در گفت وگو با طب اصیل تشریح شد کرونا فعلا خفیف اما بسیار مسری است

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت کووید ۱۹در کشور و احتمال همزمانی شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزا در پاییز و زمستان، اظهار داشت: باید بدانیم که به هر حال این ویروس ها وجود دارند و یکسری رعایت ها باید انجام و تبدیل به فرهنگ عامه شود که البته تا حدی این اتفاق افتاده است.

دکتر حمید عمادی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی وضعیت کرونا در کشور و همین طور احتمال طغیان همزمان کرونا و آنفلوآنزا در فصل سرما، اظهار داشت: باید توجه کرد که برخلاف تصور عمومی بیماری کووید ۱۹ تمام نشده است، بلکه بصورت خفیفی درآمده که بسیار هم مسری است. به این معنا که هم اکنون با یک بیماری بسیار خفیف، اما در عین حال بسیار بسیار مسری مانند سرماخوردگی مواجهیم. بدین سبب ویروس در سیر خودش تکامل یافت و هرچه گذشت بیماری ناشی از کرونا خفیف تر اما مسری تر شد.

وی با اعلان اینکه بدین سبب هم اکنون میزان سرایت پذیری کرونا خیلی بیشتر است، اما بیماری خفیف است و میزبانش را نمی کشد، اظهار داشت: هم اکنون کووید ۱۹ به این صورت ادامه حیات می دهد. باید توجه کرد که ممکنست ویروس باردیگر جهش هایی پیدا کند که بیماری زایی آن و کشندگی اش بیشتر شود و این احتمال وجود دارد. برای اینکه بیماری تمام نشده و ما همیشه با این خطر مواجهیم که با عود کووید روبرو شویم.

عمادی افزود: از طرفی هر ساله با شروع فصل سرما، تعداد زیادی بیماریهای تنفسی شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و… داشتیم. طی دو سه سال قبل مردم به سبب ترس از کووید ۱۹ رعایت کرده و ماسک می زدند و در نتیجه عفونت های تنفسی همچون آنفلوآنزا شایع نشد، اما امسال که تقریباً مردم ماسک هایشان را برداشتند و ملاحظاتی که طی یکی دو سال قبل بود، کمتر شده، طبیعتا انتظار می رود که عفونت های تنفسی دیگر همچون آنفلوآنزا را هم داشته باشیم.

وی با اعلان اینکه بدین سبب در پاییز و زمستان امسال با دو احتمال مواجهیم، اظهار داشت: هم احتمال دارد که آنفلوآنزا شایع شود و هم احتمال دارد که کووید باردیگر جهش پیدا کند و در عین حال ممکنست این دو احتمال بصورت همزمان بوده و همزمانی این دو ویروس را داشته باشیم. هرچند که واقعا امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد، اما از نظر آمار و احتمال، احتمال آن وجود دارد.

عمادی با اشاره به اقداماتی که باید در این شرایط و برای پیش گیری از مبتلاشدن به کووید و آنفلوآنزا صورت گیرد، اظهار داشت: یک زمانی برای کووید هیچ واکسنی نداشتیم. البته واکسن هایی هم که حالا در دنیا وجود دارد، به خوبی اُمیکرون را پوشش نمی دهد و اُمیکرون مقدار زیادی خاصیت واکسن گریزی هم دارد. با اینحال بهتر است که مردم واکسن های یادآور کووید را تزریق کنند. برای اینکه ممکنست سوش جدیدی پدید آید که واکسن روی آن اثرگذار باشد.

وی با اعلان اینکه در عین حال واکسن آنفلوآنزا هم در بازار است و مردم می توانند آنرا تهیه کنند، اظهار داشت: خصوصاً افراد در معرض خطر که بیماری آنفلوآنزا در آنها می تواند شدید و کشنده باشد، باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. افرادی مانند مبتلایان به بیماریهای زمینه ای، سالمندان، افراد مبتلا به نقص ایمنی، بیماری قلبی، کلیوی و… واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

عمادی با اعلان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا بهتر است بصورت همزمان انجام نشود، اظهار داشت: البته می توان هر دو را در یک روز هم تزریق کرد، اما باید در دو دست مختلف باشد. البته بهتر است که بصورت همزمان در یک روز تزریق نشود و دو هفته فاصله زمانی بین تزریق آنها وجود داشته باشد.
وی درباره ی سفارش هایش به مدارس و دانشگاه ها، اظهار داشت: باید توجه کرد که پس از شیوع ویروس کرونا در جهان فرهنگ مردم مقداری ارتقاء یافت و فکر می کنم کووید ۱۹ چه باشد و چه نباشد، رعایت های بهداشتی مربوط به بهداشت تنفسی از طرف مردم رعایت خواهد شد. در مدارس و دانشگاه ها هم کماکان باید این رعایت ها صورت گیرد. اگر ماسک بزنند، بسیار عالی است. در خیلی از کشورهای دنیا مردم در جاهای شلوغی مانند مترو این فرهنگ را پیدا کردند که بهتر است ماسک بزنند. بسیاری از این موارد می تواند جزئی از فرهنگ عامه باشد؛ بطورمثال روبوسی نکنند، خلط را روی زمین نیندازند، در جاهای شلوغ ماسک بزنند و… در عین حال هم شاید لازم نباشد که با آن شدت و حدت قبل بحث فاصله گذاری و… را رعایت نماییم، اما باید بدانیم که این ویروس ها وجود دارند و یکسری رعایت ها باید صورت گیرد.

منبع: