چه غذاهایی موجب تحریک میگرن می شود؟

به گزارش طب اصیل لرستان یک متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: بسیاری از افراد که سابقه دردهای میگرنی دارند میتوانند با دقت بیشتر به غذاهایی که می خورند رابطه ای بین نوع غذا و عادات تغذیه ای با میگرن را بیابند.
علی داوری در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: شاید باورنکنید ولی غذاهای مانده در یخچال، برخی از انواع پنیرها کافئین از ازجمله مواد غذایی هستند که موجب تحریک درد میگرنی می کند.
وی با اشاره به اینکه گاهی گرسنگی و قطع یک وعده غذایی ممکنست موجب یک حمله میگرنی شود، عنوان کرد: آنهایی که عادت به مصرف قهوه و شکلات دارند باید بدانند کم کردن یا اضافه کردن مقدار آنها نیز ممکنست موجب اغاز حمله شود.
داوری عنوان کرد: غذاهای حاوی تیرامین که یک آمین است و در بیشتر غذاها وجود دارد خود موجب شروع حمله می شود.
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: وقتی پروتئین ها یا اسیدهای آمینه می شکنند به تیرامین و تیراسین تبدیل می شوند که سبب گشادشدن عروق و شروع حمله می شوند.
وی افزود: گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ اگر به طور تخمیر شده، خشک شده، نمک سود شده و یا فرآوری شده مصرف شوند به سبب همین تیرامین در ایجاد حمله میگرنی مقصرند.
داوری اضافه کرد: همین طور جگرهای فرآوری شده، پنیرهای کهنه، پپرونی، انواع سوسیس و کالباس، سس های سالاد، سویا سس و کلیه محصولات تخمیری سویا، انواع ترشی ها و زیتون فرآوری شده و حتی آجیل های شور و مانده، سوپ های آماده، چیپس، ماهی دودی، خامه ترش، آناناس و کیوی، آسپارتام و شیرین کننده های مصنوعی جزو غذاهای هستند که سفارش شده مورد توجه قرار گرفته و کمتر مصرف شوند و یا برای بعضی ها که خودشان رابطه مثبتی بین مصرف آن و شروع حمله پیدا کردند مصرف نکنند.
این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر مصرف غذاهای تازه و دوری از غذاهای آماده در افراد میگرنی، عنوان کرد: رعایت تغذیه متعادل استفاده از انواع غذاهای خانگی که با مواد تازه تهیه شده اند و بدین سبب کمتر استفاده کردن از غذاهای مانده در یخچال پرهیز از غذاهای فراوری شده باید مورد توجه باشد.
وی افزود: نکته مهم دیگر این که افت میزان سروتونین یکی از دلیلهای حمله های میگرنی است، بدین سبب تمام عادات که ممکنست سروتونین را کم کند باید مورد توجه قرار گیرد مصرف منظم غذا، استفاده از میوه و سبزی کافی، دوری از استرس ها و تنش ها، پرهیز از حذف یک وعده غذا که سبب افت قند خون می شود باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: