوست فرد بیمار به این بیماری گرفتار شوند.
همینطور امکان دارد از راه حوله، حمام، لباس یا ملحفه آلوده هم به این بیماری مبتلا شد.
مخملک اغلب با نشانه هایی شبیه آنفلوانزا که شامل تب بالا، سردرد، گلودرد، گونه های برافروخته و ورم غدد گردن است، آغاز می شود.
باکتری در اوایل بیماری امکان دارد سبب ایجاد لایه سفیدی روی زبان شود که سرانجام پوسته می شود و زبان قرمز، متورم و پر از برجستگی خواهد شد.
حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از نخستین نشانه های مخملک، معمولاً بثورات صورتی خاصی روی بدن ظاهر می شوند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، بثورات مخملک به برجستگی های کوچک برآمده شبیه است که سبب می شود پوست بیمار مانند سنباده زبر شود. بثورات از روی سینه و شکم شروع و بعد پخش می شوند.

منبع: