زنان و مردان سالانه چند بار می توانند خون اهدا کنند؟

به گزارش طب اصیل سرپرست دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال کشور، ضمن اشاره به اهدای خون زنان و مردان، اظهار داشت: اهدای کننده مستمر به کسی گفته می شود که در ۱۲ ماه حداقل ۲ بار خون اهدا کرده باشند و این افراد در تأمین خون سالم و کافی نقش موثری دارند.
مژده نخلستانی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به ۹ مرداد سال روز گرامی داشت تاسیس سازمان انتقال خون کشور و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع)، اظهار نمود: سازمان انتقال خون ایران در اهدای خون صد درصد داوطلبانه در کشورهای منطقه پیشرو است، که این موفقیت مرهون فرهنگ ایثار در میان اهداکنندگان و تلاش همکاران سازمان انتقال خون در سرتاسر کشور است.
سرپرست دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال کشور با ابراز خرسندی از حس انسان دوستانه ایرانی ها در امر اهدای خون، اظهار داشت: خوشبختانه ایرانی ها در همه نوع اقشاری داوطلب اهدای خون هستند و در این امر مشارکت بسیار خوبی دارند. اهدا کنندگان مرد در این خصوص پیشگام هستند و امید است تا بانوان هم در این امر مشارکت بیشتری داشته باشند.
وی ضمن اشاره به دانشجویان بعنوان یکی از اقشار مهم در اهدای خون، اظهار داشت: دانشجویان مثل همیشه در روزهای پاندمی ویروس کرونا با اهدای خون و برگزاری پویش های دانشجویی برای حفظ ذخائر خونی گام مهمی برداشتند. همینطور آنها نقش به سزایی در امر فرهنگ سازی برای ترویج اهدا خون آگاهانه برای تأمین خون سالم برای بیماران یارای سازمان انتقال خون بوده اند.
نخلستانی در ادمه در مورد استقبال و خرسندی از استقبال دانشجویان در امر اهدا خون خاطرنشان کرد: با عنایت به افزایش سن اهداکنندگان مستمر خون، اهداکنندگان دانشجو که نماینده قشر جوان این نسل هستند؛ می توانند بعنوان اهداکنندگان خون، سالیان سال در چرخه اهدا خون بعنوان اهداکنندگان مستمر بمانند.
او همینطور با تشکر از سازمان دانشجویان جهاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که روز گذشته – ۸ مرداد در مزکر انتقال خون تهران حضور پیدا کردند، اظهار داشت: دانشجویان با اهدای خون و حضور خود جهت قدردانی از پرسنل اداره کل سبب دلگرمی همکاران ما شدند.
سرپرست دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال کشور در ادامه ضمن اشاره به این که اهدای کننده مستمر به کسی گفته می شود که در دوازده ماه حداقل ۲ بار خون اهدا کرده باشد، خاطرنشان کرد: چونکه آنها در تأمین خون سالم و کافی نقش موثری دارند. عامل های سلامت این افراد به صورت مرتب بررسی می شود. آنها بایدها و نبایدهای رفتاری را به خوبی می دانند، که چه رفتاری برای سلامت خون شان مضرر است و… همینطور با آموزش های پیش از اهدا و هم مراقبت های پس از اهدا آشنایی دارند و این خود کمک بسیاری به سازمان انتقال خون می کند.
وی تصریح کرد: بانوان تا ۳ بار و آقایان تا ۴ بار در سال مجاز به اهدای خون هستند.
نخلستانی با یادآوری این که افراد ۱۶ تا ۱۸ سال حتما باید با رضایت سرپرست قانونی و هم با کارت شناسایی عکس دار جهت اهدای خون رجوع کنند، خاطرنشان کرد: افراد پس از حضور در پایگاه انتقال خون توسط پزشک معاینه شده و در صورت تایید پزشک اهدای خون انجام می شود.
ایشان در ادامه اضافه کرد: افراد ۱۸ تا ۶۵ سال با داشتن کارت ملی و بعد از ویزیت پزشک می توانند خون اهدا کنند.
نخلستانی ضمن اشاره به روش های جدید جراحی، سالمندی جمعیت و نداشتن هیچ جایگزینی برای خون خاطرشان کرد: احتیاج به خون همیشگی است و اهدا خون نماد با شکوه ایثار است.

منبع: