ابتکار ژاپن برای سلامت جهانی

به گزارش طب اصیل، خراسان رضوی پذیرش زودهنگام پوشش جهانی سلامت (UHC) در ژاپن توجه جهانی را به خود جلب کرده است چونکه این کشور طولانی ترین امید به زندگی سالم در جهان را دارد.
به نقل از ویفروم، یکی از علل این امر اینست که برای بیشتر از نیم قرن ژاپن یک سیستم بیمه درمانی را حفظ نموده است و تمام ساکنان ژاپن برای بیشتر از سه ماه ملزم به ملحق شدن به آن هستند و به مردم ساکن در ژاپن امکان می دهد با هزینه به خدمات بهداشتی مناسب دسترسی داشته باشند. مشخصه این امر یک سیستم دسترسی مجانی است که به بیماران امکان می دهد هر عرضه دهنده مراقبت های بهداشتی را انتخاب کنند و همه خدمات پزشکی با قیمت یکسان در هر نقطه از ژاپن عرضه می شود.
علاوه بر این، دولت ژاپن تعداد دانشکده های پزشکی را بخصوص در مناطق روستایی افزایش داده است تا تعداد پزشکان منطقه را افزایش دهد. این امر همینطور به کیفیت بالای خدمات درمانی در کشور کمک کرده است. ژاپن با چنین سابقه و سیستم مراقبت های بهداشتی بیمه شده، سیاست اساسی برای صلح و سلامت را در سال ۲۰۱۵ صادر کرد و بر مبنای تجربه خود، تعهد خویش را برای تقویت حمایت های لازم برای جریان سازی پوشش همگانی سلامت در جامعه بین المللی نشان داد.
آجی نوموتو، یک شرکت غذای ژاپنی، از سال ۲۰۰۹ با همکاری آژانس همکاری بین المللی ژاپن، پروژه ای را برای بهبود تغذیه نوزادان توسعه داده است تا مکمل های غذایی نوزادان را برای کاهش مرگ ومیر نوزادان به سبب سوءتغذیه کم کند. علاوه بر این، برنامه مراقبت های بهداشتی به وجود آمده است که می تواند پزشکان و کاربران را در هر زمان و هر مکان به هم متصل کند تا مشکلات مردمی که دسترسی به مراقبت های بهداشتی برای آنان دشوار می باشد را حل کند.
پوشش همگانی سلامت بعنوان یک رویکرد عالی توجه را به خود جلب می کند اما مساله کلیدی نحوه نگهداری و راه اندازی سیستم بعد از تحقق آن است. تأمین بودجه عملیاتی و آموزش منابع انسانی با تخصص برای پایدار کردن UHC لازم است.
حتی در ژاپن، کشور پیشرو زیر پوشش سلامت همگانی، این دیدگاه وجود دارد که سیستم بیمه سلامت فعلی به سبب افزایش هزینه های پزشکی در رابطه با پیری سریع جمعیت و رشد کند درآمد ناشی از رشد آرام اقتصادی در خطر سقوط است. اگر ژاپن بخواهد عملکردهای مراقبت های بهداشتی خویش را بیشتر توسعه دهد، به بازسازی سیستم مراقبت بهداشتی پایدار نیاز دارد که بتواند به تغییرات در ساختار جمعیتی پاسخ دهد.
پوشش همگانی سلامت بعنوان زیربنای یک جامعه پایدار می باشد. بزودی سه سال از نخستین شیوع بیماری کووید خواهد گذشت. این ویروس بارها و بارها جهش یافته است و ما کاملاً آگاه شده ایم که مسائل بهداشتی ارتباط تنگاتنگی با مسائل اقتصادی و اجتماعی دارند.
کشورهای توسعه یافته به مردم کشورهای درحال توسعه کمک کرده اند تا اطمینان حاصل کنند که آنها به خدمات بهداشتی کافی دسترسی دارند. از طرف دیگر، همه گیری، سیستم های بهداشت و درمان کشورهای توسعه یافته را هم تا مرز فروپاشی پیش برده است.