معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد بدهی ۱۰ هزار میلیاردی بیمه تأمین اجتماعی به مراکز درمانی

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، معاون درمان وزارت بهداشت از بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی بیمه تأمین اجتماعی به مراکز درمانی اطلاع داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از چالش های اصلی ما و اعتراضات معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بدهی های بیمه تأمین اجتماعی به بیمارستان ها و مراکز درمانی است که پرداخت نشده است و نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: این بدهی ۱۰ ماه تا یکسال است که به مراکز مختلف بیمارستانی در کشور پرداخت نشده و بیمارستان ها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد درآمد بیمارستان ها و مراکز درمانی در بخش بستری از بیمه ها و ۱۰ درصد درآمد آنها فرانشیزی است که از بیمار دریافت می کنند، عنوان کرد: ۵۰ درصد مردم بیمه تأمین اجتماعی هستند و در بعضی شهرها مثل اصفهان ۶۰ درصد مردم بیمه تأمین اجتماعی هستند. حال حساب کنید یک مرکز درمانی ۹۰ درصد درآمدش را بیمه ندهد، چه اتفاقی می افتد و بیمارستان چگونه می تواند سرپا باشد؟
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: البته به اطلاع معاونان درمان رسانده شد که این طلب ها از راه مقام عالی وزارت و مدیران دولت هم درحال پیگیری است، تا خدای نخواسته خدمت رسانی ها مبتلا به اختلال نشود. دکتر کریمی خاطرنشان کرد: معاونت درمان یکی از معاونت های پرکار است، چونکه درمان یک کار شبانه روزی در تمام هفته است و کارهایش بسیار احتیاج به هماهنگی دارد.
وی ادامه داد: بخصوص در دوره جدید که بحث تعالی خدمات و عدالت مطرح است این مباحث باید به صورت آبشاری به معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور منتقل شود.
معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: چند اقدام که قبلا اجرایی شده، در اجلاس اخیر مورد تاکید قرار گرفت. همچون تاکید ما در این اجلاس بر برنامه پزشک خانواده بود، چون مقرر است ان شالله این برنامه بزودی عملیاتی شود.
کریمی بیان داشت: در بحث مراکز ناباروری هم که قبلا سفارش ها و دستورالعمل هایش ابلاغ گردیده است و تعداد زیادی مراکز ناباروری در کشور راه اندازی شده، تاکید شد حتما تا آخر سال مابقی دانشگاه هم مراکز ناباروری سطح دو را راه اندازی کنند.
وی تصریح کرد: تدوین بسته خدمات دندانپزشکی هم در این اجلاس عنوان شد که درحال تدوین است و انشالله مقرر است که یک تعالی در خدمات دندانپزشکی کشور اتفاق بیفتد.
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: بحث بازتوزیع درآمدهای اختصاصی را هم در اجلاس اخیر معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور مطرح کردیم که با عنایت به اصلاح سقف و پلکان کارانه صورت گرفته است و توضیحاتش برای معاونان درمان دانشگاه ها عرضه شد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی ضمن اشاره به عرضه بسته توانبخشی در این اجلاس اظهار داشت: معاونت های درمان دانشگاه ها هم چالش های خویش را مطرح کرده و جواب پرسش های خویش را از مدیران ستادی دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: طبق قراری که داریم ان شاءالله نزدیک به ۸۰ دستگاه ام آر آی تا آخر سال به معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحویل داده خواهد شد. ۴۰ دستگاه با وام بانک جهانی و ۴۰ دستگاه با قراردادهای هیات امنا تهیه شده است.
وی ادامه داد: تهیه ۳۵ دستگاه سنگ شکن برون اندامی هم نهایی شده که تا آخر سال تحویل دانشگاه های علوم پزشکی کشور می شود.
کریمی در مورد پشتیبانی از معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی بیان نمود: از مبالغ قابل توجه اعتباری که بنا به دستور مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی دریافت شده، نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان بین دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده است و ۶ هزار میلیارد هم پرداخت دارویی به دانشگاه ها بوده است. ازاین رو سعی شده تا جایی که می شود برای تقویت معاونت درمان دانشگاه ها پرداختی هایی به مراکز داشته باشیم.