درگفت وگو با طب اصیل اعلام شد آسترازنکا از چرخه تزریق خارج شد

طب اصیل: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به سرعت انتشار، علائم و شدت بیماری زایی سویه BA۵ امیکرون و همینطور تاریخ مصرف واکسن های کرونا، در عین حال تصریح کرد که واکسن آسترازنکا به علت منقضی شدن تاریخ مصرف موارد موجود در کشور، از چرخه مراکز بهداشتی و درمانی خارج شده است.
دکتر محمدرضا سهرابی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه در سه هفته اخیر تعداد موارد ابتلا، بستری و درمان سرپایی کرونا افزایش داشته و در بعضی از روزها به دو تا سه برابر هم رسیده است، اظهار نمود: این آمار نشان دهنده شروع موج هفتم کرونا است. سویه شایع این موج BA۵ است که در کشورهای دیگر BA۴ هم مشاهده شده که بطور قطع ایران هم از این سویه مصون نخواهد ماند.
از بین رفتن حس بویایی و چشایی در سویه جدید کروناوی ضمن اشاره به خصوصیات این سویه جدید، توضیح داد: این سویه یک بیماری شبیه به آنفلوانزا را بوجود می آورد که دوره کمون سه تا پنج روز دارد. همینطور اختلال بویایی و چشایی باردیگر به مجموعه علائم کرونا در این سویه جدید بازگشته است، در حالیکه در سویه امیکرون این علایم وجود نداشت.
دوره بیماری در سویه جدید امیکرونسهرابی با اشاره به اینکه دوره بیماری پنج تا شش روز و گاهی به ۱۰ روز هم به طول می انجامد، خاطرنشان کرد: خوش بختانه شدت بیماری در این سویه نسبت به سویه های قبلی خفیف تر است، اما نکته مهم شدت سرایت این سویه است که نسبت به سویه های قبل قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. در امیکرون یک نفر می توانست تا ۱۰ نفر، اما این سویه جدید یک نفر می تواند تا ۱۸ نفر را مبتلا کند.
سرعت انتشار BA۵ و نگرانی از بروز جهشی دیگروی این شدت سرایت را نگران کننده دانست و بیان نمود: وقتی گردش ویروس چنین سرعت بالایی دارد، مهم ترین نگرانی ما رخ دادن جهش دیگری است.
وی با تکیه بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون همه هموطنان ضد کرونا، اظهار داشت: تا کنون ۵۰ درصد مردم هنوز دز سوم را تزریق نکردند و کسانی که شش ماه از تزریق قبلی آنها گذشته است، می توانند دز بعدی را تزریق کنند. شاید بعضی از افراد با این ادعا که این سویه خفیف است، خویش را توجیه کنند و واکسن تزریق نکنند؛ اما باید بدانیم، با سرعت بالای گردش ویروس امکان رخ دادن جهش دیگر و شروع مجدد مشکلات، وجود دارد.
سهرابی درباره کارایی واکسن ها هم تصریح کرد: واکسن ها هنگام ورود به بازار چندین بار آزمایش می شوند، بنابراین کارایی و اثربخشی آنها مورد تایید است.
امکان ثبت واکسن تاریخ گذشته وجود نداردسهرابی ضمن اشاره به این که اگر تاریخ انقضای واکسن ها فرا رسیده باشد، به صورت اتوماتیک اصلا قابلیت ثبت در سامانه تی تک ندارند، اضافه کرد: سیستم تی تک بگونه ای تنظیم شده است که که اگر واکسنی منقضی شده باشد امکان ثبت آن نیست.
وی با اشاره به اینکه تاریخ انقضای واکسن ها یعنی آخرین تاریخ مصرفی که واکسن موثر و اثربخش است، با استناد به شواهد وزارت بهداشت اضافه کرد: واکسن ها پس از ورود به بازار مورد تست قرار می گیرند تا بررسی شود پایداری ماده موثره آنها چقدر است. تاریخ مصرف واکسن ها نه در ایران بلکه در کشورهای خارجی هم امکان دارد، تمدید شود؛ چون که هنوز واکسن پایدار بوده و تاثیرش را دارد.
آسترازنکا از چرخه مراکز بهداشتی خارج شدمعاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: در این خصوص جای نگرانی نیست؛ چونکه لابراتوار های وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی بر این قضیه نظارت کامل دارند تا واکسن ها تمام استانداردها را داشته باشند و کاری که سلامت شهروندان را به خطر اندازد، انجام نشود. همانطور که هم اکنون واکسن آسترازنکا از چرخه مراکز بهداشتی خارج شد. پس از منقضی شدن، آنها صورتجلسه شده و به روش های خاصی معدوم می شوند.
سویه های واکسن گریز امیکروناین پزشک ضمن اشاره به این که بعضی از سویه های کرونا بخصوص BA۴ و BA۵ واکسن گریز هستند، توضیح داد: این سویه ها سیستم ایمنی بدن و اثر واکسن را دور می زنند، اما نکته مهم این است که واکسن ها شاید از مبتلا شدن پیشگیری زیادی نکنند؛ یعنی به احتمال زیاد افراد مبتلا شوند، اما از بستری شدن و مرگ و میر بیشتر از ۸۰ درصد پیشگیری می کنند.
سهرابی با اشاره به اینکه البته عملکرد پیشگیری واکسن در مقابل سویه های جدید هم وجود دارد، گفت از طرفی ایمنی بدن امکان دارد پس از مدتی کاهش پیدا کند. ازاین رو دزهای یادآور واکسن کمک می کنند تا سیستم ایمنی بدن مجدد فعال شود و سطح آنتی بدن به حدی برسد تا مانع از ابتلای مجدد شود.
برقراری باردیگر محدودیت ها ضروری نیستمعاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به این که سیاستگذاری در زمینه لزوم برقراری محدودیت ها، برعهده ستاد کروناست، اظهار داشت: مشاهدات محیطی از آن حکایت می کند که فعلاً نیازی به برقراری قرنطینه و محدودیت های شدید نیست. هرچند افراد می توانند، با رعایت پروتکلهای بهداشتی و بهداشت فردی در کاهش موارد بیماری سهیم باشند. همینطور تجربه سایر کشورها نشان داده است که این سویه چندان شدید نشده که احتیاج به بازگرداندن محدودیت های شدید باشد؛ اما از آنجاییکه سویه های کرونا غیرقابل پیشبینی است، باید همواره محتاط باشیم.
اهمیت رعایت پروتکل ها و بخصوص پوشش ماسکسهرابی با اشاره به اینکه همه مردم در کنار واکسیناسیون حتما سایر پروتکلهای بهداشتی همچون ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، شست وشوی دستان و… بخصوص در زمان شروع موج جدید باید رعایت نمایند، خاطرنشان کرد: نباید منتظر نارنجی و قرمز شدن شهرها باشیم تا آن گاه پروتکل ها را رعایت نماییم. همه ما از هم اکنون باید پروتکل ها را رعایت نماییم تا در آینده به وضعیت نارنجی و قرمز گرفتار نشویم و آن وضعیت بحرانی پیش نیاید. بنابراین از مردم خواهشمندیم در فضای عمومی و سربسته مانند مترو، اتوبوس ها، پاساژها، مکان های عرضه دهنده خدمت و… حتما ماسک بزنند.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این که در سویه جدید کرونا، بیماری در اطفال بیشتر مشاهده شده است، اظهار داشت: بنابراین کودکان از اهمیت بالینی ویژه ای در این دوره برخوردار می باشند. با وجود این که دو سال از کرونا گذشته است، اما همچنان اطلاعات کافی از آن نداریم که در آینده عوارض بیماری چه خواهد بود. ازاین رو با جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری از عوارض بعدی آن پیشگیری خواهیم کرد.
علائم سرماخوردگی، کرونا تلقی می شوددکترای تخصصی پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه در شرایطی که اپیدمی کرونا وجود دارد، باید علائمی نظیر تب، آبرزش بینی و… را در خصوص آن گذاشت؛ مگر خلاف آن ثابت شود، اظهار داشت: در کرونا هم به همگان ثابت شد افرادی که دارای علایم سرماخوردگی بودند عموما کرونا داشتند. با عنایت به این که افراد تا حد ممکن بهداشت فردی و پروتکل ها را رعایت می کنند، در این زمان آمار مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفلوانزا به شدت کاسته شده است. ازاین رو با مشاهده علایم سرماخوردگی باید فرض را بر کرونا گذاشت و پنج تا هفت روز خویش را قرنطینه کنند تا بهبودی حاصل شود.
سهرابی در ادامه تصریح کرد: باید بدانیم که همه در مقابل سلامت یکدیگر مسئولیم و این عدم توجه به حق سایر شهروندان است که بیماری خویش را سرماخوردگی دانسته، پروتکل ها را رعایت نکنیم ودیگران را آلوده نماییم. البته اگر آن شخص آلوده شده از قبل بیماری زمینه ای هم داشته باشد، باعث عوارض بدتر و شدیدتر کرونا در او خواهد شد.