در گفت وگو با طب اصیل اعلام شد رشد ۱۷ درصدی اهدای خون در تهران

به گزارش طب اصیل، مدیرکل انتقال خون استان تهران از اهدای خون ۲۸۷ هزار پایتخت نشین در بازه زمانی عید نوروز تا یلدای ۱۴۰۱ آگاهی داد و اظهار داشت: به سبب سرمای هوا احتمال کاهش مراجعات مردم به مراکز اهدای خون وجود دارد، اما باید توجه کرد که نیاز به خون و فرآورده های خونی، نیازی روزانه و همیشگی است و حضور مستمر اهداکنندگان در ایام سرد سال می تواند ضامن نجات و زندگی باردیگر بیماران باشد.
دکتر سید منتظر شُبّر در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت اهدای خون در استان تهران طی ۹ ماه گذشته، اظهار داشت: بیش از ۳۶۲ هزار و ۴۱۰ نفر از مردم پایتخت در ۹ ماه گذشته جهت اهدای خون به مراکز اهدای خون استان تهران مراجعه نموده اند. باید توجه کرد که میزان مراجعه مردم به مراکز اهدای خون تهران طی ۹ ماه گذشته در امسال، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، افزایشی ۱۹ درصدی داشته است.
رشد ۱۷ درصدی اهدای خون در تهران وی ادامه داد: از بین داوطلبان اهدای خون در پایتخت، ۲۸۷ هزار و ۵۸۴ نفر موفق به اهدای خون شده اند که نسبت به آمار اهدای خون تهرانی ها در سال قبل، حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.
افزایش اهدای خون بانوان تهرانی در سال ۱۴۰۱ مدیرکل انتقال خون استان تهران همین طور از رشد ۱۷ درصدی اهدای خون بانوان از نوروز تا یلدای ۱۴۰۱ نسبت به همین ایام در سال ۱۴۰۰، آگاهی داد و در عین حال اظهار داشت: از جمع اهداکنندگان خون در استان تهران در فصل های بهار، تابستان و پاییز امسال، ۴۹ هزار و ۱۷۴ نفر برای نخستین بار نام خودرا به عنوان اهداکننده خون ثبت کردند. همین طور ۹۸ هزار و ۱۱۴ نفر نیز از اهداکنندگانی بودند که در سالهای قبل نیز مبادرت به اهدای خون کرده بودند. در عین حال ۱۴۰ هزار و ۲۹۶ نفر نیز از دسته اهداکنندگان مستمر بودند که حداقل سالی دوبار مبادرت به این کار باارزش می کنند.
افزایش مشارکت تهرانی ها برای اهدای خون شُبّر افزود: بطور کلی در دسته بندی اهداکنندگان خون در ۹ ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ نسبت به وضعیت مشابه زمانی در سال ۱۴۰۰، شاهد افزایش مشارکت تهرانی ها بودیم. بطوریکه اهداکنندگان بار اولی با افزایش ۲۵ درصدی، اهداکنندگان با سابقه و اهداکنندگان مستمر نیز به ترتیب ۱۹ و ۱۳ درصدی، بیشتر در جمع اهداکنندگان خون در پایتخت بودند.
شُبّر در آخر ضمن دعوت از مردم تهران برای یاری رساندن به بیماران نیازمند خون در فصل زمستان، اظهار داشت: به سبب سرمای هوا احتمال کاهش مراجعات مردم به مراکز اهدای خون وجود دارد، اما باید توجه کرد که نیاز بیمارانی همچون بیماران دیالیزی، هموفیلی ها، سرطانی ها و مصدومین جاده ها به خون و فرآورده های خونی، یک نیاز روزانه و همیشگی است و بر این اساس حضور مستمر و منظم اهداکنندگان خون در ایام سرد سال می تواند ضامن نجات و زندگی باردیگر این بیماران باشد.