اعضای بدن یک جوان مرگ مغزی قمی اهدا شد

به گزارش طب اصیل، قم کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: اعضای بدن جوان ناکام شادروان امید فرسود، ۲۳ ساله که به سبب تصادف با موتور گرفتار ضربه مغزی شده بود، به بیماران نیازمند اهدا شد.

ولی الله صمدی کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم امروز بیست و سوم مردادماه طی سخنانی درباب اهدای عضو جوان ۲۳ ساله، اضافه کرد: به سبب شدت حادثه و خونریزی شدید مغزی، وی گرفتار مرگ مغزی شد که با رضایت خانواده نوع دوستش، اعضای حیاتی این جوان به چندین بیمار بدحال زندگی و امید باردیگر بخشید.

وی با اشاره به اینکه امکان برگشت به زندگی باردیگر برای بیمار مغزی وجود ندارد، اظهار داشت: متاسفانه به سبب بی اطلاعی خانواده ها با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی، این بیماران فوت می کنند و به مرحله پیوند اعضا نمی رسند.

صمدی افزود: می توان پیش از فوت بیمار مرگ مغزی، ارگان های حیاتی وی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه ها و روده را اهدا نمود و تا ۴۸ ساعت بعد از فوت نیز نسوج و بافت ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه های قلب قابلیت اهدا دارد.

کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم، بیان کرد: هر اهداکننده می تواند با اهدای اعضایی همچون قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی افزود: همین طور هر اهداکننده می تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

صمدی اشاره کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می شود، می توان بیمار را با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در طول این مدت ارگان های حیاتی زیست پذیری خودرا از دست می دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان ها ضعیف می شود.

منبع: