۹۵ درصد مردم دنیا هیچگاه به جذام مبتلا نمی شوند

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: سیستم ایمنی بدن ۹۵ درصد افراد استعداد مبتلا شدن به بیماری جذام را ندارد، حتی اگر در تماس نزدیک با افراد درمان نشده قرار بگیرند هیچگاه به این بیماری مبتلا نخواهند شد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر سیمین دخت بیات ضمن اشاره به پیشرفت های علم پزشکی در درمان جذام، تغییر نگرش جامعه در مورد این بیماری را ضروری دانست و بر اصلاح تفکرات پوسیده، قدیمی و هراس غیرمنطقی از جذام و لزوم آشنایی مردم با حقیقت فعلی این بیماری تصریح کرد.
وی برپایه نتایج تحقیقات صورت گرفته در این حوزه، اظهار داشت: بمحض شروع درمان و در مدت زمانی کوتاه ۹۹.۹ درصد از میکروب ها و باسیل های مولد جذام در بدن بیمار از بین رفته و از پیشرفت بیماری و معلولیت جلوگیری می شود؛ ازاین رو دیگر نیازی نیست که فرد مبتلا به جذام را از خانواده و جامعه جدا نماییم.
او ضمن اشاره به اینکه از سال ۱۹۸۱میلادی با عرضه درمان دارویی، بیماری جذام درمان پذیر شده است، اضافه کرد: امروزه داروهای ضدجذام به صورت بسته های آماده و مجانی از جانب سازمان جهانی بهداشت در اختیار تمام کشورها قرار می گیرد.
بیات تصریح کرد: جذام در ایران هم از ۳۵ سال قبل تابحال قابل درمان است و پاسخ خوبی هم از درمان بیماران دریافت کرده ایم.
رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی درمورد عامل بروز جذام، خاطرنشان کرد: عامل بیماری جذام یک باکتری از خانواده باسیل هایی است که بیماری سل را به وجود می آورد.
به نقل از ایشان، این باکتری بر روی تنه های عصبی می نشیند و نواحی که کنترل عملکرد اندام (دست ها و پاها) را برعهده دارد، درگیر می کند. درنتیجه بیمار گرفتار اختلالات حسی حرکتی شده و چشم های وی هم امکان دارد درگیر شوند.
او نخستین نشانه بیماری را بروز یک لکه کوچک پوستی کم رنگ یا پررنگ تر از پوست عنوان نمود که این لکه های پوستی دارای اختلال حس گرما، سرما، لمس و فشار هستند و فرد را با اختلال حسی حرکتی مواجه می کنند.
وی طولانی بودن دوره نهفتگی بیماری جذام را یکی از دلایلی برشمرد که سبب می شود جذام به سرعت قابل تشخیص نباشد.
رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه، اظهار نمود: به صورت طبیعی سیستم ایمنی بدن ۹۵درصد افراد استعداد مبتلا شدن به بیماری جذام را ندارد، حتی اگر در تماس نزدیک با افراد درمان نشده قرار بگیرند هیچگاه به این بیماری مبتلا نخواهند شد.
به نقل از ایشان، فقط پنج درصد افراد هستند که به علت نوع سیستم ایمنی بدن شان استعداد مبتلا شدن به بیماری جذام را دارند.
بیات ضمن اشاره به شیوه انتقال این بیماری، بیان نمود: این بیماری از راه مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و تماس پوست صدمه دیده با زخم فرد مبتلا به جذام که تحت درمان نیست امکان دارد منتقل می شود.
وی تصریح کرد: برای ابتلای فرد باید دوره تماس طولانی، مکرر و نزدیک باشد یعنی فرد سالم مدتی به صورت مکرر با فرد مبتلا زیر یک سقف زندگی کند.
او جذام را یک بیماری قابل درمان عنوان نمود و اظهار داشت: بیماران مبتلا به جذام از نوع پُرباسیل نیازمند درمانی یک ساله با سه دارو هستند و مبتلایان به جذام کم باسیل به درمانی شش ماهه با همان سه دارو نیاز دارند. با انتهای دوره درمان، دیگر نمی توان برای مبتلایان از عنوان بیمار جذامی بهره برد چونکه به صورت کامل درمان شده اند و احتمال بسیار کمی وجود دارد که با عود بیماری مواجه شوند.
وی تصریح کرد: جذام به هیچ وجه کشنده نیست و در نهایت امکان دارد سبب تغییر شکل ناهنجار و معلولیت در فرد بیمار شود.
بیات ضمن اشاره به اینکه امروزه جذام قابل درمان است، اظهار داشت: در زمان قدیم به علت عدم استفاده از طریق های صحیح درمانی، متاسفانه بیماری در مبتلایان پیشرفت می کرد و سبب تغییر شکل های ناهنجار در اندام و چهره بیمار می شد.
وی خاطرنشان کرد: در بعضی مراکز قدیمی نگهداری بیماران جذامی شاهد حضور افراد مسنی هستیم که متاسفانه به علت عدم درمان صحیح در گذشته گرفتار معلولیت ناشی از جذام هستند، اما این افراد هم اکنون درمان شده اند و جای هیچ نگرانی از نظر سرایت بیماری نیست.
او استراتژی جهانی جذام در دوره (۲۰۲۱-۲۰۳۰) را رسیدن به آمار صفرِ جذام در کشورهای تمام مناطق بومی دنیا، افزایش فعالیتهای جلوگیری از جذام درکنار تشخیص فعال موارد، مدیریت بیماری جذام و عوارض ناشی از آن برای پیشگیری از بروز ناتوانی های جدید و مبارزه با انگ و اطمینان از رعایت حقوق بیماران عنوان نمود.
بیات ضمن اشاره به خدمات عرضه شده در واحدهای تابعه معاونت بهداشتی، خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص بیمار مبتلا به جذام، اطلاعات بیمار در چارچوب فرم بررسی انفرادی جذام به مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ارسال می شود و داروی مورد نیاز دریافت می شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه سخنان خود، تصریح کرد: درمان بیمار مبتلا به جذام در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت مجانی تا تکمیل دوره درمان انجام می گیرد.