رییس موسسه رازی: این سبک واکسن فروختن فقط ضرر است

به گزارش طب اصیل، البرز رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: امروز هر واکسن فلج اطفال حدود هزار و ۸۰ تومان به فروش می رسد در صورتیکه برای موسسه رازی حدود ۳۴۰۰ تومان هزینه دارد و این مختص واکسن فلج اطفال نیست و سایر فرآورده ها هم همین وضعیت را دارد.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، علی اسحاقی روز یکشنبه ۱۷ مهرماه در حاشیه بازدید امام جمعه کرج از موسسه رازی گفت: موسسه رازی در دو بخش تحقیقات و تولید واکسن در حوزه دامپزشکی و همچنین تولید واکسن و سرم در حوزه بیماریهای انسانی فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید واکسن در حوزه دامپزشکی بیشترین تمرکز بر تولید واکسن های مربوط به بیماری مشترک انسان و دام است، توضیح داد: هدف از تولید واکسن پیش گیری از شیوع بیماریهای است که ممکنست دام، طیور و انسان ها را درگیر کند.

اسحاقی توضیح داد: بحثی در مورد این موسسه وجود دارد که می گویند رازی اجازه نمی دهد فعالیت شرکت های تولید واکسن در کشور قوت بگیرد این مساله درست نیست و اهتمام داریم در چهارچوبی مشخص دانش خودرا منتقل نماییم.

وی ادامه افزود: از فرآیند تولید یک واکسن تا عرضه آن به بازار بین ۵۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد دلار هزینه دارد که تامین آن از عهده اغلب شرکت های خصوصی بر نمی آید.

این مسئول گفت: اینکه موسسه رازی امکان تولیدی واکسنی مثل کرونا را دارد به عقبه و گذشته حدود ۱۰۰ ساله ای که دارد مربوط می شود.

اسحاقی با گلایه از لطمه ناشی از سرقت تکنولوژی توضیح داد: هر چند هیچ یک از همکاران ما از ته قلب نمی خواهند از موسسه خارج شوند ولی وقتی در فضایی دیگر درآمد بیشتری دارند نمی توان انتظار دیگری داشت.

رییس موسسه رازی افزود: اگر ساز وکاری ایجاد شود که همکاران از سود حاصل از فروش فرآورده ها سودی کسب کنند این مشکل برطرف می شود.

وی همچنین با اشاره به زیرساخت های فرسوده موسسه رازی اضافه کرد: برخی از زیرساخت های این موسسه مربوط به ۷۰ سال پیش است و به جهت این که بتوانیم برای صادرات رقابت نماییم باید این زیرساخت ها را استاندارد نماییم.

اسحاقی گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۵ درصد بودجه موسسه رازی را دولت تامین می کرد ولی این رقم امسال به ۷ درصد رسیده و در این شرایط چطور میتوان انتظار داشت که زیرساخت ها بهبود یابد؟

وی گفت: در این شرایط ما هرچه اهتمام می نماییم با فروش تولیدات منابعی برای بهبود زیرساخت ها تامین نماییم، به جهت افزایش هزینه ها عملی نمی گردد.

وی اضافه کرد: متاسفانه دولت به شعار خود درباب پشتیبانی از موسسه ای مثل رازی عمل نمی کند و وقتی تنها ۷ درصد از بودجه آن را تامین می کند معنایی جز این که موسسه رازی خودگردان است نمی دهد.

به گفته این مسئول به قیمت نخریدن فرآورده ها هم یکی دیگر از مشکلات موسسه رازی است. سال قبل فروش ما حدود ۷۰ میلیون دلار بوده این در حالیست که اگر قرار بود آنها را وارد کنند باید ۵۰۰ میلیون دلار بپردازد و اساسا این اختلاف لطمه زا خواهد بود.

اسحاقی توضیح داد: امروز هر واکسن فلج اطفال حدود هزار و ۸۰ تومان به فروش می رسد در صورتی که برای موسسه رازی حدود ۳۴۰۰ تومان هزینه دارد و این مختص واکسن فلج اطفال نیست و سایر فرآورده ها هم همین وضعیت را دارد.

وی اشاره کرد: امروز فقط لیبل تغییر دمایی که روی واکسن فلج اطفال درج می شود حدود ۱۲۰۰ تومان قیمت دارد و این سبک واکسن فروختن فقط ضرر است.

وی افزود: اساسا اگر این مشکلات طی دهه گذشته روی هم انباشته نمی شد امروز موسسه رازی به یکی از قطب های تولید واکسن دنیا تبدیل گشته بود.