هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه سلامت برای خدمات ناباروری در ۶ ماهه سال جاری

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای خدمات ناباروری و قانون جوانی جمعیت در شش ماه اول سال هزینه شده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، مهدی رضایی اظهار داشت: هم اکنون ۶۳ قلم داروی تخصصی در درمان ناباروری و ۲۸ قلم ملزومات پزشکی که برای درمان ناباروری مورد نیاز است زیر پوشش بیمه ها قرار گرفته که با تجویز پزشکان متخصص در سقف تعیین شده پوشش بیمه ای دارند.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اضافه کرد: برای داروهای تخصصی با نظر متخصصان در وزارت بهداشت و انجمن های علمی سقف تجویز در نظر گرفته شده است و اگر درصورتیکه پزشکی بیشتر از سقف در نظر گرفته شده دارو را تجویز می کند، بیمه شده می تواند از خدمات پوشش بیمه ای با تایید پزشک استفاده نماید، بنابراین در چنین موارد خاصی با رفتن به ادارات بیمه ای افراد می توانند خارج از سقف تعیین شده هم از پوشش بیمه ای استفاده نمایند.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۰ مرکز، طرف قرارداد بیمه سلامت هستند، طبیعی است که مقرون به صرفه نیست که برای تایید موارد استثنایی کارشناس بیمه در محل حضور داشته باشد؛ ازاین رو موارد استثنا باید به ادارات کل بیمه ای رجوع کنند. اما میتوان برای مراکز خیلی شلوغ تمهیداتی در نظر گرفت.
رضایی ضمن اشاره به این که سیاست های کلی بیمه ها بر قواعد اقتصاد سلامت و هزینه اثربخشی استوار است، تصریح کرد: مکمل ها به صورت طبیعی جزو دارو محسوب نشده و تأثیر قطعی و تایید شده ای در درمان ندارند، بلکه مکمل تغذیه ای محسوب می شوند؛ اگر درصورتیکه نظر کارشناسی بر این باشد که تأثیر موثری در درمان دارند، بیمه ها می توانند در این خصوص تجدید نظر و ورود پیدا کنند.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از مراکز درمان ناباروری طرف قرارداد بیمه سلامت هستند، عنوان کرد: هم اکنون ۵۶ مرکز دولتی، ۴۴ مرکز خصوصی و حدود ۳۰ مرکز عمومی مستقل و غیر مستقل با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند که نسبت به سال قبل تعداد این مراکز افزوده شده است.
بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، وی اظهار داشت: روند پرداخت ها به مراکز بموقع بوده و مشکلی در اینباره وجود ندارد؛ طبق تعهدات ۹۰ درصد هزینه ها در بحث ناباروری پوشش داده می شود. تابحال در شش ماه ابتدای سال با اجرای قانون جوانی جمعیت بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای خدمات در ارتباط با ناباروری هزینه شده است.
رضایی افزود: تعرفه ها در شورایعالی بیمه تعریف شده و مصوب هیات وزیران است، امیدواریم در سال ۱۴۰۲ به دغدغه های ارائه دهندگان خدمت در این خصوص توجه گردد. خوشبختانه تعامل مثبتی میان مراکز ارائه دهنده خدمت و بیمه سلامت وجود دارد.

منبع: