زیرساخت های بهداشت و درمان کرمان در انتظار حمایت

طب اصیل: ایرنا- تکمیل و بازسازی چندین بیمارستان ناتمام و فرسوده، تقویت زیرساخت ها از تجهیزات تا نیروی انسانی و رفع خلاءهای بهداشت و درمان استان کرمان همچون موارد مهمی است که انتظار می رود در مسافرت هیات دولت مورد توجه ویژه قرار گیرد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا سخن از نارسایی های حوزه بهداشت و درمان در استان پهناور کرمان درحالی است که چهار دانشگاه علوم پزشکی و یک دانشکده در این استان مستقر هستند و خدمات رسانی به نقاط مختلف در مرکز، شمال، جنوب و شرق استان را انجام می دهند و باوجود این ساختارها میزان مراجعه بیماران اهل استان کرمان به دیگر استانهای همجوار به نسبت قابل تامل ارزیابی می شود.
این وضعیت را باید گذاشت در کنار ضعف های ساختاری به ویژه در جنوب و شرق استان که باوجود همه اقدامات انجام شده طی سالهای اخیر، همچنان نیازمند تقویت هستند؛ قسمتی از مشکلات به کمبود ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی برمی گردد و بخشی نیز در قالب سیاست ها و برنامه های دولتی قابل پیگیری هستند.
حوزه بهداشت و درمان در کرمان مثل بسیاری از نقاط کشورمان طی سالیان اخیر مسیر پرفراز و نشیبی را برای رسیدن به سطح مطلوب ارائه خدمات به مردم طی کرده است. مسیری که باوجود همه نقاط قوت موجود و ظرفیت هایی که می تواند به بحث گردشگری سلامت نیز کمک نماید، هنوز با استانداردهای جهانی و منطقه ای فاصله دارد و از خلاءهای مختلفی رنج می برد.
به گفته کارشناسان خلاءهای موجود در زمینه بهداشت و درمان کرمان بخشی به تجهیزات برمی گردد و بخشی به زیرساخت ها و مشکلاتی مانند کمبود و نبود نیروی انسانی متخصص در سراسر استان است. مسئولان می گویند قسمتی از مشکلات نیز جنبه کشوری دارد اما نکته مهم این که بیشتر این خلاءها به کمبود اعتبارات منتهی می شوند.
در عین حال در آستانه سفر استانی دولت سیزدهم به دیار کریمان، انتظارات از ا ین سفر برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان بالاست و توقع می رود که شاهد زمینه سازی های مناسب برای حل این مشکلات باشیم تا هم این استان بتواند میزبان خوبی برای بیماران برخی استانهای همجوار باشد و هم مراجعه بیماران استان به دیگر استانها کم شود.
بهداشت و درمان در مجموعه علوم پزشکی کرمان
باتوجه به این که خدمات رسانی به نقاط مختلف استان بوسیله دانشگاه های علوم پزشکی مجزا انجام می شود، بررسی هرکدام از این بخش ها در استان می توانند گره گشا و زمینه ساز حل موانع این بخش باشد.

کمبود تجهیزات
تجهیزات پزشکی بخش مهمی از الزامات بیمارستان های مدرن و کارآمد هستند و بگفته کارشناسان یک سوم تا نیمی از کل هزینه های هر بیمارستان به تهیه این تجهیزات اختصاص دارد. تجهیزاتی که گاهی در مواردی خارجی هستند و کشور به سبب تحریم و موضوعات تامین ارزی خیلی سخت می تواند آنها را تهیه نماید.
بیمارستان های کرمان هم از موضوع کمبود تجهیزات در این شرایط تحریمی رنج می برند رنج هایی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آن می گوید: مشکلات در خرید مستقیم و پرداخت بعضی تجهیزات باتوجه به موضوع تحریم ها در تمام بخش های کشور به ویژه بخش پزشکی وجود دارد.
مهدی احمدی نژاد به اشارات ضدو نقیض غربی ها در خصوص تحریم نبودن داروها اصرار کرد و افزود: با وجود این که غربی ها اعلام می کنند بحث دارو و تجهیزات را جزو تحریم ها قرار نمی دهند اما این مساله به ویژه در مورد تجهیزات حوزه رادیولوژی و موضوعات مربوط به پزشکی هسته ای اتفاق افتاده است.
گلایه متولیان از رشد نامتناسب تعرفه ها با تورم

تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی نیز از موضوعات مهم بخش سلامت از نظر نوع خدمات، میزان و نحوه پوشش، گسیل منابع به این بخش، تنظیم درآمد و پرداخت های صندوق های بیمه ای است.
تعرفه های حوزه بهداشت و درمان اگر نتواند با هزینه های واقعی مراکز تشخیص و درمانی همسو باشد آنها را با مشکلات مالی عدیده ای روبه رو خواهدنمود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این که درآمد مراکز درمانی بر طبق این تعرفه های پزشکی است اضافه کرد: در سالهای اخیر با وجود تورم تعرفه های پزشکی رشد معقولی نداشته است و امسال تنها ۱۵ درصد بالا رفته درحالی که تورم بر طبق نرخ مصوب ۵۷ درصد افزایش را نشان میدهد.
احمدی نژاد اشاره کرد: با این رویه عدم تناسب میان تعرفه های پزشکی و تورم موجود مراکز درمانی قدرت مقابله با افزایش نرخها و تورم را نخواهند داشت و در تامین هزینه هایشان به مشکل برمی خورند.
علوم پزشکی و سازمان های بیمه گر

تقریبا بیشتر بیمارستان های کشـور با بیمه های پایه طرف قرارداد هستند. در حقیقت بیمارستان قسمتی از هزینه ای را که برای درمان بیمار تقبل می کند از خود بیمار و بقیه را با ارسال صورتحساب از سازمان بیمه گر دریافت می کند و این سازمان ها مسئولیت پرداخت قسمتی از هزینه هـای درمانی را بر عهده دارند. اما گاهی پیش می آید که سازمان های بیمه گر در پرداخت هزینه های درمانی وقفه های گاها طولانی مدت دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این که موضوع طلب از سازمان های بیمه گر قسمتی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان این استان است، اضافه کرد: موضوع طلب علوم پزشکی از سازمان های بیمه گر خصوصاً تامین اجتماعی مشکل دیگر ماست که اگر حل شود کمک کننده خواهد بود.
وی با اشاره به این که ظاهرا تامین اجتماعی از دولت طلب دارد ولی به مراکز درمانی استان نیز مبلغ بدهی بسیار زیادی باید بدهد افزود: قانون گذار برای تامین اجتماعی حقی را قائل شده است که اگر از جایی طلب داشته باشد می تواند مبادرت به مسدود کردن حساب های آن مرکز کند کما این که در مواردی هم این اقدام را درباره بیمارستان های ما انجام داده است.
احمدی نژاد اضافه کرد: ولی ما در مقابل آنها به مانند تامین اجتماعی حق مسدود کردن حسابی را در قبال طلب هایمان نداریم و این مساله از پایه غلط است برای اینکه مراکز درمانی در این حالت به شدت لطمه می بینند.
وی اشاره کرد: ما میلیاردها تومان از تامین اجتماعی طلبکار هستیم اما هیچ اقدامی نمی توانیم انجام دهیم و اساسا این یک طرفه کار کردن به سیستم بهداشت و درمان لطمه می زند.
نبود پشتیبانی از اعضای هیات علمی مجموعه های دانشگاهی

به گفته کارشناسان اعضای هیأت علمی می توانند در ایجاد بستر مناسب برای تربیت نسلی پاسخگو و متخصص در زمینه علوم پزشکی موثر باشند نسلی که بتواند در برهه های مختلف نقش خودرا بخوبی ایفا و به سلامت شهروندان کمک کنند. اما مسئولان حوزه بهداشت و درمان معتقدند زمانی اعضای هیات علمی در تربیت نسل متخصص موثرند که تحت حمایت باشند و مالیات های سختگیرانه آنها را از حوزه آموزش فراری ندهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان دراین زمینه اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات در موضوع دانشگاه های علوم پزشکی نبود پشتیبانی از اعضای هیات علمی است. متاسفانه در سالهای اخیر روند بسیار بدی در این مساله طی شده به گونه ای که اعضای هیات علمی را از دست می دهیم و علاقه به سمت هیات علمی شدن در زمینه علوم پزشکی درحال کاهش است.
وی با تاکید بر این که موضوع خروج اعضای هیات علمی در سالهای اخیر بالاست افزود: در دولت بتازگی سقف پرداختی های اعضای هیات علمی مقداری بالا رفته اما مالیات ۳۵ درصدی همچنان برقرار و غیرمنصفانه است و از هیچ قشر دیگری به ۲ روش(پلکانی و مالیات ۳۵ درصدی) مالیات دریافت نمی گردد.
بیمارستان های نیازمند بازسازی

کرمان هم از بیمارستان های ناایمن و فرسوده بی نصیب نیست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این که از چهار بیمارستان دانشگاهی شهر کرمان سه مورد فرسوده است اظهار داشت: بیمارستان های شفا، افضلی پور و شهید بهشتی کاملا فرسوده می باشند و نیاز به بازسازی دارند.
وی اضافه کرد: شهرهای مجاور شهر کرمان مثل بم، جیرفت، شهربابک و کهنوج نیز مشکل بیمارستان های فرسوده را دارند و نیازمند تاسیس بیمارستان های نوساز هستند.
احمدی نژاد با اشاره به طرح ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی شفا در شهر کرمان اشاره کرد: بیش از دو سوم پول ساخت این بیمارستان از تهاتر زمینهای دانشگاه فراهم خواهد شد اما برای شروع پروژه به پول نقد نیاز است که از طرف دولت می تواند تامین گردد.
وی افزود: اگر بیمارستان شفای شهر کرمان با ظرفیت ۷۰۰ تخت ساخته شود می توان گفت خیلی از مشکلات این شهر و شهرستان های اطراف حل می شود
بهداشت و درمان در جنوب استان
بخش مهم موفقیت سیستم سلامت به پوشش و کیفیت خدمات ارائه شده به مردم بستگی دارد؛ خدماتی که در سراسر کشور باید بصورت برابر تقسیم شوند تا سرانه بهداشت و درمان با شاخص ها و استاندارها هماهنگ باشد اما آنچه در جنوب استان کرمان باتوجه به محرومیت ها و مهاجرت های درمانی مردم به سایر مناطق می بینیم همگی شاهدی بر کمبودها و نبود برابری در خدمات سیستم سلامت به مردم این مناطق محروم است؛ مردمی که انتظار دارند در مسافرت رئیس جمهور به مسائل و مشکلاتشان توجه ویژه شود.
تکمیل بیمارستان های جیرفت و عنبرآباد
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به کمبودهای بخش درمان این دانشگاه اشاره نمود و اضافه کرد: این دانشگاه در بخش درمان نیازمند اعتبار برای تکمیل بیمارستان های جیرفت و عنبرآباد است.
علی اصغر خیرخواه افزود: همین طور باتوجه به جمعیت جنوب کرمان نیازمند افزایش تعداد تخت های بیمارستانی هستیم.
وی به مشکلات حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز اشاره و بیان کرد: کمبود خوابگاه های دانشجویی بر طبق تعداد دانشجویان، تکمیل خوابگاه در دست ساخت، ساخت دانشکده پزشکی و پیراپزشکی و فضای ورزشی و فرهنگی همچون کمبودهای این بخش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اشاره کرد: اختصاص اعتبار مالی برای مبارزه با بیماریهای بهداشتی باتوجه به هم مرزی با استان مرزی سیستان بلوچستان و تجهیز و نوسازی خانه های بهداشت از درخواست های حوزه بهداشتی جنوب استان است.
بهداشت و درمان غرب استان
شهرهای تابعه سیرجان نیز باتوجه به قرار گرفتن بر سر بزرگراه های چند استان و خاصیت های تجاری، معدنی و کشاورزی که دارند از موقعیت خاصی در استان کرمان برخوردارند؛ موقعیتی که در صورت داشتن وضعیت بهداشت و درمان مناسب می تواند به بهبود جایگاه تجاری و گردشگری منطقه کمک نماید و خود عاملی در جذب گردشگران سلامت به این مناطق باشد.
ساخت بیمارستانی ۱۲۸ تختخوابی سیرجان
رییس دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز به مطالبی مثل ساخت بیمارستان ۱۲۸ تختخوابی، ساخت پردیس دانشگاهی به سبب نبود فضای فیزیکی مناسب آموزشی، اداری و خوابگاهی و جذب اعضای هیات علمی مورد نیاز اشاره نمود.
غلام عباس محمدی اضافه کرد: بروزرسانی سیستم نقلیه دانشگاه به خصوص معاونت بهداشتی باهدف دسترسی به مناطق سخت گذر، تامین مالی ساخت زیرساخت های آموزشی شدن بیمارستان امام رضا (ع)، ساخت پایگاه اورژانس هوایی و مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز حوادث، ساخت انبار دارویی، انبار بحران و راهبردی، تکمیل کلینیک تخصصی سلامت، ساخت مرکز جامع (آزمایشگاه مشاوره پیش از ازدواج)، ساخت پانسیون پزشکان مقیم بیمارستان امام رضا (ع) و تبدیل وضعیت دانشکده علوم پزشکی سیرجان به دانشگاه علوم پزشکی باتوجه به داشتن شرایط لازم دراین زمینه را از دیگر نیازهای این دانشکده برشمرد.
مقاوم سازی بیمارستان علی ابن ابیطالب رفسنجان
رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در شمال غرب استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نیازهای حوزه بهداشت و درمان این شهرستان اشاره نمود و اظهار داشت: طرح مقاوم سازی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) با پنج هزار مترمربع زیربنا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اعتبار هزینه شده از محل کمک های مردمی برای این طرح پنج میلیارد تومان بوده و برای تکمیل این بیمارستان دولتی قدیمی ۲۵ میلیارد تومان نیاز است.
دکتر وحید محمدی شاهرخی افزود: تکمیل بخش آنکولوژی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان با زیربنای یکهزار و ۴۰۰ مترمربع دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و به ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی بیان کرد: طرح اتاق عمل ها هم با زیربنای یکهزار و ۷۰۰ مترمربع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا حالا ۵۳ میلیاردریال توسط کمک های مردمی برای آن هزینه شده و ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اشاره کرد: بخش بستری زنان بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) نیز با زیربنای یکهزار و ۸۰۰ مترمربع ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اجرای این طرح ۹ میلیارد تومان از کمک های مردمی هزینه شده و چهار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است.
وی اظهار داشت: برای اجرای اورژانس زنان این بیمارستان با زیربنای یکهزار مترمربع که ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا حالا ۱۵ میلیاردریال کمک های مردمی جمع شده اما ۱۵۰ میلیاردریال نیاز دارد تا تکمیل شود و طبقه فوقانی بخش دیالیز (پانسیون پرستاری) هم تا حالا ۱۵ میلیاردریال هزینه شده و نیاز به اعتبار تکمیلی دارد.
محمدی اضافه کرد: ۲ طرح اصلاح سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) و مخازن آب شرب تعریف شده هستند و برای اجرای آنها در مجموع ۸۵ میلیاردریال اعتبار نیاز است.
بیمارستان امام حسین(ع) و دیگر نیازها
وی اشاره کرد: ما بیمارستان ۱۰۶ تختخوابی امام حسین (ع) را در زیربنای ۱۰ هزار مترمربع درحال اجرا داریم که از ۶۰ درصد پیشرفت برخوردار، پنج میلیارد تومان کمک دولتی به آن تزریق شده و ۲هزار میلیاردریال برای تکمیل آن نیاز است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: سالن ورزشی این دانشگاه به متراژ سه هزار مترمربع هم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۳۰ میلیاردریال کمک دولتی به آن تزریق شده و برای تکمیل ۳۵۰ میلیاردریال نیاز دارد. البته برای راه اندازی ساختمان ستاد ادارات مرکزی هم با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی یکهزار میلیاردریال دیگر برای تکمیل آن نیاز است.
وی با اشاره به این که ساخت دانشکده پیراپزشکی با پنج هزار مترمربع ۷۵ میلیاردریال اعتبار نیاز دارد اظهار داشت: ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی ولیعصر(ع) شهرستان انار هم با زیربنای سه هزارو ۵۰۰ متر ۳۰۰ میلیاردریال اعتبار نیازمند است.
بهداشت و درمان شرق استان
مجاورت جنوب شرق استان با استان هایی چون سیستان و بلوچستان که آمار بالایی از مهاجران درمانی به سایر نقاط کشور دارند خود می تواند عامل مهمی برای توجه به وضعیت بهداشت و درمان این منطقه باشد تا علاوه بر رفع نیاز اهالی و خلاءهای حوزه بهداشتی در این مناطق به بهبود جایگاه مهاجرپذیری سلامت شرق استان نیز کمک نماید.
بم نیازمند تکمیل بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ساخت بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی را از اولویت های مهم این شهرستان در مسافرت رئیس جمهور دانست و اظهارداشت: قرار بوده این بیمارستان به عنوان جایگزین بیمارستان امام خمینی (ره) که در زلزله ۸۲ تخریب شد ساخته شود اما متاسفانه هنوز تکمیل نشده و به اعتبار زیادی نیاز دارد.
دکتر مازیار اویسی با اشاره به این که در چهار شهرستان شرقی کرمان تنها یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی پاستور بم درحال ارائه خدمات به این شهرستان هاست اضافه کرد: در استان مصوب شده که این پروژه جزو پروژه های سفر رئیس جمهور باشد اما به سبب این که زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در پایتخت به تصویب نرسیده است.
وی با اعلان اینکه طی رایزنی استاندار کرمان قرار شد پروژه بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی بم در مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گیرد افزود: واقع شدن بم در راه ترانزیتی جنوب شرق کشور و همین طور قرار گرفتن در راه استانهای شرقی کشور مشکلات زیادی را به وجود آورده که نیاز به تسریع در تعیین تکلیف و ساخت این بیمارستان دیده می شود.
اویسی اشاره کرد: این پروژه در سالهای قبل به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت و الان با وجود تورم های پیش آمده حتما اعتبار بیشتری نیاز دارد.

اخبار در رابطه با سفر استانی دولت سیزدهم به استان کرمان را بوسیله پرونده ذیل دنبال کنید:
دیار کریمان میزبان سی و یکمین سفر استانی رئیس جمهور
منبع: