انگیزه بیش از اندازه، دشمن تصمیم گیری

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، خراسان رضوی در حالت خوب یا بد، متمرکز یا حواس پرت، حالات درونی ما به صورت مستقیم بر ادراک و تصمیم گیری ما تأثیر می گذارد. در حالیکه نقش انگیزه در انجام وظایف رفتاری بیشتر از یک قرن است که با کمک کار روانشناسان رابرت یرکس و جان دیلیگام دادسون شناخته شده اما تأثیر دقیق آن بر مغز نامشخص است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، تعدادی از محققان دانشگاه ژنو سوئیس، با همکاری موسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان نشان داده اند چگونه انگیزه مدارهای عصبی مسئول ادراک حسی را پیش از تصمیم گیری در موش تغییر می دهد.

نتایج این تحقیق نشان میدهد چرا سطح انگیزه خیلی بالا یا خیلی پایین می تواند بر ادراک ما و در نتیجه انتخاب های ما اثر بگذارد. این نتایج چشم اندازهای جدیدی را در روش های یادگیری به وجود می آورد.

صبح زود سر کار رفتن یا انتخاب رستوران در وقت ناهار حاکی از آنست که خیلی از تصمیمات ما با انگیزه مانند کسب درآمد یا گرسنگی هم راه است. با اینحال تصمیم گیری پروسه پیچیده ای است که می تواند تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند محیط یا اشخاص دیگر و شرایط درونی مانند خلق وخوی، سطح توجه یا میزان انگیزه ما قرار گیرد.

در لابراتوار سامی البوستانی استادیار گروه علوم اعصاب پایه در دانشکده پزشکی ژنو درحال بررسی مدارهای عصبی درگیر در تصمیم گیری است. تحقیق اخیر با همکاری گروهی پروفسور کارل پترسن در موسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان انجام شد. لابراتوار وی نقش یک حالت درونی خاص یعنی انگیزه را در ادراک و تصمیم گیری مورد بررسی قرار داده است.

با کمک روانشناسان آمریکایی، رابرت یرکس و جان دیلیگام دادسون، بیش از یک قرن است که مشخص شده بین انگیزه و عملکرد رابطه ای وجود دارد. انگیزه خیلی زیاد یا بسیار کم برای عملکرد مضر است. با اینحال نحوه تاثیر این امر بر مدارهای عصبی ما نامشخص است.

سامی البوستانی توضیح می دهد: ما می خواستیم مشاهده نماییم که چگونه اطلاعات حسی منتقل شده توسط نورون ها در قشر مغز توسط میزان انگیزه تغییر می کند و تا چه حد می تواند بر یادگیری و عملکرد در یک کار تصمیم گیری تاثیر بگذارد.

گروه تحقیقاتی یک الگوی رفتاری را توسعه دادند که موش ها را در یک رژیم مصرف آب کنترل شده درگیر می کرد. آنان ابتدا این جوندگان را آموزش دادند که بوسیله ۲ سبیل A و B به محرک های لمسی پاسخ دهند و فقط با تحریک سبیل A یک دهانه برای به دست آوردن یک قطره آب را لیس بزنند. بعد از این آموزش، این موش ها بیشتر به تحریک سبیل A واکنش نشان دادند که توانایی آنها در تمایز بین این ۲ احساس را نشان داد.

در نهایت پژوهشگران این آزمایش ها را در سطوح کاهنده تشنگی انجام دادند تا انگیزه جوندگان برای مشارکت در کار را تغییر دهند.

پرانگیزگی اطلاعات حسی را مبهم می کند

جوندگان در حالت تشنگی شدید با انگیزه زیاد عملکرد ضعیفی داشتند. آنها بدون تمایز بین سبیل های تحریک شده فواره را لیس زدند. در مقابل در حالت تشنگی متوسط، انتخاب عمل آنها بهینه شد. آنها بیشتر هنگامی که سبیل A تحریک می شد، دهانه را می لیسیدند. در نهایت وقتی زیاد تشنه نبودند، باردیگر عملکردشان در انجام وظیفه کم شد.

محققان با مشاهده فعالیت تعداد نورون های مسئول تصمیم گیری ادراکی در این موش ها دریافتند که نورون های این مدارها، هنگام تحریک بیش از اندازه موش ها با سیگنال های الکتریکی پر می شود. برعکس در حالت کم انگیزگی سیگنال ها بسیار ضعیف بود.

جولیو ماتئوچی، همکار فوق دکتری در لابراتوار سامی البوستانی و محقق این تحقیق، می گوید: انگیزش بیش از اندازه منجر به تحریک قوی نورون های قشر مغز و موجب کاهش دقت در درک محرک های لمسی می شود. در مقابل در حالت کم انگیزگی، دقت اطلاعات حسی بازیابی شد اما قدرت سیگنال برای انتقال صحیح آن خیلی کم بود. در نتیجه درک محرک ها نیز مختل شد.

درک جدیدی از یادگیری

این نتایج چشم اندازهای جدیدی را به وجود می آورد. آنها یک مبنای عصبی احتمالی برای قانون یرکس دادسون فراهم می آورد.

کارل پترسن، استاد کامل موسسه ذهن مغز موسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان، دراین زمینه توضیح می دهد: این یافته ها نشان می دهند سطح انگیزه نه فقط بر تصمیم گیری تاثیر می گذارد بلکه بر ادراک اطلاعات حسی که منجر به تصمیم می شود نیز موثر است. ما مشاهده کردیم که موش ها این قانون را خیلی سریع درک کردند اما فقط می توانستند باتوجه به ادراک تغییر یافته در رابطه با سطح انگیزه شان این یادگیری را خیلی دیرتر بیان کنند. کشف نقش انگیزه در یادگیری راه را برای روش های انطباقی جدیدی باز می کند که هدف آن حفظ سطح بهینه انگیزه در طول یادگیری است.

یافته های این تحقیق در مجله Neuron ارائه شده است.